خانه / خبر شاهنامه / آخرین خبرهای شاهنامه / میر جلال الدین کزازی خواستار ثبت جهانی توس شد
کلیک کنید

میر جلال الدین کزازی خواستار ثبت جهانی توس شد

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : میر جلال الدین کزازی خواستار ثبت جهانی توس شد. همزمان با افزایش امضاهای کارزار برای اقدام ثبت جهانی توس به چهار هزار امضا، میرجلال الدین کزازی شاهنامه پژوه و استاد زبان و ادب پارسی در یادداشتی ثبت جهانی توس را خواستار شد. این استاد زبان و ادب پارسی در بخشی از این یادداشت آورده است : توس یکی از کهن ترین و نامورترین شهرهای ایران است.از دیگر سوی توس جایی است که دل ایران در آن می تپد. ایرانی ترین ایرانی : اوستادان اوستاد فردوسی _ که یادش جاودان ماناد و روانش، در…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.69 ( 3 امتیازات)
0

میر جلال الدین کزازی خواستار ثبت جهانی توس شد
باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : میر جلال الدین کزازی خواستار ثبت جهانی توس شد. همزمان با افزایش امضاهای کارزار برای اقدام ثبت جهانی توس به چهار هزار امضا، میرجلال الدین کزازی شاهنامه پژوه و استاد زبان و ادب پارسی در یادداشتی ثبت جهانی توس را خواستار شد. این استاد زبان و ادب پارسی در بخشی از این یادداشت آورده است : توس یکی از کهن ترین و نامورترین شهرهای ایران است.از دیگر سوی توس جایی است که دل ایران در آن می تپد. ایرانی ترین ایرانی : اوستادان اوستاد فردوسی _ که یادش جاودان ماناد و روانش، در گرثمان، شاد !

متن کامل یادداشت این شاهنامه پژوه سرشناس و استاد زبان و ادب پارسی در ادامه می آید :

توس یکی از کهن ترین و نامورترین شهرهای ایران است و در اوستا، نامه ی مینوی ایرانیان کهن در شمار شانزده سرزمین سپند، از آن سخن رفته است. توس یکی از کانون های شکوفان فرهنگ و ادب ایران بوده است و پروردگاه شمار بسیار از نامداران.از دیگر سوی توس جایی است که دل ایران در آن می تپد: ایرانی ترین ایرانی : آنکه شاهکار برترین و گوهرین سخن پارسی و گرامی ترین آفریده و گرانمایه ترین پدیده فرهنگی ایران را: شاهنامه ، پدید آورده است، در آن آرمیده است: زباناور ورجاوند بی مانند، اوستادان اوستاد فردوسی _ که یادش جاودان ماناد و روانش، در گرثمان، شاد !
از همین‌روی، توس نه‌تنها شهری ایرانی، شهری جهانی است و هر آینه،شایسته آنکه در شمار شهرهای بزرگ جهان که در فرهنگ جهانی کارساز و اثرگذار بوده اند، جای بگیرد و ارج نهاده آید.

گفتنی است کارزار اقدام برای ثبت جهانی توس که از ششم تیرماه اغاز شده است همچنان با گردآوری امضا از دوستداران میراث فرهنگی و فردوسی ادامه دارد. طی سال‌های گذشته کوشش‌های فراوانی در جهت توسعه و بهسازی محوطه آرامگاه فردوسی و دیگر بناهای تاریخی در این شهر انجام گرفته که از آن جمله می‌توان به افتتاح محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی و نصب تندیس شخصیت‌های شاهنامه اشاره کرد. ثبت جهانی شهر توس در یونسکو توجه به این شهر تاریخی و آرامگاه فردوسی را دوچندان کرده و آن را بیشتر در کانون توجه جهانیان قرار خواهد داد. ما امضاکنندگان این کارزار،خواستار فراهم شدن مقدمات و اقدام برای ثبت جهانی شهر توس به عنوان قلب تپنده ایران‌شهر و توجه ویژه به پاسداری، توسعه و آبادانی آن هستیم. برای خواندن متن کامل این درخواست و امضا به نشانی https://www.karzar.net/tus بروید.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس