خانه / خبر شاهنامه / عکس نوشت / بزرگداشت فردوسی و نکوداشت شهرام ناظری برگزار شد
کلیک کنید

بزرگداشت فردوسی و نکوداشت شهرام ناظری برگزار شد

باشگاه شاهنامه پژوهان _ سیامک فاضلی : بزرگداشت فردوسی به همراه نکوداشت شهرام ناظری در تالار رودکی برگزار شد . بزرگداشت فردوسی به همراه نکوداشت شهرام ناظری , خواننده و موسیقیدان بزرگ کشورمان از سوی بنیاد فردوسی و موسسه فرهنگی هنری توس برگزار شد . بیست و پنج اردیبهشت همزمان با روز بزرگداشت فردوسی , تالار رودکی میزبان دوستداران شاهنامه و هنرمندان بود . آیین روز ملی فردوسی با باشندگی احمد مسجدجامعی، ایرج راد (مدیرعامل خانه تئاتر)، ایرج حسابی (مدیرعامل بنیاد پروفسور حسابی)، فرهاد طلوع کیان (عضو کمیته ورزش کمیسیون ملی یونسکو)، علی‌اکبر خدابخش (مدیر روابط عمومی معاونت صدای سازمان صدا…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

باشگاه شاهنامه پژوهان _ سیامک فاضلی : بزرگداشت فردوسی به همراه نکوداشت شهرام ناظری در تالار رودکی برگزار شد . بزرگداشت فردوسی به همراه نکوداشت شهرام ناظری , خواننده و موسیقیدان بزرگ کشورمان از سوی بنیاد فردوسی و موسسه فرهنگی هنری توس برگزار شد . بیست و پنج اردیبهشت همزمان با روز بزرگداشت فردوسی , تالار رودکی میزبان دوستداران شاهنامه و هنرمندان بود . آیین روز ملی فردوسی با باشندگی احمد مسجدجامعی، ایرج راد (مدیرعامل خانه تئاتر)، ایرج حسابی (مدیرعامل بنیاد پروفسور حسابی)، فرهاد طلوع کیان (عضو کمیته ورزش کمیسیون ملی یونسکو)، علی‌اکبر خدابخش (مدیر روابط عمومی معاونت صدای سازمان صدا و سیما) و ناصر عظیمی (مدیرعامل موسسه پیشکسوتان ورزش) و با ضرب زورخانه سیروان نوروزی آغاز شد .میثم موحدفر ضمن خوش آمدگویی به معرفی برنامه و اهداف بنیاد فردوسی پرداخت و گفت ما بنیاد فردوسی هستیم و سالهاست بدون بودجه همایش های بزرگداشت فردوسی را برگزار کرده ایم . اجرای داستانی از شاهنامه به فارسی و انگلیسی از سوی مهبد و مهدیس کرمی پور از دیگر بخشهای این برنامه بود که با استقبال زیاد باشندگان همراه شد . تقدیر از شهرام ناظری موسیقیدان بزرگ ایرانی از دیگر برنامه های همایش بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی بود .

 

عشق به وطن سبب حرکت و ماندگاری من در ایران شده است

شهرام ناظری پس از حضور در جایگاه گفت : ما به تشویق شدن عادت نداریم اما با وجود همه این‌ها، نیرویی باعث شده که ما پیش برویم، و این نیرو چیزی جز عشق نیست که ما را همچنان به تکاپو وامی‌دارد. این عشق به وطن است که باعث شده من با وجود شرایط سختی که در انجام کارهای فرهنگی هنری وجود دارد، پیشنهادهای ویژه‌ای را که از کشورهای دیگر داشته‌ام کنار بگذارم و با همان نیروی عشق روی شاهنامه کار کنم.

۳۷ سال است که عاشقانه هر آنچه را که باید یک هنرمند انجام می‌داده، انجام داده‌ام. به خصوص کرد بودن و روحیهٔ حماسی‌ای که در مردمان کرد وجود دارد و همچنین آشنایی‌ام از زمان کودکی با ادبیات ایران، سبب شده است تا با ادبیات پارسی به خصوص فردوسی بزرگ آشنا شوم و البته با عطار و مولانا و آثار متعددی با استفاده از آثار این شاعران برجسته انجام دهم و همچنان نیز این راه را ادامه می‌دهم. هیچ‌زمان هم به اینکه کسی این فعالیت‌ها را مورد حمایت یا تشویق قرار دهد، فکر نکرده‌ام. برای مثال خانهٔ اصلی ما رادیو و تلویزیون است که من در تمام این سال‌ها هیچ‌گاه پایم را به آنجا نگذاشته‌ام. حقوقی از آنجا نگرفته‌ام و آن‌ها کارهای من را بدون اجازه‌، به هر شکلی که خواسته‌اند، پخش کردند.

با همهٔ این مشکلات در کشور خودم ماندم، در حالی که پیشنهادات مالی و امکانات بسیاری برای زندگی در خارج از کشور برایم وجود داشته است , اما ما ماندیم و سختی‌های بسیاری کشیدیم، برای مثال تا چند سال پیش حتی اجرای شاهنامه هم در اینجا امکان‌پذیر نبود و دوستان از اجرای آن واهمه داشتند؛ حتی نام شاهنامه هم حساسیت‌زا بود. ما برایشان توضیح می‌دادیم که اگر شاهنامه می‌خوانیم، قرار نیست شاه برگردد , ‌ به هر حال ما تنها در خارج از ایران این آثار را اجرا می‌کردیم تا اینکه بخشی‌هایی از این اجرا‌ها از طریق سایت‌ها و رسانه‌ها در داخل کشور هم شنیده شد و مسوولان متوجه این ماجرا شدند که شاهنامه مربوط به شخص یا طیف خاصی نیست و درباره مفاهیم مهمی در آن صحبت می‌شود .با انتشار این آثار برخی‌ متوجه شوند که با خواندن شاهنامه و اجرای آن، آموزه‌های شعر و فرهنگ فارسی را به همگان یادآوری می‌کنم. من در این راستا با حضور مداوم و همیشگی در بیشتر برنامه‌های مرتبط با شاهنامه و فردوسی در چندسال اخیر و  اجرای شاهنامه‌خوانی ،تلاش کرده ام که این دین ملی را ادا کنم در حالیکه متاسفانه در تمامی این سال‌ها به شاهنامه و فردوسی بی‌توجهی شده است.

 

شهرام ناظری همچنین گفت : من معمولا بدون هماهنگی قبلی کاری را انجام نمی‌دهم، به خصوص موسیقی که نسبت به آن حساسیت دارم اما چون در محفلی هستم که عشق به فردوسی آن را شکل داده است، چند بیتی را اجرا می‌‌کنم. شهرام ناظری با انتقاد از فضای ایجاد شده در حوزه موسیقی و تقلیدها و عدم خلاقیت ها اشاره کرد : طرحی را در یک کنسرت اجرا می‌کنم تا بعد آن را پخته‌تر کنم، اما به سرعت می‌بینم که ده‌ها اثر با‌‌ همان شعر و همان‌طرح منتشر می‌شود، در حالی که در نسل ما این اتفاقات رخ نمی‌داد. ما به اساتیدمان اجازه می‌دادیم تا طرح‌هایشان را اجرا کنند و بعد از آن‌ها تقلید می‌کردیم , کمااینکه من در همه این سال‌ها ضمن آنکه از تمامی دایره‌المعارف موسیقی و استادان گذشته‌ام، بهره برده‌ام اما از کسی تقلید نکرده‌ام و صدا و نحوه آواز خواندنم , شبیه هیچ‌کس دیگری نبوده است. در واقع از تجربیات گذشته بهره برده و تراوشات ذهنی خودم را در آن‌ها پیاده کرده‌ام.

شهرام ناظری در ادامه بخشهایی از داستان بیژن و منیژه را اجرا کرد ( شبی چون شبه روی شسته به قیر / نه بهرام پیدا نه کیوان نه تیر/ دگرگونه آرایشی کرد ماه / بیسچ گذر کرد بر پیشگاه/ شده تیره اندر سرای درنگ / میان کرده باریک و دل کرده تنگ/ سپاه شب تیره بر دشت و راغ/ یکی فرش گسترده از پر زاغ.. )

 

مبنای شعر فردوسی خرد و داد است

احمد مسجد جامعی دیگر سخنران این همایش در سخنرانی خود با اشاره به جایگاه فردوسی در فرهنگ و ادب ایرانی گفت :

ویژگی‌های شاعر گرانقدرمان فردوسی بسیار است. هماره کشورهای دیگر به دنبال چنین شخصیت‌هایی هستند تا در زیر پرچم برافراشته آنان بتوانند فرهنگ خود را به دنیا معرفی کنند اما ما قدر فردوسی را ندانسته‌ایم.

مبنای شعر فردوسی، خرد و داد است و این شاعر اثر ارزشمندش را با همان دو عنصر آغاز می‌کند. روایت عقل، فهم و معنویت از دیگر ویژگی‌های اشعار این شاعر ارجمند است. همچنین نگرش فردوسی نسبت به ایران هم مفهوم خردگرایی و عقلانیت را یادآوری می‌کند.

سینمای ملی ایران از شاعر ملی ایران تهی است

بخش دیگری از این همایش رونمایی از رمان حیرانی نوشته محمدعلی سجادی کارگردان سینما بود . محمد علی سجادی با معرفی این رمان گفت که این رمان براساس شخصیت های اساطیری شاهنامه نوشته شده است و در این راه کتابهای شاهرخ مسکوب بسیار به من کمک کرده است . او همچنین اشاره کرد که مدتهاست نقاشی میکند و تابلوهایی را براساس داستهای شاهنامه آفریده است که امیدوار است بزودی فرصتی فراهم شود تا در نمایشگاه به نمایش درآید . محمدعلی سجادی همچنین گفت جای تاسف است که سینمای ایران از شاعر ملی ایران تهی است . بارها خواسته ام فیلمنامه هایی را براساس شاهنامه به فیلم درآورم اما نشده است ولی همچنان مسیرم را با عشق ادامه میدهم.

در این همایش  همچنین به پاس تلاش فراهم‌آوری پرونده ثبت جهانی چوگان در یونسکو از حمزه ایلخانی‌زاده (رییس پیشین فدراسیون چوگان) تقدیر شد. همچنین از رمان «حیرانی» با نگاهی به اساطیر شاهنامه نوشته محمدعلی سجادی با حضور ایرج حسابی و هنرمندان پیشکسوت اصغر همت و مهدی میامی رونمایی و تقدیر شد.

شعرخوانی در ستایش فردوسی از سوی افشین علاء، شاهنامه‌خوانی بومی رستم لطیفی، و نمایشگاهی از صد سردیس مفاخر ایران زمین اثر اسفندیار ایمان‌زادهاز دیگر برنامه های بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی بود .

گزارش تصویری باشگاه شاهنامه پژوهان از همایش بزرگداشت فردوسی و نکوداشت شهرام ناظری در ادامه می آید :

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

 

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

5(5)

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

بزرگداشت فردوسی در تالار رودکی

 

کلیک کنید

یک نظر

  1. درود بیکران بر فردوسی و شاهنامه اش و درود فراوان بر شما و مهرتان به ایران و فردوسی و شاهنامه ، چه گزارش وزین و چه عکسهای خوبی، پاینده و پیروز باشید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس