خانه / یادداشت ها / تعرض به مزار مهرداد بهار / میلاد عظیمی
کلیک کنید

تعرض به مزار مهرداد بهار / میلاد عظیمی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ یاداشت (میلاد عظیمی): گاهی اتفاقاتی می‌افتد که باورنکردنی است. چهرزاد بهار دختر ملک‌الشعرا بهار و خواهر مهرداد بهار در نامۀ سرگشاده‌ای به شورای شهر و شهرداری تهران و آرامگاه بهشت زهرا نوشته که به قطعۀ هنرمندان بهشت زهرا رفته بود تا فاتحه‌ای برای برادرش بخواند. دیده قبر مهرداد بهار را تغییر داده‌اند و بی اجازۀ خانواده بهار مرحوم امیرکاووس بالازاده را در قسمت فوقانی قبر مهرداد بهار به خاک سپرده‌اند. بسوخت دیده ز حیرت که این چه بوالعجبی‌ست. مهرداد بهار ایران‌شناس و دانشمند برجسته‌ای بود. آثارش از آفتاب مشهورتر است. شاگرد پورداوود و فروزانفر و هنینگ…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.62 ( 3 امتیازات)
0

تعرض به مزار مهرداد بهار / میلاد عظیمی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ یاداشت (میلاد عظیمی): گاهی اتفاقاتی می‌افتد که باورنکردنی است. چهرزاد بهار دختر ملک‌الشعرا بهار و خواهر مهرداد بهار در نامۀ سرگشاده‌ای به شورای شهر و شهرداری تهران و آرامگاه بهشت زهرا نوشته که به قطعۀ هنرمندان بهشت زهرا رفته بود تا فاتحه‌ای برای برادرش بخواند. دیده قبر مهرداد بهار را تغییر داده‌اند و بی اجازۀ خانواده بهار مرحوم امیرکاووس بالازاده را در قسمت فوقانی قبر مهرداد بهار به خاک سپرده‌اند. بسوخت دیده ز حیرت که این چه بوالعجبی‌ست.

مهرداد بهار ایران‌شناس و دانشمند برجسته‌ای بود. آثارش از آفتاب مشهورتر است. شاگرد پورداوود و فروزانفر و هنینگ و بیلی و بویس بود. همکار خانلری در بنیاد فرهنگ بود. سالها در دانشگاه تهران درس داد و شاگرد پرورد. در تاریخ و فرهنگ و اساطیر و ادیان و زبان‌های ایران پیش از اسلام متخصص بود. کتاب‌ها و مقالات نوشت که مورد مراجعۀ محققان است. مهرداد بهار تا دم آخر کار کرد. با درد و بیماری کار کرد و به ایران خدمت کرد. از بس ایران را دوست داشت و شوق داشت مردم ایران را بشناسند، با آن مقام شامخ علمی، برای کودکان کتاب نوشت تا آنها را با فرهنگ و اساطیر ایران آشنا کند. حالا مهرداد بهار، فرزند شاعر ملی ایران ملک‌الشعرا بهار، با آن همه خدمت به فرهنگ ایران، سزاوار گوری در این غریبستان نیست. بسوخت دیده ز حیرت که این چه بوالعجبی‌ست.

هر کس مزار مهرداد بهار را تغییر داده به او اهانت کرده است. نه به او که به مقام علم و معلم اهانت کرده است. هیچ توجیه و بهانه‌ای هم قابل قبول نیست. اکنون باید منتظر باشیم تا به قبر زریاب و دیگران هم دست‌درازی شود. دانشجویان چگونه تشویق به کار و تحقیق شوند وقتی مزار بزرگترین و خوشنام‌ترین دانشمندان و محققان این سرزمین مصون و محفوظ نیست.

سایه می‌گفت مهرداد بهار یک‌بار به او گفته بود سایه! من از ایران می‌روم به فلان کشور همسایه که بسیار فقیر است. به آن کشور ناآباد می‌روم که نگویند فرزند ملک‌الشعرا بهار برای تن‌آسانی از ایران رفت. مهرداد بهار از ایران نرفت. خانلری پیش ساواک ریش گرو گذاشت و او را برای ایران و فرهنگ ایران حفظ کرد. شاید اگر مهرداد بهار به فلان کشور همسایه رفته بود دست‌کم خواب آرامی می‌داشت. دست‌کم یک قبر را حقش می‌دانستند.

یک جمله هم دوستانه با شورای شهر و شهرداری تهران. نام شما به عنوان کسانی ثبت شد که به قبر مهرداد بهار احترام نگذاشتید. یک سال دیگر شما نیستید اما این زشت‌نامی تا همیشه با شما می‌ماند. خواهند نوشت آقایان با آن همه ادعای فرهنگ‌دوستی حرمت ایران‌شناس بزرگ را حفظ نکردند و خواب‌جای ابدی‌اش را آشفتند. حرمت ملک‌الشعرا بهار را حفظ نکردند. گمان ما به شما نه چنین بود. جبران کنید. مزار مهرداد بهار را به شکل سابق آن برگردانید.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس