خانه / خبر شاهنامه / آخرین خبرهای شاهنامه / فرایند مرمت تندیس فردوسی آغاز شده است
کلیک کنید

فرایند مرمت تندیس فردوسی آغاز شده است

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : فرایند مرمت تندیس فردوسی آغاز شده است. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان مجید قادری ـ معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی تهران ـ در گفتگو‌ با ایسنا درباره برنامه سازمان زیباسازی در جهت مرمت مجسمه‌های شهری بیان کرد: پیرو اجرای طرح ساماندهی و بهسازی المان‌های شهری به ویژه مجسمه‌های فاخر شهری، برنامه‌ریزی جدی برای کارشناسی وضعیت فعلی مجسمه‌های شهری و مرمت آثار در دستور کار قرار دادیم. طی سال‌های اخیر مجموعه‌ای از آثار فاخر شهری در بوستان ایرانشهر، پارک لاله و بوستان ملت از هنرمندانِ به نام، مرمت شده و در ادامه این جریان…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.46 ( 1 امتیازات)
0

فرایند مرمت تندیس فردوسی آغاز شده است
باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : فرایند مرمت تندیس فردوسی آغاز شده است.

به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان مجید قادری ـ معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی تهران ـ در گفتگو‌ با ایسنا درباره برنامه سازمان زیباسازی در جهت مرمت مجسمه‌های شهری بیان کرد: پیرو اجرای طرح ساماندهی و بهسازی المان‌های شهری به ویژه مجسمه‌های فاخر شهری، برنامه‌ریزی جدی برای کارشناسی وضعیت فعلی مجسمه‌های شهری و مرمت آثار در دستور کار قرار دادیم. طی سال‌های اخیر مجموعه‌ای از آثار فاخر شهری در بوستان ایرانشهر، پارک لاله و بوستان ملت از هنرمندانِ به نام، مرمت شده و در ادامه این جریان مرمت تندیس فردوسی اثر استاد صدیقی هم انجام خواهد شد.

قادری همچنین درباره سرنوشت مجسمه میدان فردوسی در توضیحات بیشتر عنوان کرد: از سال گذشته با نظر کارشناسی استادان مجسمه‌سازی فرایند مرمت تندیس آغاز شده است. با توجه به اهمیت و ارزش تندیس فردوسی از متخصصان داخلی برای انجام فرایند تخصصی مشورت گرفته شد. چندی پیش هم جلسه‌ای در حضور کمیته هنری سازمان داشتیم که آقایان ایرج محمدی و طاهر شیخ الحکمایی نیز در آن حضور داشتند و به صورت مستقیم از مجسمه بازدید کردند. همچنین با توجه به نوع جنس سنگ تندیس و شرایط اقلیمی شهر تهران و محدودیت در دفعات مرمت اثر، می‌بایست این اقدام با دقت نظر، بررسی چند جانبه و مشورت متخصصان خارج از کشور انجام شود. حال به چند شرکت خارجی برای مرمت اثر ایمیل زده‌ایم و پیگیر هستیم تا مجسمه را مرمت کنیم. این فرایند با تکمیل نظرات کارشناسی و دعوت از مجریان متخصص با استفاده از روش‌ها و مواد مناسب شرایط و جنس مجسمه ادامه خواهد یافت و به محض شرایط مناسب آب و هوایی اجرا آغاز خواهد شد.

قادری درباره دو رنگی مجسمه فردوسی هم توضیحاتی ارائه داد و گفت: بخش‌هایی از این مجسمه پس از آسیب دیدن رنگ شده؛ به همین دلیل لایه‌های سنگ مجسمه پر شده است. اگر اکنون مجسمه دو رنگ شده است به علت این است که آن جاهایی که رنگ شده دوده نمی‌گیرد و آنجاهایی که سنگ است دوده می‌گیرد. حال درصدد این هستیم که مجسمه را مرمت کنیم. باتوجه به سابقه‌ای که فرزندان آقای ابوالحسن صدیق دارند و قبلا هم پسر ایشان مجسمه را مرمت کرده است، با دختر او صحبت کرده‌ایم تا در کار حضور داشته باشد.

از مدیر معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی تهران درباره انتقال مجسمه فردوسی به موزه سوال کردیم. پاسخ داد: مسئله مهم درباره حفظ و نگهداری آثار فاخر مجسمه‌های شهری، انتقال آثار به باغ موزه مجسمه است که درباره برخی آثار مانند آثار استاد صدیقی به جهت شرایط اثر تنها یک بار جابه جایی به محل مناسب امکان پذیر است که به محض تکمیل طرح مطالعاتی موزه و ایجاد فضای مناسب، انتقال آثار انجام خواهد شد. بدیهی است تا زمان تحقق این امر، سازمان زیباسازی برای حفظ و نگهداری این آثار ارزشمند تلاش و اقدام خواهد کرد.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس