خانه / خبر شاهنامه / آخرین خبرهای شاهنامه / کارزار ثبت جهانی توس به راه افتاد
کلیک کنید

کارزار ثبت جهانی توس به راه افتاد

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : کارزار ثبت جهانی توس به راه افتاد. کارزار ثبت جهانی توس از سوی گروهی از دوستداران میراث فرهنگی به راه افتاد. کارزار درخواست اقدام برای ثبت جهانی توس از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاندار خراسان رضوی خواسته است تا اقدامات لازم برای ثبت جهانی این شهر صورت گرفته و  توجه ویژه ای به پاسداری، توسعه و آبادانی آن شود. در بخشی از این درخواست آمده است : نام توس بیش از هر چیز یادآور فردوسی و اثر شکوهمند او، شاهنامه است. بنای آرامگاه فردوسی همچون نگینی درخشان نام توس…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.56 ( 3 امتیازات)
0

کارزار ثبت جهانی توس به راه افتاد
باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : کارزار ثبت جهانی توس به راه افتاد. کارزار ثبت جهانی توس از سوی گروهی از دوستداران میراث فرهنگی به راه افتاد. کارزار درخواست اقدام برای ثبت جهانی توس از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاندار خراسان رضوی خواسته است تا اقدامات لازم برای ثبت جهانی این شهر صورت گرفته و  توجه ویژه ای به پاسداری، توسعه و آبادانی آن شود. در بخشی از این درخواست آمده است : نام توس بیش از هر چیز یادآور فردوسی و اثر شکوهمند او، شاهنامه است. بنای آرامگاه فردوسی همچون نگینی درخشان نام توس را در پهنه ایران و جهان بلندآوازه کرده و بنای باستانی کهن دژ، پس از قرن‌ها، هنوز در شهر توس بر جای مانده است.

به لحاظ اجتماعی و سیاسی نیز توس به عنوان شهری مهم شناخته می‌شده که در قرون گذشته زادگاه برخی از چهره‌های مهم فرهنگ و اندیشه ایران‌زمین، از جمله جابر بن حیان، دقیقی، فردوسی، شیخ توسی، اسدی توسی، محمد غزالی، خواجه نظام‌المک توسی و خواجه نصیرالدین توسی بوده است. همچنین در نزدیکی آرامگاه فردوسی ، مقبره الشعرا قرار دارد که آرامگاه شاعرانی همچون احمد گلچین معانی، عماد خراسانی، ذبیح‌الله صاحب کار، محمد قهرمان و غلامرضا شکوهی است. مهدی اخوان ثالث و و محمدرضا شجریان نیز در توس دفن شده‌اند.
طی سال‌های گذشته کوشش‌های فراوانی در جهت توسعه و بهسازی محوطه آرامگاه فردوسی و دیگر بناهای تاریخی در این شهر انجام گرفته که از آن جمله می‌توان به افتتاح محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی و نصب تندیس شخصیت‌های شاهنامه اشاره کرد. ثبت جهانی شهر توس در یونسکو توجه به این شهر تاریخی و آرامگاه فردوسی را دوچندان کرده و آن را بیشتر در کانون توجه جهانیان قرار خواهد داد. ما امضاکنندگان این کارزار،خواستار فراهم شدن مقدمات و اقدام برای ثبت جهانی شهر توس به عنوان قلب تپنده ایران‌شهر و توجه ویژه به پاسداری، توسعه و آبادانی آن هستیم. برای خواندن متن کامل این درخواست و امضا به نشانی  https://www.karzar.net/tus بروید.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس