خانه / بایگانی / هنر / سفیر ایران در تاجیکستان: نمایش «فردوسی» ادای احترام همزبانان تاجیک به این حکیم بزرگ است
کلیک کنید

سفیر ایران در تاجیکستان: نمایش «فردوسی» ادای احترام همزبانان تاجیک به این حکیم بزرگ است

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش: در پایتخت تاجیکستان نمایش «فردوسی» با موضوع حکیم ابوالقاسم فردوسی و با حضور «محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان و جمع کثیری از مردم تاجیکستان و ایرانیان مقیم برگزار شد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایسنا، صابری پس از اجرای نمایش طی سخنانی ابراز داشت: حقا که سخن گفتن از حکیم ابوالقاسم فردوسی که احیاگر هویت ملی و زبان فارسی است آسان نیست، سخن گفتن در مورد شخصیتی چون او بسی سخت و سنگین است. وی ادامه داد: شاعر و حماسه سرای بزرگ، در شاهنامه ماندگار خود، کاخ بلندی از…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.9 ( 1 امتیازات)
0

سفیر ایران در تاجیکستان: نمایش «فردوسی» ادای احترام همزبانان تاجیک به این حکیم بزرگ است

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش: در پایتخت تاجیکستان نمایش «فردوسی» با موضوع حکیم ابوالقاسم فردوسی و با حضور «محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان و جمع کثیری از مردم تاجیکستان و ایرانیان مقیم برگزار شد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایسنا، صابری پس از اجرای نمایش طی سخنانی ابراز داشت: حقا که سخن گفتن از حکیم ابوالقاسم فردوسی که احیاگر هویت ملی و زبان فارسی است آسان نیست، سخن گفتن در مورد شخصیتی چون او بسی سخت و سنگین است.

وی ادامه داد: شاعر و حماسه سرای بزرگ، در شاهنامه ماندگار خود، کاخ بلندی از اسطوره و سروده های حماسی را برافراشت که در پی قرن ها، همچنان بسان آفتاب عالمتاب، پر درخشش است و اینگونه نام او را بلند آوازه ساخته است. شاهنامه، این شناسه تمدنی بزرگ ما، سرشار از آزادگی، فضیلت اخلاقی و پاکیزگی است که نشان از پاکی بینش و بزرگی منش وی دارد”.

سفیر ایران در تاجیکستان اظهار داشت: فردوسی طی سالیانی متمادی تلاش کرد و همت به خرج داد تا اثر گرانسنگ خود را چنانکه سزاوار شان و منزلت تمدن بزرگ پارسی است به رشته نظم در آورد: «بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی»

محمد تقی صابری گفت: “تنوع موضوعات شاهنامه، یکی از ویژگی های برجسته این دیوان حماسی است، در این کتاب از هر نوع فکر و موضوع از جمله پهلوانی و حماسی، عاشقانه و تغزلی، اندرز و تعلیمی و همچنین داستانی و اساطیری در قالب شعر موجود است”.

وی افزود: “فردوسی تاریخ نیاکان مان را بخوبی به تصویر کشید و باعث استحکام و اتحاد اقوام و ساکنان تمدن پر عظمت و مشترک ما شد. تمدنی که ایرانیان و تاجیکان بدان فخر و مباهات می کنند”.

سفیر کشورمان در تاجیکستان با اشاره به نامگذاری روز ۲۵ اردیبهشت (۱۵ می ) به نام روز فردوسی در تقویم ایران اظهار داشت: “در آستانه این روز، امروز در این تالار تاریخی، شاهد نمایش هنرمندانه فردوسی توسط جمعی از برترین هنرمندان و بازیگران تئاتر کشور دوست و عزیزمان تاجیکستان بودیم. این نمایش زیبا و هنرمندانه ادای احترامی است به محضر فردوسی بزرگ از طرف هم زبانان و هم فرهنگان تاجیک و ارج گذاری این نمایش به فردوسی و اثر سترگ او شاهنامه، رشته های ناگسستنی و برادری دو ملت ایران و تاجیکستان را بار دیگر اثبات نمود و لازم می دانم تقدیر صمیمانه خود را نسبت به تلاش های بانیان، کارگردان، بازیگران و عوامل فنی بیان کنیم. در پایان امیدوارم در ایران و تاجیکستان، شاهد خلق آثار هنری بیشتری در مورد سرمایه ها و بزرگان ادبی، تاریخی و فرهنگی مشترک خود باشیم”.

پیش از آغاز نمایش « آرتیق قادر» هنرمند شهیر تاجیک ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان و علاقه مندان حکیم توس و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه این نمایش ابراز داشت: “برای نخستین بار است که در تاجیکستان نمایشی در مورد فردوسی بزرگ، بر اساس داستان «شاهنامه» و رمان «فردوسی» نوشته « ساتم الغ زاده» نویسنده نام آشنای تاجیک تهیه شده است.”

قادر یادآور شد: “رمان الغ زاده در سال ۱۹۹۹ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شناخته شد و حتی صحبت هایی نیز در خصوص تولید فیلم سینمایی مشترک تاجیکستان و ایران بر پایه این اثر صورت گرفته و خوشبختانه امروز شاهد روی صحنه رفتن نمایش فردوسی به نویسندگی و کارگردانی «سلطان عثمان اف » هستیم”.

قادر در پایان با تاکید بر اشتراکات فراوان مردم تاجیکستان و ایران، شعر مشهور «لایق شیرعلی» شاعر فقید تاجیک درخصوص پیوندهای ایرانیان و تاجیکان را قرائت کرد که مورد استقبال گرم حضار قرار گرفت

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس