خانه / کتاب شناخت / کتاب فرهنگ نامهای شاهنامه نوشته منصور رستگار فسایی
کلیک کنید

کتاب فرهنگ نامهای شاهنامه نوشته منصور رستگار فسایی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت: کتاب فرهنگ نامهای شاهنامه نوشته منصور رستگار فسایی، شاهنامه پژوه و استاد زبان و ادب پارسی است که از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است. این کتاب فرهنگ تحقیقی نامهای خاص شاهنامه است و محور تمام نام های به کار رفته در آن شاهنامه است. در این کتاب داستان هر نام، براساس شاهنامه چاپ مسکو، مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین در کنار شاهنامه چاپ مسکو از کتاب های دیگری مانند فرهنگ وولف، ترجمه شاهنامه عربی بنداری و برخی دیگر از آثار تاریخی و ادبی فارسی و عربی استفاده شده است.…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.64 ( 3 امتیازات)
0

کتاب فرهنگ نامهای شاهنامه
باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت: کتاب فرهنگ نامهای شاهنامه نوشته منصور رستگار فسایی، شاهنامه پژوه و استاد زبان و ادب پارسی است که از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است.

این کتاب فرهنگ تحقیقی نامهای خاص شاهنامه است و محور تمام نام های به کار رفته در آن شاهنامه است. در این کتاب داستان هر نام، براساس شاهنامه چاپ مسکو، مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین در کنار شاهنامه چاپ مسکو از کتاب های دیگری مانند فرهنگ وولف، ترجمه شاهنامه عربی بنداری و برخی دیگر از آثار تاریخی و ادبی فارسی و عربی استفاده شده است.

در کتاب فرهنگ نامهای شاهنامه  هر نام به با آوانگاری آن به همراه بیتی از شاهنامه که شناسنده آن است همراه شده است. در این کتاب القاب مورد استفاده برای قهرمانان و پهلوانان شاهنامه مانند تهمتن برای رستم به شکلی مستقل مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین این کتاب به تفاوت تلفظ نامها در منابع مختلف تاریخی و ادبی نگاهی ویژه داشته است و کوشیده است به شکلی تطبیقی تغییرات آن نام را تا رسیدن به تلفظ رایج آن نشان دهد. معنی برخی از نامهای تاریخی و اساطیری براساس منابع معتبر در این کتاب آمده است و همچنین داستان بسیاری از شخصیت های اساطیری که ممکن است نام آنها در شاهنامه نیامده باشد و یا در داستانی از شاهنامه بدون نام بردن از آنها داستانی پیش رفته باشد بازگو شده است.

این کتاب راهنمای مناسبی برای نامهای شاهنامه است که به آوانگاری، معنا، کاربرد هر نام، موارد مشابه نام , داستان های هر نام به همراه دیگر موارد پرداخته است.

منصور رستگار فسایی در مقدمه کتاب نوشته است:

بیش از سی سال است که شیفته وار دلبسته شاهنامه فردوسی هستم و اندیشه های بلند و مضامین زیبا و شایسته ای که از الفاظ سخت این کتاب عظیم می تراود هر روز بیش از روز پیش مرا مجذوب و مفتون خویش می سازد و در نتیجه روز و شبی نیست که این شاهکار بی همتای شعر فارسی را در برابر چشم نداشته باشم و از آن چیزی نیاموزم و یا محور خواندنها و نوشته هایم نباشد.

کتاب فرهنگ نامهای شاهنامه نوشته منصور رستگار فسایی کتابی ارزشمند، مفید و کاربردی برای تمام پژوهشندگان و دوستداران شاهنامه است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس