خانه / خبر شاهنامه / ایو پانف : فردوسی تنها یک شاعر نیست، او به معنای کامل خود حکیم است
کلیک کنید

ایو پانف : فردوسی تنها یک شاعر نیست، او به معنای کامل خود حکیم است

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : دکتر ایو پانف، رئیس سومین همایش بین‌المللی شرق شناسی، فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی و رئیس دپارتمان ایرانشناسی دانشگاه دولتی صوفیه بلغارستان بیانیه ای را درباره این همایش منتشر کردند . آنچه در ادامه می آید متن بیانیه بیانیه ایو پانف، رئیس سومین همایش بین‌المللی شرق شناسی، فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی است . فردوسی را می توان حافظه و نگاهدارنده فرهنگ و زبان پارسیان دانست. جایگاه او در ادبیات کشورهای متاثر از فرهنگ و زبان پارسی غیر قابل انکار است، چرا که فردوسی تنها یک…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0
فردوسی

فردوسی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : دکتر ایو پانف، رئیس سومین همایش بین‌المللی شرق شناسی، فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی و رئیس دپارتمان ایرانشناسی دانشگاه دولتی صوفیه بلغارستان بیانیه ای را درباره این همایش منتشر کردند . آنچه در ادامه می آید متن بیانیه بیانیه ایو پانف، رئیس سومین همایش بین‌المللی شرق شناسی، فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی است .

فردوسی را می توان حافظه و نگاهدارنده فرهنگ و زبان پارسیان دانست. جایگاه او در ادبیات کشورهای متاثر از فرهنگ و زبان پارسی غیر قابل انکار است، چرا که فردوسی تنها یک شاعر نیست، او به معنای کامل خود حکیم است. بزرگترین تخصص فردوسی معماری است. معماری تمام آنچه یک تمدن فرو ریخته در حساس ترین دوره تاریخی خود بدان نیاز دارد. گفتن در باب خدمتی که فردوسی به هویت تمدن و جامعه پارسیان و زبان آنها کرده قابل وصف در چهارچوب زمان، کتاب و همایش نیست. ما تنها به دنبال تحسین از جایگاه او نیستیم بلکه می خواهیم بدانیم چطور یک مرد توانسته تمام دانش مورد نیاز یک تمدن را در کالبد کلمات شورانگیز فرو بریزد و ملتی شکست خورده را در عالمی فراموش شده و موازی با واقعیت های پرآشوب جاری حیات خود، که خاصیتی سراسر وجد، غرور، حماسه و پیروزی دارد غرق کند.
برای فردوسی، آن حکیم قله نشین، هر چه نشست، همایش و سخنرانی برگزار شود، تنها تلاشی است برای عمیق تر شدن در اقیانوس بی کرانه فرهنگ و اندیشه اصیل پارسیان و “سومین کنفرانس بین المللی شرق شناسی با موضوع فردوسی توسی و فرهنگ و ادب پارسی که به همت دپارتمان ایرانشناسی دانشگاه دولتی صوفیه، مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی و انجمن بین المللی فرهنگ و ادب پارسی تدارک دیده شده، جایگاهی است برای تشویق همه ی پژوهشگران و دانشمندان فردوسی پژوه که همواره در تلاشند تا رسالت غواصی خود را در زبان و فرهنگ پارسی استمرار دهند و بر عمق این پهنه که همه بشریت از مواهب کرانه نشینی آن در طول حیات خود بهره برده اند بیش از پیش برخوردار شوند.
برای شناخت دقیق فردوسی باید به هویت ایرانی و اسلامی توجه کنیم و غفلت از هر یک از این دو عامل مهم شناختی کامل از این شاعر بدست نمی دهد.
به پاس جایگاهی که فردوسی به عنوان یک حماسه پرداز بزرگ در جهان دارد و به مناسبت مراسم گرامیداشت این شاعر بزرگ ،سومین همایش بین المللی شرق شناسی با موضوع فردوسی و فرهنگ و ادب پارسی، به همت دانشگاه صوفیا بلغارستان با همکاری انجمن فرهنگ و ادب پارسی و مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی و موسسه مبین ایران تدارک دیده شده است و در تاریخ ۲۰۱۸ May15 در دانشگاه صوفیه برگزار خواهد گردید.
از همه پژوهشگران، استادان و دانشمندان ایرانشناس و ادیب و فردوسی پژوه ایران و جهان تقاضا می کنم تا با ارائه آخرین دست آوردهای علمی خود در موضوعات ارائه شده پیرامون کنفرانس در برگزاری باشکوه و در خور جایگاه فردوسی بزرگ مشارکت نمایند.

با سپاس
ایو پانف
رئیس کنفرانس و رئیس دپارتمان ایرانشناسی دانشگاه ملی صوفیه

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس