خانه / سخن / جواد طباطبایی : فردوسی سرشت آیین شهریاری ایران را بازسازی کرده است
کلیک کنید

جواد طباطبایی : فردوسی سرشت آیین شهریاری ایران را بازسازی کرده است

باشگاه شاهنامه پژوهان _ سخن :  فردوسی سرشت آرمانی آیین شهریاری ایران را بازسازی کرده است. جواد طباطبایی در سخنی در اینباره می گوید : پیش از من برخی از محققان به وجوهی از اندیشه ایرانشهری اشاره هایی آورده بودند. به عنوان مثال من شما را به کتاب کمابیش ناشناخته ای از ولفگانگ کناوت ارجاع می دهم که این تاریخ نویس آلمانی با همکاری دانشمند پهلوی دان ایرانی سیف الدین نجم آبادی حدود چهل سال پیش به آلمانی نوشته و نجم آبادی نیز آن را به فارسی ترجمه کرده است.اساس این کتاب رساله ای است که فیلسوف یونانی گزنفون درباره…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.8 ( 2 امتیازات)
0

فردوسی سرشت آرمانی آیین شهریاری ایران را بازسازی کرده است
باشگاه شاهنامه پژوهان _ سخن :  فردوسی سرشت آرمانی آیین شهریاری ایران را بازسازی کرده است. جواد طباطبایی در سخنی در اینباره می گوید :

پیش از من برخی از محققان به وجوهی از اندیشه ایرانشهری اشاره هایی آورده بودند. به عنوان مثال من شما را به کتاب کمابیش ناشناخته ای از ولفگانگ کناوت ارجاع می دهم که این تاریخ نویس آلمانی با همکاری دانشمند پهلوی دان ایرانی سیف الدین نجم آبادی حدود چهل سال پیش به آلمانی نوشته و نجم آبادی نیز آن را به فارسی ترجمه کرده است.اساس این کتاب رساله ای است که فیلسوف یونانی گزنفون درباره تربیت کورش نوشته، و نویسنده آلمانی مباحث آن را با منابع ایرانی به ویژه شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی مقایسه کرده و نشان داده است که فردوسی سرشت آرمانی آیین شهریاری ایران را بازسازی کرده است. نکته مهم این کتاب تأکیدی است بر این که شاگرد سقراط و همشاگردی افلاطون، که بحران دموکراسی آتن را دیده بود، نظام آرمانی ایران را همچون بدیلی برای بحران نظام سیاسی آتن می دانسته است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس