خانه / گفتگو / گفتگو با دبیر دومین جشنواره خوشنویسی «شکوه شاهنامه»
کلیک کنید

گفتگو با دبیر دومین جشنواره خوشنویسی «شکوه شاهنامه»

باشگاه شاهنامه پژوهان_ گفتگو: دبیر دومین جشنواره ملی خوشنویسی «شکوه شاهنامه» گفت: هدف از برگزاری این دوره از جشنواره برقراری پیوند بیشتر میان هنر و هنرمند با جامعه فرهنگی و فرهنگ‌دوست است. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان هادی سیدخوانی در گفت‌وگو با ایسنا، هدف از برگزاری دومین دوره از جشنواره «شکوه شاهنامه» را آفرینش محتوای فرهنگی، هنری و ادبی با محوریت هنر خوشنویسی نستعلیق و ابیات شاهنامه دانست و اظهار کرد: معرفی و نکوداشت هنرمندان و پدیدآورندگان آثار خوشنویسی با محوریت شاهنامه فردوسی، نکوداشت زبان و ادبیات پارسی و حکیم ابوالقاسم فردوسی، گسترش گفتمان معنایی در حوزه خرد و دانش،…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

گفتگو با دبیر دومین جشنواره خوشنویسی «شکوه شاهنامه»

باشگاه شاهنامه پژوهان_ گفتگو: دبیر دومین جشنواره ملی خوشنویسی «شکوه شاهنامه» گفت: هدف از برگزاری این دوره از جشنواره برقراری پیوند بیشتر میان هنر و هنرمند با جامعه فرهنگی و فرهنگ‌دوست است.

به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان هادی سیدخوانی در گفت‌وگو با ایسنا، هدف از برگزاری دومین دوره از جشنواره «شکوه شاهنامه» را آفرینش محتوای فرهنگی، هنری و ادبی با محوریت هنر خوشنویسی نستعلیق و ابیات شاهنامه دانست و اظهار کرد: معرفی و نکوداشت هنرمندان و پدیدآورندگان آثار خوشنویسی با محوریت شاهنامه فردوسی، نکوداشت زبان و ادبیات پارسی و حکیم ابوالقاسم فردوسی، گسترش گفتمان معنایی در حوزه خرد و دانش، استعدادیابی و معرفی هنرمندان نوجوان و جوان و برقراری پیوند بیشتر میان هنر و هنرمند با جامعه فرهنگی و فرهنگ‌دوست از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی یادآور شد: برگزاری اولین دوره این جشنواره هنرمندان خوشنویس را مصمم کرد که اثری نیز در حوزه شاهنامه داشته باشند. البته به دلیل حجیم بودن شاهنامه معمولا فرصت پیدا کردن مطلب برای نگارش به خط نستعلیق کمتر اتفاق می‌افتد و این جشنواره به تولید آثار خوشنویسی از شاهنامه کمک کرده است.

سیدخوانی اضافه کرد: این جشنواره همواره اولین جشنواره تخصصی نستعلیق در کشور است. در تمام جشنواره‌های ملی کشوری تمام خط‌ها حضور دارند و شکوه شاهنامه تنها جشنواره‌ای است که به صورت تخصصی در حوزه نستعلیق برگزار می‌شود.

وی گفت: در این دوره نیز دریافت و داوری آثار تخصصی‌تر خواهد بود. بخش‌های این جشنواره به چلیپا و کتابت، سطر و قطعه و سیاه مشق تقسیم شده است و آثار حاضر در این بخش‌ها به صورت جداگانه داوری خواهد شد.

سیدخوانی با بیان اینکه امیدوار است با برگزاری این جشنواره باب تخصصی شدن دیگر جشنواره‌ها در کشور نیز ایجاد شود، خاطرنشان کرد: از آنجایی که شاهنامه اقیانوسی از معنا و محتواست و در اولین دوره بیشتر بخش فلسفی و پند و اندرز توسط خوشنویسان انتخاب شده بود، در بخش چلیپا و کتابت در این دوره هدف بررسی مفهومی شاهنامه مد نظر است؛ این در صورتی است که در دیگر بخش‌های جشنواره تمرکز بیشتر بر روی یک بیت است.

وی در خصوص جوایز نقدی این دوره از جشنواره گفت: در این دوره علاوه بر جوایز در نظر گرفته شده برای برگزیدگان اول تا سوم که با افزایشی ۳ برابری همراه بوده است، یک جایزه ۶۰ میلیون تومانی تحت عنوان «شاهکار شاهنامه» در نظر گرفته شده است و به فردی تعلق می‌گیرد که بهترین اثر را ارائه کند.

سیدخوانی ادامه داد: در این دوره همچنین برای قدرشناسی به ۵ نفر از بانوان خوشنویس برتر، به جهت شناسایی و تشویق خوشنویسان خردسال و نوجوان به ۳ نفر، هر کدام مبلغ ۵۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

دبیر دومین جشنواره ملی خوشنویسی «شکوه شاهنامه» عنوان کرد: در این دوره همچنین به تمام افرادی که در آن ثبت‌نام‌ کرده‌اند تقدیرنامه‌ای از طرف دبیرخانه جشنواره تقدیم خواهد شد. این جشنواره نقطه‌ای برای آشنایی بیشتر هنرمندان خوشنویس با شاهنامه است به همین دلیل است که به تمام افراد شرکت‌کننده لوح تقدیر اعطاء خواهد شد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی حامی مالی این جشنواره است و حمایتی از ارگان‌ها و نهادهای دولتی وجود ندارد. برگزارکنندگان این جشنواره تنها به دنبال انجام کاری فرهنگی هستند. حامی این برنامه خود به شدت دغدغه فردوسی و شاهنامه را داشت و به همین دلیل برای حمایت این جشنواره پیش قدم شد.

سیدخوانی ادامه داد: موسسه فرهنگی هنری شکوه شاهنامه ترجیح داده است تا در کنار مجموعه‌هایی که در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنند حامی و همراه باشد و اقدامی موازی یا متعارض با این نهادها انجام نداده و مستقل عمل کند. به این معنی که به عنوان یک بخش فرهنگی گوشه‌ای از کارهای فرهنگی که کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود را در کنار دیگر نهادها و ارگان‌ها بگیرد. این موسسه همچنین تلاش بر همگرایی تمام نهادهایی که در حوزه شاهنامه در حال فعالیت هستند، دارد.

وی در خصوص محتوای آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره گفت: موضوع تمامی آثار اشعار فردوسی است. انتخاب فرم، قالب ارائه اثر، ترکیب و دیگر تمهیدات خلق اثر در اختیار هنرمند است.

دبیر دومین جشنواره ملی خوشنویسی «شکوه شاهنامه» اضافه کرد: در اولین دوره برگزاری جشنواره تمام قالب‌های نستعلیق باهم داوری شدند، اما همانطور که گفته شد در این دوره داوری‌ها در ۳ قالب انجام خواهد گرفت. استاد غلامحسین امیرخانی، استاد علی شیرازی، استاد سیدحیدر موسوی، استاد رسول مرادی و استاد علی‌اشرف صندوق‌آبادی نیز از جمله داوران به نام این دوره از جشنواره هستند.

سیدخوانی یادآور شد: بر اساس فراخوان منتشر شده آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال تصویر آثار تا ۵ اسفند همزمان با سالروز پایان سرایش شاهنامه، اعلام نتایج راه‌یافتگان به جشنواره ۱۵ فروردین ۱۴۰۳، مهلت ارسال اصل آثار ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ و برگزاری آیین پایانی اردیبهشت ۱۴۰۳ همزمان با هفته نکوداشت فردوسی خواهد بود.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس