بازبینی کلی


باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : نشست خبری پروژه سی برگزار شد .همایون شجریان درباره پروژهای که قرار است امردادماه به اجرا درآورد، گفت: این کار با کنسرتهای همیشگی تفاوت دارد. حداقل برای من کار نویی است و بسیار هیجانزده هستم ببینم چه اتفاقی خواهد افتاد.
به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایسنا، همایون شجریان و سهراب پورناظری که قصد دارند امردادماه امسال پروژه شاهنامهخوانی «سی» را در کاخ سعدآباد به روی صحنه ببرند، در نشستی با حضور دیگر عوامل این پروژه توضیحاتی را در اینباره ارائه کردند و پاسخگوی پرسش خبرنگاران بودند.
در ابتدای این نشست که شامگاه ۲۸ خرداد در هتل «اسپیناس پالاس» برگزار شد، امیرحسین ماحوزی به عنوان دراماتورژ (نمایش پرداز) این پروژه چند رسانهای در سخنانی گفت: در جمع دوستانهای که با سهراب پورناظری داشتیم به این موضوع پرداختیم که به شاهنامه کمتوجهی شده است و اینجا بود که پروژه ما کلید خورد. ضرورت نگاه مجدد به شاهنامه در زمان بحرانی یکی از سوالاتی بود که به آن پرداختیم.
او با بیان اینکه فردوسی با پاسبانی از اساطیر ایرانی توانست فرهنگی را ایجاد کند، ادامه داد: ما در یکی از حساسترین دورانهای ایران هستیم و آیا میتوانیم با شرایط آشوب منطقه فرهنگ ایران زمین را بازسازی کنیم؟ در این آشوب کماکان اسطورهها هستند که میتوانند ما را نگه دارند.
ماحوزی با تاکید بر اینکه شاهنامه فقط کتاب جنگ نیست و بر مهر استوار شده است، اظهار کرد: مهر و عشق اولین مفهومی بود که روی آن تمرکز کردیم. ما در این پروژه سه داستان را پیش خواهیم برد. اولی با مرکزیت عشق و تمرکز بر داستان «زال و رودابه»، دومین با محوریت آزادی و داستان «رستم و اسفندیار» و سومی، داستان با محوریت تقابل عشق و میهن «رستم و سهراب» خواهند بود.
در ادامه، محمدحسین توتونچیان به عنوان مدیر برنامهریزی این پروژه، گفت: این پروژه به یاری خدا از ۱۵ امردادماه در کاخ سعدآباد آغاز خواهد شد؛ امیدوار هستیم در یک هفته آتی بتوانیم بلیتفروشی آن را در دو سامانه شروع کنیم. قیمت بلیتهای این اجرا از ۲۵ هزار تا ۱۹۵ هزار تومان خواهد بود.
او اضافه کرد: در حال حاضر حداقل بلیتهای ایونتهایی مانند این را از ۵۰ هزار تومان شروع میکنند زیرا هزینهبر هستند. اما نگاه ما نگاه حمایتی از جوانان و دانشجویان بود که قیمتهای بالای بلیت بر آنها فشار نیاورد.
توتونچیان گفت: معمولا در اجراهای فضای باز، نارضایتی از نوع چیدمان وجود دارد اما ما در این موضوع دقت کردهایم و حساسیتها لحاظ شده است؛ امیدوار هستم هیچ نقطه کوری نداشته باشیم.
سپس نغمه ثمینی به عنوان نویسنده این پروژه بیان کرد: تقریبا ۱۰ ماه پیش سهراب پورناظری ایدهای که با اشتیاق میخواست درباره شاهنامه داشته باشد با من صحبت کرد. ما در ادامه به شکلی به نام درام موسیقایی رسیدیم. در واقع این کار نه کنسرت است و نه تئاتر؛ بلکه جایی است که این دو به یکدیگر متصل میشوند.

