خانه / کتاب شناخت / فردوسی و شعر او نوشته مجتبی مینوی
کلیک کنید

فردوسی و شعر او نوشته مجتبی مینوی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت: «فردوسی و شعر او» کتابی است از زنده یاد مجتبی مینوی که از سوی نشر توس منتشر شده است. فردوسی و شعر او از کتاب‌هایی است که اگرچه سال‌ها از نخستین انتشار آن می‌گذرد، اما هنوز خوانندگان خودش را دارد. در مورد این کتاب به شکل گزیده باید گفت که بررسی شعر فردوسی از سوی مجتبی مینوی در این کتاب امده است. «فردوسی و شعر او» پیش از انقلاب آخرین بار در سال ۱۳۵۴ از سوی انتشارات دانشگاه تهران به چاپ دوم رسیده بود و پس از انقلاب در سال ۱۳۸۵ نشر معین آن را…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.64 ( 3 امتیازات)
0

فردوسی و شعر او نوشته مجتبی مینوی
باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت: «فردوسی و شعر او» کتابی است از زنده یاد مجتبی مینوی که از سوی نشر توس منتشر شده است.

فردوسی و شعر او از کتاب‌هایی است که اگرچه سال‌ها از نخستین انتشار آن می‌گذرد، اما هنوز خوانندگان خودش را دارد. در مورد این کتاب به شکل گزیده باید گفت که بررسی شعر فردوسی از سوی مجتبی مینوی در این کتاب امده است.

«فردوسی و شعر او» پیش از انقلاب آخرین بار در سال ۱۳۵۴ از سوی انتشارات دانشگاه تهران به چاپ دوم رسیده بود و پس از انقلاب در سال ۱۳۸۵ نشر معین آن را با ویرایشی تازه منتشر کرد.

نقد و بررسی شاهنامه از یک‌سو و تاثیرپذیری خالق آن از آثار پیش از خود از سوی دیگر، دو محور مهم کتاب مینوی است. مینوی همچنین به موضوع اشعار منسوب به فردوسی هم پرداخته و مساله ابیاتی را پیش کشیده که تعلق‌شان به فردوسی محل تردید است. مینوی به سیاق خود خلاصه‌ای از داستان‌های شاهنامه را بیان و در ادامه تحلیل کرده است که این کتاب به ۳ دلیل برای ایرانی‌ها اهمیت دارد. از نظر مینوی دلیل اول جنبه ادبی و هنری آن است که نشان از قریحه یک شاعر بزرگ ایرانی دارد که سالیان متمادی به خود مشقت داد و به بیان مینوی «خون جگر» خورد تا آن را خلق کند.

دلیل دوم مینوی برای مهم دانستن شاهنامه این است که این اثر تاریخ نیاکان ایرانیان را به صورت داستانی بیان کرده است. مینوی از شاهنامه به عنوان «نسب‌نامه» ایرانیان نام می‎برد. دلیل سوم او هم زبان فارسی شاهنامه است که از نظر او حکم زنجیره ارتباطی اقوام ایرانی را دارد: «فارسی، محکم‌ترین زنجیر علقه و ارتباط طوایفی است که در خاک ایران ساکن‌اند.» مینوی نقش فردوسی را در استحکام بخشیدن به زبان فارسی چه به واسطه حفظ قصه‌های قدیم و چه در بعد پرداختن به ادبیات باستانی در معنای آن روزگار، مهم می‌داند.

فردوسی و شعر او» اثری است که خواندن آن برای دوستداران شاهنامه مفید و سودمند است همچنین این کتاب خوانندگان را با نگاه مجتبی مینوی پژوهشگر و سرپرست بنیاد شاهنامه به فردوسی و شعر او آشنا خواهد کرد.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس