خانه / کتاب شناخت / کتاب نوروز از دانشنامه ایرانیکا زیر نظر پیمان متین
کلیک کنید

کتاب نوروز از دانشنامه ایرانیکا زیر نظر پیمان متین

باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت : نوروز از دانشنامه ایرانیکا کتابی است که با هدایت زنده یاد احسان یارشاطر  و زیر نظر پیمان متین گردآوری و از سوی نشر فرهامه منتشر شده است. دانشنامهٔ ایرانیکا کاری گروهی در گستره جهانی است و بزرگ‌ترین و جامع‌ترینِ پروژهٔ ایران‌شناختی است که تاکنون پیگیری شده است. این دانشنامه در دانشگاه کلمبیا در نیویورک منتشر می شود. از اآغاز این دانشنامه بنیانگذار آن، احسان یارشاطر سردبیر بوده ولی از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی، التون دانیل سردبیر ان شد.  این دانشنامه به بررسی تاریخ و تمدن ایران در خاورمیانه، قفقاز، آسیای مرکزی و شبه‌قارهٔ هند…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.63 ( 2 امتیازات)
0

کتاب نوروز از دانشنامه ایرانیکا زیر نظر پیمان متین
باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت : نوروز از دانشنامه ایرانیکا کتابی است که با هدایت زنده یاد احسان یارشاطر  و زیر نظر پیمان متین گردآوری و از سوی نشر فرهامه منتشر شده است.

دانشنامهٔ ایرانیکا کاری گروهی در گستره جهانی است و بزرگ‌ترین و جامع‌ترینِ پروژهٔ ایران‌شناختی است که تاکنون پیگیری شده است. این دانشنامه در دانشگاه کلمبیا در نیویورک منتشر می شود. از اآغاز این دانشنامه بنیانگذار آن، احسان یارشاطر سردبیر بوده ولی از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی، التون دانیل سردبیر ان شد.  این دانشنامه به بررسی تاریخ و تمدن ایران در خاورمیانه، قفقاز، آسیای مرکزی و شبه‌قارهٔ هند می‌پردازد و همهٔ جنبه‌های تاریخ و فرهنگ ایران از جمله ادبیات و زبان‌های ایرانی را پوشش می‌دهد

کتاب نوروز از دانشنامه ایرانیکا دربرگیرنده هشت نوشتار درباره آیین باستانی نوروز است که از دانشنامه ایرانیکا برگردان شده است. نوروز در دوران ماقبل اسلام نوشته مری بویس، نوروز در دوره اسلامی نوشته علیرضا شاپور شهبازی، نوروز در گاه‌شمار ایرانیان نوشته سیمونه کریستوفرتی، چهارشنبه‌سوری نوشته منوچهر کاشف و علی‌اکبر سعیدی سیرجانی، هفت‌سین نوشته علیرضا شاپور شهبازی، حاجی فیروز نوشته محمود امیدسالار، میر نوروزی نوشته میشل اپینت و کوسه نوشته آنا کراسنوولسکا هشت فصل کتاب را دربرمی‌گیرد.

در بخشی از این کتاب آمده است : هفت سین که به هفت قلم اشاره دارد که با حرف سین آغاز می‌شود، یکی از مؤلفه‌های مناسک جشن روز سال نو است که بیشتر ایرانیان آن را به جا می‌آورند و این اقلام بنا به سنت بر روی سفرۀ «هفت سین» چیده می‌شود. نوشتار پنجم کتاب به بررسی این سنت پرداخته است.

این کتاب با هدایت زنده‌یاد احسان یارشاطر (گروه مترجمان زیرنظر پیمان متین) گردآوری شده و از سوی نشر فرهامه منتشر شده است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس