خانه / خبر شاهنامه / نشست تلفیق هنر و ادبیات در آموزش شاهنامه به کودکان برگزار شد
کلیک کنید

نشست تلفیق هنر و ادبیات در آموزش شاهنامه به کودکان برگزار شد

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش(فاطمه محمدزاده): نشست تلفیق هنر و ادبیات در آموزش شاهنامه به کودکان برگزار شد. سلسله جلسات ادبیات و هنر، زیر نظر دکتر فاطمه ماهوان و با حضور دکتر محمد جعفر یاحقی، مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه، با همکاری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی شعبه خراسان، نخستین نشست در نیم سال دوم تحصیلی را به تلفیق هنر و ادبیات در آموزش شاهنامه به کودکان اختصاص داد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان در این نشست که  ۴ تا ۶ پسین(عصر) روز شنبه، ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۶ در تالار کتابخانه قطب علمی فردوسی و شاهنامه برگزار شد،…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

نشست های ادبیات و هنر

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش(فاطمه محمدزاده): نشست تلفیق هنر و ادبیات در آموزش شاهنامه به کودکان برگزار شد. سلسله جلسات ادبیات و هنر، زیر نظر دکتر فاطمه ماهوان و با حضور دکتر محمد جعفر یاحقی، مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه، با همکاری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی شعبه خراسان، نخستین نشست در نیم سال دوم تحصیلی را به تلفیق هنر و ادبیات در آموزش شاهنامه به کودکان اختصاص داد.

به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان در این نشست که  ۴ تا ۶ پسین(عصر) روز شنبه، ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۶ در تالار کتابخانه قطب علمی فردوسی و شاهنامه برگزار شد، مریم مصدقی، کارشناس ارشد پژوهش هنر و مدرس اموزش شاهنامه به کودکان در خانه کودک و نوجوان (چالیک) درباره چگونگی تلفیق هنر و ادبیات و آموزش شاهنامه به کودکان سخنرانی کرد. وی در سخنان خود به ضرورت آشنایی کودکان با ادبیات کلاسیک به عنوان هویت ملی اشاره کرد و اینکه شاهنامه فردوسی، مصداق ارزشمندی در این مورد است. مصدقی اظهار داشت که خانه کودک چالیک با هدف آموزش مفاهیم شاهنامه به کودکان با روش های هنری، کار خود را آغاز کرده است.

محمدجعفر یاحقی

وی همچنین استفاده از روش هنری را یک روش غیرمستقیم و جذاب برای کودکان دانست که می تواند با شگردهای خاص، مفاهیم را به آنها آموزش دهد. مصدقی پرورش دادن خلاقیت کودکان را در این کلاس ها یکی دیگر از اهداف مورد نظر برشمرد. وی اظهار داشت، کودکان هنگامی که به کار هنری می پردازند، نتیجه گیری های متعددی دارند. مثلا یک شخصیت شاهنامه را با شکل ها و ابزارهای متنوعی می سازند و این کار، آنها را برای آینده نیز آماده می کند. به این ترتیب که آنها در آینده می توانند در مقابل مشکلات، خلاقیت خود را بروز دهند .

مصدقی همچنین از نوع بازآفرینی داستان ها برای کودکان به اقتضای سن و بر اساس روان شناسی کودک سخن گفت و اینکه در خانه کودک چالیک این بازآفرینی ها زیر نظر متخصصان انجام می شود. وی درباره آموزش فلسفه به کودکان با استفاده از داستان و به ویژه داستان های شاهنامه نیز اظهار داشت که برخی از مفاهیم فلسفی شاهنامه به زبان کودکان و در قالب داستان به آنها آموزش داده می شود.

در ادامه این جلسه، دکتر یاحقی نیز ضمن سپاسگزاری از خدمات خانه ادبیات کودک چالیک، اقدام آموزش شاهنامه به کودکان را بسیار شایسته عنوان کرد و گفت: آموزش شاهنامه به کودکان آن هم با روشی هنری و غیرمستقیم، کاری بزرگ و قابل تقدیر است. دکتر یاحقی همچنین اظهار داشت که برای پرورش خلاقیت کودکان باید آنها را آزاد گذاشت تا جنبه های استعدادشان را آشکار کنند. کودکان همچون جویباری هستند که فقط باید موانع را از سر راه آنها برداریم تا پیشرفت کنند و چنانچه بخواهیم آنها را موظف به انجام امور تحمیلی کنیم، خلاقیت آنها بروز نمی کند.

وی استفاده از روش های هنری برای آموزش را قدمی بزرگ برای پیشرفت کودکان عنوان کرد که در مسیر رشد فکری آنها بسیار موثر است.دکتر مهدخت پورخالقی چترودی نیز به بازآفرینی داستان های شاهنامه برای کودکان اشاره کرد و اینکه نباید زبان فاخر شاهنامه را در این بازآفرینی ها تنزل داد. بلکه باید این داستان ها را به تناسب سن کودکان بازآفرینی کرد. ادامه این جلسه به سخنان والدین کودکان تحت آموزش در خانه کودک چالیک اختصاص داشت که همگی از نوع آموزش شاهنامه به کودکانشان رضایت کافی داشتند. گفتنی است که خانه کودک چالیک، زیر نظر خردسرای فردوسی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون اقدامات موثری در زمینه آموزش شاهنامه به کودکان انجام داده است.

نشست های ادبیات و هنر

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس