خانه / کتاب شناخت / کتاب طلوع شاهنامه در غرب نوشته مریم برزگر
کلیک کنید

کتاب طلوع شاهنامه در غرب نوشته مریم برزگر

باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت : کتاب طلوع شاهنامه در غرب نوشته مریم برزگر است . این کتاب می کوشد تا جایگاه فردوسی و‌ شاهنامه را در سرزمین های باختر مانند فرانسه، آلمان و انگلستان پیش چشم آورد. در این کتاب برای رسیدن به چنین هدفی ابتدا اندیشه و جهان‌بینی فردوسی در جایگاه بزرگ‌ترین حماسه‌سرای ایران بیان شده است و از آنجا که فردوسی در داستانهای شاهنامه ، جهان‌بینی خویش را که چکیدۀ اندیشه و حکمت ایرانی است، بیان کرده بررسی این جهان بینی و نگاه و نگرش دیگر سرزمین ها به آن از ویژگی های بنیادین این کتاب است.…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

کتاب طلوع شاهنامه در غرب نوشته مریم برزگر

باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت : کتاب طلوع شاهنامه در غرب نوشته مریم برزگر است . این کتاب می کوشد تا جایگاه فردوسی و‌ شاهنامه را در سرزمین های باختر مانند فرانسه، آلمان و انگلستان پیش چشم آورد. در این کتاب برای رسیدن به چنین هدفی ابتدا اندیشه و جهان‌بینی فردوسی در جایگاه بزرگ‌ترین حماسه‌سرای ایران بیان شده است و از آنجا که فردوسی در داستانهای شاهنامه ، جهان‌بینی خویش را که چکیدۀ اندیشه و حکمت ایرانی است، بیان کرده بررسی این جهان بینی و نگاه و نگرش دیگر سرزمین ها به آن از ویژگی های بنیادین این کتاب است.

در این کتاب همچنین برای آشکارشدن جایگاه ارزشمند شاهنامه میان حماسه‌های مشهور جهان، گزیده ای از حماسه‌های بزرگ دنیا مانند گیلگمش، ایلیاد، اودیسه، انه‌اید، رامایانا و مهابهاراتا بیان و با شاهنامۀ فردوسی مورد بررسی و‌سنجش قرار گرفته است تا خواننده از ارزش حماسی و ادبی هر یک آگاه شود.

شاهنامه فردوسی اثری بزرگ و ارزشمند است که جهانیان ارزش آن را پیش و بیش از ایرانیان شناخته بودند، آن گونه که «لمسدن» انگلیسی در سال ۱۸۱۱ میلادی و «ترنرماکان» انگلیسی در سال ۱۸۲۹ میلادی در کلکته و «ژول مول» در سال‌های ۱۸۳۸ تا ۱۸۷۸ میلادی در پاریس چاپ‌هایی از شاهنامه را به منتشر کردند که در پی آن ترجمه‌های گوناگونی به زبان‌های مختلف از شاهنامۀ فردوسی منتشر شد و این رویداد سبب شهرت فردوسی در اروپا گردید.

در بخش نخست این کتاب به این پرسش پاسخ می دهد که چرا غرب از شاهنامه تأثیر پذیرفت و سپس در بخش دوم به منزلت شاهنامه در میان حماسه‌های جهان می پردازد. درآمدی بر شرق‌شناسی و شاهنامۀ فردوسی در اروپا از دیگر بخش های این کتاب است.

کتاب طلوع شاهنامه در غرب نوشته مریم برزگر از سوی نشر معاصر (موعاصر خوانده شود) در ۲۲۴ رویه منتشر شده است

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس