خانه / خبر شاهنامه / آخرین خبرهای شاهنامه / دولتمند خال‌اُف، نوازنده و خواننده‌ تاجیک چشم از جهان فروبست
کلیک کنید

دولتمند خال‌اُف، نوازنده و خواننده‌ تاجیک چشم از جهان فروبست

باشگاه شاهنامه پزوهان _ گروه خبر: دولتمند خال‌اُف، نوازنده و خواننده‌ تاجیک چشم از جهان فروبست. دولتمند خال‌اُف، نوازنده و خواننده‌ تاجیک چشم از جهان فروبست.  او استاد موسیقی محلی جنوب تاجیکستان بود که فلک نام دارد. موسیقی تاجیکستان شامل ۶ مقام و فلک‌سرایی است. فلک موسیقی مردمی است که شامل آوازهایی است که قرن‌ها سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و اجرا می‌شود. دولتمند خال‌اُف در سال ۱۹۵۰ در روستای داغستان ناحیهٔ شورآباد تاجیکستان در خانواده‌ای کشاورز و اهل فرهنگ به دنیا آمد. دولتمند بزرگ‌ترین فلک‌سرای تاجیکستان بود که دانش موسیقی را در مدرسهٔ موسیقی…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.8 ( 1 امتیازات)
0

دولتمند خال‌اُف
باشگاه شاهنامه پزوهان _ گروه خبر:
دولتمند خال‌اُف، نوازنده و خواننده‌ تاجیک چشم از جهان فروبست.

دولتمند خال‌اُف، نوازنده و خواننده‌ تاجیک چشم از جهان فروبست.  او استاد موسیقی محلی جنوب تاجیکستان بود که فلک نام دارد. موسیقی تاجیکستان شامل ۶ مقام و فلک‌سرایی است. فلک موسیقی مردمی است که شامل آوازهایی است که قرن‌ها سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و اجرا می‌شود.

دولتمند خال‌اُف در سال ۱۹۵۰ در روستای داغستان ناحیهٔ شورآباد تاجیکستان در خانواده‌ای کشاورز و اهل فرهنگ به دنیا آمد.

دولتمند بزرگ‌ترین فلک‌سرای تاجیکستان بود که دانش موسیقی را در مدرسهٔ موسیقی و دانشگاه هنر تاجیکستان آموخت و به همین دلیل با موسیقی جهان آشنایی داشت. او به واسطهٔ همین آشنایی گاه دست به نوآوری‌هایی در اجراهایش می‌زد و با این کار می کوشید تا توانایی‌های موسیقی تاجیکستان را نشان دهد.

نخستین کنسرت دولتمند خال‌اُف در سال ۱۹۶۳ در سن ۱۳ سالگی از تلویزیون سراسری شوروی پیشین پخش شد و از ۲۸ سال پیش از شعرهای مولوی در کارهایش استفاده می کرد.

دولتمند همان‌گونه که به موسیقی اصیل تاجکستان و اشعار مولانا پایبند است، از شعرهای شاعران معاصر نیز استفاده می‌کرد و حتی با ارکسترهای سمفونیک و گروه کر نیز کنسرت می‌گذاشت. دولتمند رهبر گروه فلک تاجیکستان بود که از سوی دولت تاجیکستان پشتیبانی می شد.

ترانهٔ قطعه دور مشو دور مشو از دولتمند خلف برگرفته از اشعار صائب تبریزی و مولانا است.

چند آلبوم از گزیده کارهای او در ایران نیز منتشر شده‌ است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس