خانه / نگارخانه / آیین سپاس اپرای “رستم و سهراب” برگزار شد / گزارش تصویری
کلیک کنید

آیین سپاس اپرای “رستم و سهراب” برگزار شد / گزارش تصویری

باشگاه شاهنامه پژوهان _ نگارخانه: آیین سپاس اپرای "رستم و سهراب" به پاس ۲۵ سال کوشش برای خلق اثری برجسته و ماندگار در زمینه موسیقی و شاهنامه با سخنرانی لوریس چکناواریان و یارتا یاران برگزار شد. در این مراسم همچنین مستند "کنون رزم رسهراب و رستم شنو" به کارگردانی ایمان نیک بین که به شکل ویژه به اپرای "رستم و سهراب" می‌پردازدنمایش داده شد و ایمان نیک بین نکاتی را درباره این مستند بیان کرد. آیین سپاس اپرای رستم که از سوی باشگاه شاهنامه پژوهان با همکاری خانه اندیشمندان با دبیری کورش جوادی برگزار شد به شکلی ویژه به این…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

باشگاه شاهنامه پژوهان _ نگارخانه: آیین سپاس اپرای “رستم و سهراب” به پاس ۲۵ سال کوشش برای خلق اثری برجسته و ماندگار در زمینه موسیقی و شاهنامه با سخنرانی لوریس چکناواریان و یارتا یاران برگزار شد. در این مراسم همچنین مستند “کنون رزم رسهراب و رستم شنو” به کارگردانی ایمان نیک بین که به شکل ویژه به اپرای “رستم و سهراب” می‌پردازدنمایش داده شد و ایمان نیک بین نکاتی را درباره این مستند بیان کرد. آیین سپاس اپرای رستم که از سوی باشگاه شاهنامه پژوهان با همکاری خانه اندیشمندان با دبیری کورش جوادی برگزار شد به شکلی ویژه به این اثر هنری ارزشمند پرداخت.

اپرای “رستم و سهراب” اثر لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر برجسته ایرانی است که براساس شاهنامه فردوسی ساخته شده است. ساخت اپرای “رستم و سهراب” ۲۵ سال به طول انجامید و پس از ۱۵ سال در سال ۷۸ در تالار وحدت به اجرا درآمد.

به گفته لوریس چکناواریان دلایل زیادی باعث شد تا این اپرا نوشته شود. یکی از این دلایل این بوده است که او از بچگی عاشق صدای شیر خدا بوده و هر زمان که به زورخانه می‌رفته شیفته صدای مرشد و ضرب زورخانه او می‌شده است. در ۱۳ سالگی اسم رستم را در زورخانه می‌شنود و بعد از آن داستان رستم و سهراب را مطالعه می‌کند. از همان موقع پیمان می‌بندد که اگر روزی اپرا ساخت ابتدا اپرای رستم و سهراب را بنویسد و آماده کند. ساخت این اپرا رویای کودکی او بوده است و موسیقی زورخانه‌ای و موسیقی که در دسته‌های عزاداری ماه محرم در ایران نواخته می‌شود، دو منبع الهام او درخلق این اثر به شمار می‌روند. لوریس چکناواریان همچنین گفته است که این کار برای من یک داستان تراژدیک بود که در هنگام ساخت آن، خودم تمام شخصیت‌ها را بازی می‌کردم. لوریس چکناواریان در مجموع هشت نسخه متفاوت از اپرا را در مدت ۲۵ سال تصنیف کرده است. اجرای این اپرا در حدود ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

آغاز این مراسم با ضرب نوازی مرشد شیرخدا و خوانش اشعاری از شاهنامه بود. لوریس چکناوریان در این مراسم اثرش را متعلق به خود نداست و گفت این اثر متعلق به فردوسی است. پیشکش  عکس رستم اثر شیما زارع یکی از آثار برگزیده نخستین جشنواره ملی عکس شاهنامه از سوی کورش جوادی دبیر جشنواره ملی عکس شاهنامه و شیما زارع، اهدای تندیس سپاس و پیشکش تابلوی نبرد سهراب اثر گروه هنری سی تاب از دیگر بخش های این مراسم بود. آیین سپاس اپرای رستم و سهراب چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه از ۱۶ تا ۱۹ عصر در خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، بوستان ورشو، سالن فردوسی برگزار شد.

آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان لوریس چکناوریان، یارتا یاران و کورش جوادی در آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانمرشد شیرخدا آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانمرشد شیرخدا آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانمرشد شیرخدا آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانمرشد شیرخدا آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانمرشد شیرخدا آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانمرشد شیرخدا آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانآیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانیارتا یاران در آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانمرشد شیرخدا در آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانیارتا یاران در آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانیارتا یاران در آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانیارتا یاران در آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانیارتا یاران در آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانپخش مستند کنون رزم سهراب و رستم شنو در آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانایمان نیک بین در آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریانلوریس چکناوریان در آیین سپاس اپرای رستم و سهراب ایمان نیک بین  در آیین سپاس اپرای رستم و سهراب  آیین سپاس اپرای رستم و سهراب  آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان  آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان  آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان  آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان  آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان  آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان  آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان  آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان  آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان  آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان  آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان  آیین سپاس اپرای رستم و سهراب  آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان آیین سپاس اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس