خانه / سخن / سخنان سیدحسین نصر در نشست «شاهنامه و حکمت فهلوی»
کلیک کنید

سخنان سیدحسین نصر در نشست «شاهنامه و حکمت فهلوی»

باشگاه شاهنامه پژوهان_ گزارش : وبینار «شاهنامه و حکمت فهلوی» به کوشش موسسه حکمت و فلسفه در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۷ و ۸ آذرماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شد. در این برنامه پژوهشگران و شاهنامه پژوهان  درباره حکمت و شاهنامه به سخنرانی پرداختند. از سخنرانان این همایش می توان به  سیدحسین نصر، غلامحسین ابراهیمی دینانی، شهرام پازوکی، سیدرضا فیض، نصرالله پورجوادی، اصغر دادبه  اشاره داشت. این همایش به دبیری علمی بابک عالیخانی برگزار شد. آنچه در ادامه می آید متن سخنرانی سید حسین نصر در این همایش است. اشراق به معنای کلی؛ یعنی یک نوع شناخت فلسفه‌ای که…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.41 ( 1 امتیازات)
0

متن سخنان سیدحسین نصر در نشست «شاهنامه و حکمت فهلوی»

باشگاه شاهنامه پژوهان_ گزارش : وبینار «شاهنامه و حکمت فهلوی» به کوشش موسسه حکمت و فلسفه در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۷ و ۸ آذرماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شد. در این برنامه پژوهشگران و شاهنامه پژوهان  درباره حکمت و شاهنامه به سخنرانی پرداختند. از سخنرانان این همایش می توان به  سیدحسین نصر، غلامحسین ابراهیمی دینانی، شهرام پازوکی، سیدرضا فیض، نصرالله پورجوادی، اصغر دادبه  اشاره داشت. این همایش به دبیری علمی بابک عالیخانی برگزار شد. آنچه در ادامه می آید متن سخنرانی سید حسین نصر در این همایش است.

اشراق به معنای کلی؛ یعنی یک نوع شناخت فلسفه‌ای که مبتنی بر منور شدن نیروی داننده یا فکر انسان است که از اسلام هم شروع نمی‌شود، بلکه از قدیم بوده است و هم خود فلاسفه اسلامی و هم فلاسفه یونانی بر این عقیده بودند که قبل از ظهور حکمت مشائی با ارسطو و … حکمت اصلی که تداوم داشته، اشراقی بوده است. همچنین عقیده بر این بود که این حکمت از قدیم رابطه خاصی با ایران داشته است؛ چنانکه افلوطین خودش را وارد ارتش روم کرد تا در جنگ با ایرانی‌ها به شرق برود و بتواند از آن حکمت بهره ببرد.

 اشراق به آن معنا قدمت زیادی دارد و در تاریخ اسلام هم شیخ اشراق ظهور کرده و کتاب‌هایی نوشته شده است، اما در قرن ششم با ظهور این شخصیت بی‌نظیر یعنی سهروردی مکتب خاصی به نام اشراق به وجود آمد که در حقیقت فلسفه اصلی یا اصول اصلی آن در کتاب معروف «حکمه الاشراق» سهروردی ملحوظ است، اما در آثار دیگر او مانند «پرتونامه» نیز دیده می‌شود. دو شرح بزرگ شهرزوری و قطب‌الدین شیرازی نیز برای نسل‌های بعد به منزله مکملی برای این کتاب بوده و یک نسل پس از سهروردی نوشته شده و حکمت اشراق به عنوان یک حکمت پایدار و پویا در فلسفه اسلامی باقی مانده است.

در قرون بعدی هم آثار مهمی در این زمینه نگاشته شده که از جمله حاشیه ملاصدراست که هرچند نام حاشیه دارد، اما شرح مهم حکمت اشراقی است و آثار دیگری در دوره قاجاریه وجود داشته و سنت و فلسفه مستمری در ایران و بلاد نزدیک به ایران، که تحت تأثیر فلسفه اسلامی بودند، مانند شبه‌قاره هند و ترکیه دوران عثمانی دیده می‌شود.

امیدوارم این کنفرانس فرصتی برای به یاد آوردن این تفکر بسیار اساسی باشد که نه‌تنها یکی از ارکان اساسی تاریخ علوم عقلی تمدن اسلامی ایران است، بلکه فلسفه زنده‌ای است و می‌تواند سهم بسیار مهمی در بیان حقایق ازلی و جاودان فلسفی و کاربرد آن در دنیای ما داشته باشد/ ایکنا

کلیک کنید

یک نظر

  1. حبیب الله عالی انوری

    درود وسپاس بر شاهنامه پژوهان ایرانشهر از زحمات شما صمیمانه سپاسگزارم .حبیب الله عالی انوری از شهرکرد دیار بختیاری

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس