خانه / کتاب شناخت / معرفی کتاب سایه‌ های شکارشده نوشته بهرام سرکاراتی
کلیک کنید

معرفی کتاب سایه‌ های شکارشده نوشته بهرام سرکاراتی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت : کتاب سایه‌ های شکارشده نوشته بهرام سرکاراتی است. این کتاب گزیده‌ای از مقاله‌های بهمن سرکاراتی است که در دو زمینۀ زبان‌شناسی و اسطوره‌شناسی نگاشته شده‌اند. دکتر بهمن سرکاراتی در سال ۱۳۱۶ در تبریز زاده شدند. پس از پایان آموزش مقدماتی به انگلستان سفر کردند و در سال ۱۳۴۵ در رشته فرهنگ و زبان‌های باستانی از مدرسه زبان‌های شرقی دانشگاه لندن کارشناسی ارشد گرفتند. در سال ١٣۴۶ به استخدام دانشگاه تبریز درآمدند و در سال ۱۳۷۰ هموند فرهنگستان زبان و ادب فارسی شد. دکتر سرکاراتی سابقه پژوهش و تدریس در کشورهای آلمان، انگلستان و ژاپن…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.8 ( 2 امتیازات)
0

معرفی کتاب سایه‌ های شکارشده نوشته بهرام سرکاراتی
باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت : کتاب سایه‌ های شکارشده نوشته بهرام سرکاراتی است. این کتاب گزیده‌ای از مقاله‌های بهمن سرکاراتی است که در دو زمینۀ زبان‌شناسی و اسطوره‌شناسی نگاشته شده‌اند.

دکتر بهمن سرکاراتی در سال ۱۳۱۶ در تبریز زاده شدند. پس از پایان آموزش مقدماتی به انگلستان سفر کردند و در سال ۱۳۴۵ در رشته فرهنگ و زبان‌های باستانی از مدرسه زبان‌های شرقی دانشگاه لندن کارشناسی ارشد گرفتند. در سال ١٣۴۶ به استخدام دانشگاه تبریز درآمدند و در سال ۱۳۷۰ هموند فرهنگستان زبان و ادب فارسی شد. دکتر سرکاراتی سابقه پژوهش و تدریس در کشورهای آلمان، انگلستان و ژاپن را نیز داشتند

در این کتاب مجموعه مقاله هایی درباره حماسه و اسطوره شناسی تطبیقی، زبان و ادب فارسی و تاریخ ایران باستان که پیش تر در نشریه ها و مجله های گوناگون منتشر شده بوده گردآوری شده است. نام کتاب نیز برگرفته از سروده ای از مولوی است که بر پیشانی کتاب نوسته شده است . این کتاب شامل هفده مقاله است

مقاله‌های کتاب سایه های شکار شده، هر یک دیدگاهی دربارۀ یک اسطوره یا یک واژه را در پیش می‌نهند که در جایگاه خود تازگی دارد. برای نمونه، سرکاراتی در مقالۀ «رستم»، هم این دیدگاه را که «رستم همان گرشاسپ اوستا است» و هم این دیدگاه را که «رستم همان گندفر تاریخی است» رد می‌کند. در مقاله یکم ( پری تحقیقی در حاشیه اسطوره شناسی تطبیقی) نام دارد نویسنده به بررسی ریشه شناسی واژه پری و بررسی نقش آن در فرهنگ های گوناگون پرداخته است. در مقاله دوم‌ ( رستم یک شخصیت تاریخی یا اسطوره ای ) به نقد و بررسی دیدگاه های گوناگون ایران شناسان و پژوهشگران درباره خاستگاه اسطوره ای و حماسی رستم پرداخته شده است .
در مقالۀ جابه‌جایی اساطیر در شاهنامه نیز، دگرگونی‌هایی را که در داستان ضحاک در شاهنامه رخ داده، ارزیابی می‌کند که می‌تواند برای خواننده تازه و سودمند باشد.

برخی دیگر از مقالات این کتاب بنیان اساطیری حماسه ملی ایران، جابه‌جایی اساطیر در شاهنامه ،افسانه آب حیات در اسکندرنامه نظامی و روایات دیگر داستان اسکندر، سلاح مخصوص پهلوانان در روایات حماسی هند و اروپایی، پهلوان اژدرکش در اساطیر و حماسه ایران نام دارند.

از دیگر آثار بهمن سرکاراتی می توان به فرهنگ ریشه‌شناختی افعال زبان فارسی، برگردان کارنامهٔ شاهان در روایات سنّتی ایران، برگردان دین ایرانی برپایهٔ متن‌های معتبر یونانی، برگردان اسطورهٔ بازگشت جاودانی و بررسی جامع زبان فارسی باستان و آثار بازمانده آن اشاره کرد.

این کتاب از سوی نشر طهوری در ۳۹۰ رویه منتشر شده است .

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس