باشگاه شاهنامه پژوهان _ سیامک فاضلی : بیست و پنج اردیبهشت ماه روز بزرگداشت فردوسی است و هرساله در کنار همایشها و برنامه های گوناگون بزرگداشت , هنرمندان نیز با خلق آثار مختلف یاد حماسه سرای نامی ایرانزمین را پاس می دارند. المیرا نیکنام سالهاست در رشته گرافیک و طراحی پوستر فعال است . او همچنین مدرس دانشگاه در این زمینه است و تاکنون سابقه برگزاری و مشارکت در چند جشنواره هنری را در مقام داور و یا مشاور در کارنامه دارد .او همچنین سالهاست که در زمینه طراحی پوستر با باشگاه شاهنامه پژوهان همکاری دارد . تازه ترین اثر…
امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0
باشگاه شاهنامه پژوهان _ سیامک فاضلی : بیست و پنج اردیبهشت ماه روز بزرگداشت فردوسی است و هرساله در کنار همایشها و برنامه های گوناگون بزرگداشت , هنرمندان نیز با خلق آثار مختلف یاد حماسه سرای نامی ایرانزمین را پاس می دارند. المیرا نیکنام سالهاست در رشته گرافیک و طراحی پوستر فعال است . او همچنین مدرس دانشگاه در این زمینه است و تاکنون سابقه برگزاری و مشارکت در چند جشنواره هنری را در مقام داور و یا مشاور در کارنامه دارد .او همچنین سالهاست که در زمینه طراحی پوستر با باشگاه شاهنامه پژوهان همکاری دارد . تازه ترین اثر طراحی شده این هنرمند , پوستری است بمناسبت بزرگداشت فردوسی که در اختیار باشگاه شاهنامه پژوهان قرار گرفته است . آنچه در ادامه می آید توضیحیست که این هنرمند درباره پوستر بزرگداشت فردوسی و برای اگاهی بیشتر دوستداران منتشر و در اختیار باشگاه شاهنامه پژوهان قرار داده است .
پوستر بزرگداشت فردوسی اثر المیرا نیکنام
به نام پروردگار
در این طرح سعی بر آن شده تا در ضمن وفاداری در رعایت یکسری از قوانین و الگوهای سابق و همچنین حفظ خصوصیات ایرانی و فرهنگی که لازمه طراحی آثاری با این مضمون میباشد، از پوستر های دو بعدی دوری جسته و بعد سوم را وارد کنیم.
مسئله اینست که طراح در محدوده ذهنی خود عمل میکند یا از آن چیزی که در ذهن خود و مخاطبانش دارد پا فراتر نهاده و تلاش میکند تا به تجربیات جدیدی برسد؟
حرکت های نو و شکستن تعاریف گذشته تا حدی که به موضوع لطمه نزند می تواند نگاه افراد را نگاه متمایزتری کند.
ورود بعد سوم به حروف در پوستر هایی با موضوع شاهنامه و فردوسی می تواند استحکام، قدرت، عظمت و زنده بودن و به روز بودن شاهنامه را بهتر و با صراحت بیشتری به نمایش گذارد.
الهام از قلم نستعلیق( قلم ایرانی)، ترکیب بندی متقارن، حرکات ریتم وار حول محور عمودی، ضرباهنگی از تکرار و تنوع، رنگ های گرم در کنار رنگهای سبز و آبی ایرانی، تعادل و انسجام را به حداکثر رسانده و با به همراه داشتن مشخصه های ایرانی، چشم را با قدرت در تمامی سطوح به حرکت وا میدارد و باعث ابهت بیشتر و دوری از هرگونه ایستایی و سکون می شود.
کش و قوس حروف با حجمی که به خود گرفته، فرم ها را به رقص وا میدارد تا تکاپو و جنبش را با خصوصیات منحصر به فرد ایرانی در شاهنامه نشان دهد و آن را تجربه ای متمایز تر کند.
تلاش در دستیابی به تمرکز، ارتباط، وحدت و یکپارچگی، چیرگی و غلبه و قدرت حروف فردوسی بر صفحه و کادر و تاثیر عناصر بر یکدیگر بوده و امیدوارم تا حدی به این منظور رسیده باشم؛
خدمتی کوچک در معرفی تصویری عظمت شخصیت فردوسی واثر بزرگش شاهنامه و تاثیر آن در هنر و فرهنگ ما ایرانیان.