خانه / سخن / فردوسی یک سهروردی شاعر است
کلیک کنید

فردوسی یک سهروردی شاعر است

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش: فردوسی یک سهروردی شاعر است. غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، عضو شورای عالی علمی مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی در ویبنار«شاهنامه و حکمت فهلوی» گفت: فردوسی یک سهروردی شاعر است. در ادامه سخنان غلامحسین ابراهیمی‌دینانی در این همایش آنلاین را خواهید خواند. در اینکه فردوسی یک حکیم است تردیدی نیست؛ چون اگر کسی اشعار او را بخواند، به حکیم بودن او واقف می‌شود اما فردوسی بیش از هر چیز دیگر، مردی است که به فرهنگ ایران خدمت کرده است و فرهنگ ایران را که این همه دشمن داشته و اکنون هم دارد را زنده کرده است. شاهنامه یک کتاب…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 3.38 ( 2 امتیازات)
0

فردوسی یک سهروردی شاعر است

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش: فردوسی یک سهروردی شاعر است. غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، عضو شورای عالی علمی مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی در ویبنار«شاهنامه و حکمت فهلوی» گفت: فردوسی یک سهروردی شاعر است. در ادامه سخنان غلامحسین ابراهیمی‌دینانی در این همایش آنلاین را خواهید خواند.

در اینکه فردوسی یک حکیم است تردیدی نیست؛ چون اگر کسی اشعار او را بخواند، به حکیم بودن او واقف می‌شود اما فردوسی بیش از هر چیز دیگر، مردی است که به فرهنگ ایران خدمت کرده است و فرهنگ ایران را که این همه دشمن داشته و اکنون هم دارد را زنده کرده است. شاهنامه یک کتاب حماسی است و در حقیقت فردوسی حماسه‌سرایی کرده و شجاعت‌های مردم ایران را در طول تاریخ، تا جایی که در دست داشته نشان داده است.

من اگر ادعا کنم که فردوسی یکی از بزرگ‌ترین حماسه‌سرایان کل جهان در تاریخ است، سخن گزاف نگفته‌ام. فقط کافی است کسی شاهنامه را از ابتدا تا انتها بخواند تا بفهمد حماسه او چقدر بلند و در عین حال توحیدی و دینی است؛ یعنی او یک مسلمانی است که به فرهنگ ایران و تمدن گذشته آن باور داشته و آمده و آن تمدن را زنده کرده است. شاید اگر شاهنامه نبود ما اکنون از خیلی چیزها خبر نداشتیم.

اما در باب حکمت خسروانی باید بگویم که این اصطلاح برای شیخ اشراق است و شیخ اشراق نیز فیلسوفی بوده که خیلی خسروانی بوده و فردوسی با زبان شعر سخن گفته و سهروردی با زبان فلسفی. در حقیقت باید بگوییم که فردوسی یک سهروردی شاعر است و سهروردی یک فردوسی حکیم و فیلسوف است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس