خانه / خبر شاهنامه / حراج نسخه خطی دیوان اشعار امیرخسرو دهلوی شاعر پارسی گوی هند
کلیک کنید

حراج نسخه خطی دیوان اشعار امیرخسرو دهلوی شاعر پارسی گوی هند

                     باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : سخه خطی دیوان اشعار امیرخسرو دهلوی، شاعر پارسی‌گوی هند و چند اثر با ارزش دیگر در تاریخ دهم ژانویه (۲۰ دی‌ماه) در حراجی آرتکوریال شهر لیون فرانسه چوب حراج می‌خورد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایبنا به نقل از لوتوت لیون – حراجی آرتکوریال، نخستین مزایده بزرگ خود در سال ۲۰۱۸ میلادی را با حراج نسخه خطی ‌تذهیب‌کاری شده دیوان اشعار امیرخسرو دهلوی، شاعر و عارف بزرگ پارسی‌گوی هندی آغاز می‌کند. این نسخه که مزین به نقش و نگار برجسته و دارای ۲۱ طرح مینیاتوری است، در سال ۹۶۶…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

                     امیر خسرو دهلوی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : سخه خطی دیوان اشعار امیرخسرو دهلوی، شاعر پارسی‌گوی هند و چند اثر با ارزش دیگر در تاریخ دهم ژانویه (۲۰ دی‌ماه) در حراجی آرتکوریال شهر لیون فرانسه چوب حراج می‌خورد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایبنا به نقل از لوتوت لیون – حراجی آرتکوریال، نخستین مزایده بزرگ خود در سال ۲۰۱۸ میلادی را با حراج نسخه خطی ‌تذهیب‌کاری شده دیوان اشعار امیرخسرو دهلوی، شاعر و عارف بزرگ پارسی‌گوی هندی آغاز می‌کند. این نسخه که مزین به نقش و نگار برجسته و دارای ۲۱ طرح مینیاتوری است، در سال ۹۶۶ هجری قمری در شیراز نوشته شده است. قیمت این نسخه نادر بین ۲۰ تا ۴۰ هزار یورو تخمین زده شده است؛ اما کارشناس این حراجی معتقد است که احتمال دارد این نسخه با پیشنهادی بسیار بالاتر از این به فروش برسد.

امیرخسرو دهلوی، عرف و شاعر پارسی‌گوی هندوستان بود. او یکی از دو شاعر مهم اوایل قرن هشتم بود که بر سایر سخنوران پارسی‌گوی هند تاثیر زیادی گذاشته و در دوره‌های بعد در میان شاعران ایران و هند نفوذی دامنه‌دار داشته است. دیوان او شامل پنج دفتر است که سروده‌های او از سن شانزده سالگی تا واپسین سال‌های حیاتش را در برمی‌گیرد. از دیگر آثار با ارزشی که در تاریخ دهم ژانویه (۲۰ دی‌ماه) به حراج گذاشته می‌شد، چهار جلد از کتاب «حکایات» نوشته ژان دولا فونتن، مشهورترین حکایت‌نویس فرانسه است که با ۲۷۵ تصویر با ارزش از ژان باپتیست اودری، نقاش برجسته فرانسوی مزین و بین سال‌های ۱۷۵۵ تا ۱۷۵۹ میلادی منتشر شده بود. پیش بینی می‌شود این چهار جلد بین دو تا سه هزار یورو به فروش برسد. جلد دوم کتاب «اطلس جدید» که شامل نقشه کاملی از کره زمین می‌شود و توسط چارلز اوبرت جیو و سانسون دابویل در سال ۱۷۰۸ میلادی در آمستردام منتشر شده، از دیگر آثار با ارزشی است که در این حراجی عرضه می‌شود. یک فرهنگ لغت چینی، فرانسوی و لاتین، که به دستور ناپلئون بناپارت در سال ۱۸۱۳ میلادی توسط کرتین لوئیس جوزف منتشر شدن نیز از دیگر آثار این حراجی است که کارشناس قیمتی بین ۶ تا ۸ هزار یورو برای او تخمین زده است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس