خانه / خبر شاهنامه / آخرین خبرهای شاهنامه / فرهنگ نمایه نامه باستان منتشر شد
کلیک کنید

فرهنگ نمایه نامه باستان منتشر شد

فرهنگ نمایه نامه باستان منتشر شد

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر: فرهنگ نمایه نامه باستان منتشر شد.

در راستای تسهیل در استفاده خوانندگان از کتاب ۹ جلدی «نامه باستان» میرجلال‌الدین کزازی، فرهنگ نمایه این اثر به چاپ رسید.به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این فرهنگ نمایه به کوشش حمید رحیمی و فاطمه دارسنج تدوین شده و به نوعی بیت‌یاب و نمایه‌یاب است.

نامه باستان که در ۹ جلد به قلم میرجلال‌الدین کزازی نوشته شده و نویسنده در آن به وژه‌شناسی، ریشه‌شناسی، نمادشناسی، سبک‌شناسی، زیبایی‌شناسی و اسطوره‌شناسی تمام ابیات شاهنامه پرداخته فاقد نمایه و بیت‌یاب بوده که این فرهنگ می‌تواند راهگشای استفاده خوانندگان باشد.

حمید رحیمی در مقدمه‌ای با نام «داستانک نمایه» آورده است: «مه رماه سال ۱۳۹۸ بود و چهارمین دوره شاهنامه‌شناسی در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه، آغاز گرفته بود. در پایان نخستین نشست در بازگشت به کرج، با استاد همراه شدم. در میانه راه از هر دری سخن رفت. زمان را شایسته دیدم و به استاد از نبود یک بیت‌یاب و نمایه گزارش‌ها در نامه باستان خرده گرفتم. درست در همین هنگام بود که پای را از مرز ادب و آیین فراتر نهادم و گستاخانه پیشنهاد دادم که من این کار را انجام می‌دهم. شگفتا شگفتا از پاسخ استاد ایشان بی‌درنگ فرمودند «بفرمایید چه به از این» دمی را هاژ و واژ به استاد نگریستم و هیچ نگفتم و در بیشه اندیشه فرو رفتم. آن شب را تا به هنگام بانگ خروس در بیابان دودلی و سرگشتگی به هر سوی رفتم و فراوان در فرازونشیب آن پوییدم…»

در این فرهنگ، واژگان، نام‌ها و هنرورزی‌ها به شکل الفبایی و یکپارچه آمده، در نوشتن عنوان آرایه‌های ادبی و هنرورزی‌ها، اولویت بر نام تازی شناخته شده نزد همگان است و سپس برابر پارسی آنها در دو کمانه آورده شده است.

انتشارات سمبل تبریز اخیرا این کتاب را در ۴۷۰ صفحه و با قیمت ۲۶۰ هزار تومان عرضه کرده است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس