خانه / خبر شاهنامه / آخرین خبرهای شاهنامه / از کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» رونمایی شد
کلیک کنید

از کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» رونمایی شد

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر: از کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» رونمایی شد. کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» به کوشش مرشد محسن میرزاعلی و دکتر احمدرضا آذربایجانی تهیه و تدوین شده اشت. هم‌زمان با رونمایی از کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی»، از پنج مرشد و میراث‌دار فرهنگ روایی و هنرهای نمایشی ایران نیز تقدیر شد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایسنا، در این آیین که با حضور بزرگان و پیشکسوتان هنر نقالی و پرده‌خوانی ایران، علیرضا تابش مدیرکل حوزه ریاست و…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.61 ( 2 امتیازات)
0

 از کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» رونمایی شد
باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر:
از کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» رونمایی شد.

کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» به کوشش مرشد محسن میرزاعلی و دکتر احمدرضا آذربایجانی تهیه و تدوین شده اشت.

هم‌زمان با رونمایی از کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی»، از پنج مرشد و میراث‌دار فرهنگ روایی و هنرهای نمایشی ایران نیز تقدیر شد.

به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایسنا، در این آیین که با حضور بزرگان و پیشکسوتان هنر نقالی و پرده‌خوانی ایران، علیرضا تابش مدیرکل حوزه ریاست و مشاور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و استقبال دوستداران فرهنگ و هنر برگزار شد، از مرشد استاد ابوالحسن میرزاعلی، مرشد محمد احدی، مرشد امیر صادقی، مرشد ابوالفضل ورمزیار و مرشد مجتبی حسن‌بیگی از نقالان و پرده‌خوانان برجسته ایران تجلیل شدند.

در مراسم رونمایی از کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» استاد هوشنگ جاوید، پژوهش‌گر صاحب سبک موسیقی نواحی و آیینی ایران درباره هنر نقالی و میراث روایی ایران و جایگاه آن در جامعه امروزی ایران و چشم‌اندازهای آینده این هنر و میراث کهن سخنرانی کرد.

او با اشاره به تاثیرگذاری هنر نقالی و منقبت‌خوانی در تاریخ معاصر ایران یادآور شد: «مرشدان بزرگ همچون استاد ابوالحسن میرزاعلی چنان به ترویج فرهنگ و معارف اخلاقی و آیینی در میان مردم یاری می‌رساندند که همه طیف‌های جامعه به آنان احترام گذاشته و پذیرای ارزش‌هایی می‌شدند که مورد توجه آنان بود».

کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» به کوشش مرشد محسن میرزاعلی و دکتر احمدرضا آذربایجانی تهیه و تدوین شده و انتشارات سرو یاسین در سال ۱۴۰۲ خورشیدی منتشر کرده است.

 از کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» رونمایی شد

احمدرضا آذربایجانی و محسن میرزاعلی، گردآورندگان و مولفان کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی»، دیگر سخنرانان این آیین گرامی‌داشت بودند و خاطره‌ها و نکته‌هایی درباره چگونگی گردآوری و تالیف این کتاب بیان کردند.

منقبت‌خوانی و اجرای ضرب و نوای زورخانه‌ای و پخش کلیپ درباره زنده‌یاد مرشد ولی‌الله ترابی از دیگر برنامه‌های این آیین گرامی‌داشت در کتابخانه و موزه ملی ملک بود.

شادروان مرشد ولی‌الله ترابی (۱۳۱۵ تا ۱۳۹۲ خورشیدی)، زاده یکی از روستاهای تابعه شهر تفرش بود. او را به عنوان یکی از نقالان، تومارنویسان و پرده‌خوانان پیشکسوت و صاحب سبک می‌شناسند. او از پرآوازه‌ترین میراث‌داران فرهنگ روایی و هنرهای نمایشی ایران بود که در بیش از پنج دهه اجراهای فراوان و فعالیت‌هایی گسترده برای نگاه‌بانی از این میراث ارزشمند را ترتیب داده و چندین بار جایگاه نخست را در عرصه هنر نقالی کسب کرد. این استاد هنر نقالی و نمایش، افزون بر تهیه و تنظیم چندین تومار نقالی، روایت‌های گوناگون شاهنامه را نیز در چندین جلد گردآوری کرده که یک جلد آن با نام «مشکین‌نامه» پیش‌تر منتشر شده است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس