خانه / نگارخانه / نگاهی به نمایشگاه شاهنامه، روایت ماندگار پرده دوم
کلیک کنید

نگاهی به نمایشگاه شاهنامه، روایت ماندگار پرده دوم

باشگاه شاهنامه پژوهان _ نگارخانه : شاهنامه، روایت ماندگار پرده دوم نام نمایشگاهی گروهی بود که اکرم احمدی توانا گرداورنده آثار آن بود . در این نمایشگاه  آثاری از هنرمندان دیروز و امروز همچون مرتضی ممیز- سمیرا علیخانزاده- یاسمین سینایی- نسیم داوری- مهسا خیرخواه- همایون سی ریزی- پریسا تقی پور- هامد جابرها- پرهام پیوندی به نمایش درآمد. اکرم اجمدی توانا کارشناس ارشد نقاشی از دانشگاه الزهرا تهران است و مقالات پژوهشی از سال ۱۳۸۹ در نشریات تخصصی هنرهای تجسمی با محوریت اسناد تصویری با موضوع شاهنامه و همین طور تداوم شیوه‌ی نقاشی ایرانی در نقاشی معاصر را در کارنامه خود…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

نگاهی به نمایشگاه شاهنامه، روایت ماندگار پرده دوم
باشگاه شاهنامه پژوهان _ نگارخانه :
شاهنامه، روایت ماندگار پرده دوم نام نمایشگاهی گروهی بود که اکرم احمدی توانا گرداورنده آثار آن بود . در این نمایشگاه  آثاری از هنرمندان دیروز و امروز همچون مرتضی ممیز- سمیرا علیخانزاده- یاسمین سینایی- نسیم داوری- مهسا خیرخواه- همایون سی ریزی- پریسا تقی پور- هامد جابرها- پرهام پیوندی به نمایش درآمد. اکرم اجمدی توانا کارشناس ارشد نقاشی از دانشگاه الزهرا تهران است و مقالات پژوهشی از سال ۱۳۸۹ در نشریات تخصصی هنرهای تجسمی با محوریت اسناد تصویری با موضوع شاهنامه و همین طور تداوم شیوه‌ی نقاشی ایرانی در نقاشی معاصر را در کارنامه خود دارد. از دیگر نمایشگاه های او می توان به نمایشگاه آثار متن‌محور “کلمه به کلمه” نام برد. نمایشگاهی که به گفته او به اهمیت محتوای کلمات با توجه به تغییر زمینه‌ از متن نوشتاری به جهان هنرهای تجسمی می‌پردازد.

در بیانیه نمایشگاه شاهنامه، روایت ماندگار پرده دوم آمده است که این نمایشگاه با آثار نُه هنرمند و با رویکردهای متفاوت هنری پرده‌ی دوم از نمایشگاهی است که پنج سال پیش با همین عنوان و با گردآوری اکرم احمدی توانا برگزار شد. همچنین در این بیانیه آمده است که بهانه نمایشگاه قبلی جستجوی تاثیر شاهنامه در هنر مدرن و معاصر ایران بود و آثار ۲۲ هنرمند از نسل‌های متفاوت به نمایش در آمد. در ادامه این بیانیه و بحش پایانی آن امده است : تأثیر شاهنامه بر شعر و ادبیات و همچنین هنرهای تجسمی فارسی زبانان، ماندگار است. این انتخاب تنها نمایش بخشی از جاذبه همیشگی این اثری است که شکوه و جلال ایران باستان و شکست‌ها و سرخوردگی‌ها را روایت می‌کند و به قول شاهرخ مسکوب «تاریخِ پیروزیِ شکست» است.

اکرم احمدی توانا پیشتر در گفتگو با هنرآنلاین درباره پرده نخست این نمایشگاه گفته بود :از هیچ یک از آثار نگارگری برای نمایشگاه استفاده نکردم، چرا که دیدگاهم درباره جریانات جدید هنری بود و بیشتر به سمت هنر معاصر و مدرن نگاه داشتم.

او همچنین در ادامه درباره شکل گیری این نمایشگاه افزوده بود : این نمایشگاه حاصل یک سال و نیم تحقیقات من درباره شاهنامه و تاثیر آن در هنر معاصر و مدرن ایران است. تلاش کردم همه آرتیست‌هایی که شاهنامه را در کارشان مدنظر قرار داده بودند یافته و درتحقیقاتم آثار آنها را مورد بررسی قرار دهم. آنچه در دسترس بود و کارهای متاخرتر را جمع‌آوری کردم و در این نمایشگاه به نمایش گذاشتم. در مجموع بالغ بر ۴۰ اثر از ۲۱ آرتیست در این نمایشگاه با محوریت آثار شاهنامه به نمایش درآمده است که از قدیمی‌ترین آنها اثر مرحوم عربعلی شروه است و جوان‌ترین هنرمند نیز مهسا خیرخواه است که آثارشان در کنار هم در گالری آران به روی دیوار رفته است.

احمدی توانا در ادامه درباره دلیل انتخاب این موضوع برای پژوهش خود گفته است: پروسه تحقیق من بیش از یک سال و نیم به طول انجامید. ابتدا با بررسی شاهنامه‌های مصور و کهن ایران کارم را آغاز کردم و بعد تلاش کردم تا ببینم روند تغییرات در هنر مدرن به چه شکل است. اتفاقی که در نسخه‌های قدیمی شاهنامه وجود داشت این بود که هر نسخه، معاصر زمان خودش بود و برگرفته از اتفاقاتی که در آن دوران حکم فرما بوده است مثلا نسخه شاهنامه سلجوقی با نسخه شاهنامه صفوی کاملا متفاوت از هم هستند. برایم جالب بود که بدانم هنرمندان معاصر ما شاهنامه را چگونه ارزیابی می‌کنند. برخی مدت زمان بیشتری درگیر این موضوع بودند و برخی در مجموعه‌های خاصی از این موضوع بهره گرفته‌اند.

نمایشگاه شاهنامه، روایت ماندگار پرده دوم ۲۴ مرداد ماه ۱۳۹۹ تا ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۹ در پروژه های آران به نشانی : خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ برپا بود.

نگاهی به نمایشگاه شاهنامه، روایت ماندگار پرده دومنگاهی به نمایشگاه شاهنامه، روایت ماندگار پرده دومنگاهی به نمایشگاه شاهنامه، روایت ماندگار پرده دوم

نگاهی به نمایشگاه شاهنامه، روایت ماندگار پرده دومنگاهی به نمایشگاه شاهنامه، روایت ماندگار پرده دومنگاهی به نمایشگاه شاهنامه، روایت ماندگار پرده دومنگاهی به نمایشگاه شاهنامه، روایت ماندگار پرده دومنگاهی به نمایشگاه شاهنامه، روایت ماندگار پرده دومنگاهی به نمایشگاه شاهنامه، روایت ماندگار پرده دوم

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس