خانه / خبر شاهنامه / پیام محمد بقایی ماکان به مناسبت سالروز پایان سرایش شاهنامه
کلیک کنید

پیام محمد بقایی ماکان به مناسبت سالروز پایان سرایش شاهنامه

                 باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : محمد بقایی ماکان به مناسبت سالروز پایان سرایش شاهنامه یادداشتی منتشر کرد . محمد بقایی (ماکان) (متولد ۱۳۲۳) نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه ادبیات، فلسفه و اقبال شناسی است.محمد بقایی تحصیلات دانشگاهی خود را در ایران در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران به پایان برد.او در دهه چهل با انتشار مقالات تحقیقی در زمینه های ادبی، فلسفی و اجتماعی در مطبوعات کشور، نامی آشنا برای علاقه مندان این گونه مطالب شد. همکاری او با رادیو تلویزیون ملی ایران که تا اواخر سال ۵۶ دوام آورد، منجر به تهیه تقریبا…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.9 ( 1 امتیازات)
0

                 محمد بقایی ماکان

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : محمد بقایی ماکان به مناسبت سالروز پایان سرایش شاهنامه یادداشتی منتشر کرد . محمد بقایی (ماکان) (متولد ۱۳۲۳) نویسنده، پژوهشگر و مترجم حوزه ادبیات، فلسفه و اقبال شناسی است.محمد بقایی تحصیلات دانشگاهی خود را در ایران در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران به پایان برد.او در دهه چهل با انتشار مقالات تحقیقی در زمینه های ادبی، فلسفی و اجتماعی در مطبوعات کشور، نامی آشنا برای علاقه مندان این گونه مطالب شد. همکاری او با رادیو تلویزیون ملی ایران که تا اواخر سال ۵۶ دوام آورد، منجر به تهیه تقریبا ۴۵۰۰ برنامه یک ساعته رادیویی با نام های فرهنگ و جامعه و زمان و زاویه شد که علاوه بر نویسندگی، اجرای آنها را هم بر عهده داشته است.از جمله تالیفات ماکان مجموعه ۳۴ جلدی «بازنگری آثار و افکار اقبال» مشتمل بر ده هزار صفحه است که نام او را یادآور نام علامه اقبال کرده است. از همین رو در همایش جهانی اقبال شناسی که در آوریل ۲۰۰۳ در لاهور برگزار گردید به عنوان اقبال شناس منتخب موفق به دریافت لوح زرین افتخار از سوی پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان و لوح بلورین سپاس از سوی اقبال آکادمی پاکستان شد. بقایی علاوه بر دریافت تقدیر نامه هایی به عنوان سخنران برتر در همایش های جهانی آموزه های مولانا برای انسان معاصر، نکوداشت شهاب الدین سهروردی و نکوداشت علامه اقبال لاهوری در دانشگاه تهران، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵ به پاس سی سال تلاش بی وقفه در ترویج آثار و افکار علامه اقبال موفق به دریافت تمغه امتیاز، عالی ترین نشان فرهنگی دولت پاکستان از سوی رئیس جمهور این کشور شد. در اسفند ۱۳۸۹ یکی از ترجمه های او با عنوان «معنای زندگی از نگاه مولانا و اقبال» به دریافت جایزه کتاب فصل در زمینه ترجمه آثار عرفانی نایل آمد. بقائی تاکنون ۷۳اثر تالیف و ترجمه نموده که اکثرا منتشر شده و تعدادی در دست انتشار است. آنچه در ادامه می آید یادداشت محمد بقایی ماکان به مناسبت سالروز پایان سرایش شاهنامه است که به بنیاد فردوسی توس ارسال شده است .

 

  بیست و پنج اسفند روزى است که مى گویند سرایش شاهنامه به آخر مى رسد ، یعنى درواقع روزى است که قباله خانه پدرى هر ایرانى به دستش سپرده مى شود تا همه عالمیان بدانند که:
این خانه ى ده هزارساله / ثبت است به موجب قباله.
شـاهنامه دریاى بى کرانه اى است که از هر منظرى جلوه اى چشمگیر و دلنواز دارد. زیبایى امواج این بحرخروشان پیوسته زبانزد اهل نظر بوده و ستایندگان بزرگى درمیان شاخص ترین چهره هاى فرهنگى جهان داشته است ، چندان که تاکنون به سى و هفت زبان ترجمه شده است. اگر افلاطون ایلیاد را کتاب مقدس همه یونانیان دانسته، براین قیاس مى توان گفت شـاهنـامه نیز به سبب آن که نگاهبان ارزشهاى ملى ایرانیان بوده ، کتابى است داراى قداست. ارجمندى شاهنامه دراین است که هر ایرانى را به ریشه هایش پیوند مى دهد. از این روست که باید گفت فـردوسـى فقط یک نام نیست مانند نامهـاى دیگر شاعـران و اندیشمنـدان ایرانی ، نام وى به واقع مرادف نام ایـران شده است و تمامى اجزایى که کلیت هویت ایـرانى راشکل مى دهند با این نام پیوند دارند.

 محمد بقایی ماکان

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس