خانه / خبر شاهنامه / آخرین خبرهای شاهنامه / آیین یادبود استاد علیرضا شجاع‌پور برگزار می شود
کلیک کنید

آیین یادبود استاد علیرضا شجاع‌پور برگزار می شود

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر: آیین یادبود استاد علیرضا شجاع‌پور برگزار می شود. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به قنل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران؛ آیین یادبود زنده‌یاد استاد علیرضا شجاع‌پور، شاعر پیشکسوت ایران، روز آدینه ۱۲ آبان‌ماه ساعت ۱۱ با حضور اهالی ادبیات، موسیقی و شاگردان استاد با بخش‌های مختلف از جمله سخنرانی، شعرخوانی، نقالی، پخش کلیپ و پیامهای تصویری استادان، و اجرای موسیقی در  فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. سخنرانان این آیین که اجرای آن را محمدعلی عزت‌زاده بر عهده دارد، عبارتند از: بهادر شجاع‌پور (فرزند استاد)، دکتر جلال خالقی مطلق، دکتر امیرحسین ماحوزی، علیرضا عصار، پریسا اخوان،…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

آیین یادبود استاد علیرضا شجاع‌پور برگزار می شود. 
باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر:
آیین یادبود استاد علیرضا شجاع‌پور برگزار می شود.

به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به قنل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران؛ آیین یادبود زنده‌یاد استاد علیرضا شجاع‌پور، شاعر پیشکسوت ایران، روز آدینه ۱۲ آبان‌ماه ساعت ۱۱ با حضور اهالی ادبیات، موسیقی و شاگردان استاد با بخش‌های مختلف از جمله سخنرانی، شعرخوانی، نقالی، پخش کلیپ و پیامهای تصویری استادان، و اجرای موسیقی در  فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

سخنرانان این آیین که اجرای آن را محمدعلی عزت‌زاده بر عهده دارد، عبارتند از: بهادر شجاع‌پور (فرزند استاد)، دکتر جلال خالقی مطلق، دکتر امیرحسین ماحوزی، علیرضا عصار، پریسا اخوان، دکتر شروین وکیلی، دکتر شهرزاد رضادوست و مهندس علی پویان.

همچنین موسیقی ساز و آواز با اجرای علی بوستان و پوریا اخواص، آواز علی‌اکبر حجازی، ساز و آواز رسول نجفیان، نقالی پریسا سیمین‌مهر، خوانش شعر رستم و سهراب استاد شجاع‌پور روی اپرای رستم و سهراب لوریس چکناوریان با اجرای محسن شهرنازدار، شعرخوانی طاهره تهرانی از اشعار استاد علیرضا شجاع‌پور و پخش کلیپ‌هایی از سخنرانی و شعرخوانی این هنرمند فقید، از دیگر بخش‌های این آیین است.

علیرضا شجاع‌پور (۱۳۲۱-۱۴۰۲) دانش‌آموخته حقوق و علوم اداری و دیپلمات بازنشسته وزارت امور خارجه بود و از دوران کودکی با شعر شاعران بزرگ آشنا شد و استعداد شاعری‌اش را نشان داد و پس از طی دوران جوانی و سرودن اشعار عاشقانه و نیز طنزآمیز، به‌تدریج به مفاهیم ژرفتر روی آورد و در غالب اشعارش، به ایران و تاریخ، فرهنگ و تمدن آن و مسائل اجتماعی ایرانیان پرداخت.

وی در همه قالب‌های شعر فارسی و در سبک‌های کهن و نو تبحر داشت و اشعار متنوع و ارزشمندی به گنجینه شعر و ادب فارسی افزود. مثنوی‌های «وطن»، ‍«عشق جاویدان من؛ ایران من»، «در بارگاه فردوسی» و «ساقی‌نامه» و شعر نیمایی «رستم و سهراب» از مهمترین و مشهورترین آثار آن مرحوم است؛ وی غزل‌سرایی چیره‌دست نیز بود و غزل‌های ناب و استواری با مضامین عرفانی، عاشقانه و اجتماعی سروده‌‌است.

شجاع‌پور همچنین پژوهش‌هایی در شاهنامه فردوسی و اشعار سعدی و حافظ داشت که برخی از آنها منتشر شده یا در کلاس‌های شاهنامه‌پژوهی و حافظ‌شناسی آن شادروان ارائه شده‌‌است.

سه مجموعه شعر نیمه‌تمام (۱۳۷۷)، وطن یعنی همین‌جا یعنی ایران (۱۳۸۱) و هنوز نیمه‌تمام (۱۳۹۹) در کنار تصحیح شاهنامه فردوسی (۱۳۸۰) و زال و رودابه (۱۳۸۹) از کتاب‌های زنده‌یاد شجاع‌پور است.

زنده‌یاد شجاع‌پور پس از گذراندن دوره‌ای بیماری ۲۶ مهرماه سال‌جاری درگذشت.

این آیین پذیرای همه دوستداران شعر و ادب و فرهنگ ایران خواهد بود.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس