خانه / خبر شاهنامه / محمد دبیرسیاقی به بخش عمومی منتقل شد
کلیک کنید

محمد دبیرسیاقی به بخش عمومی منتقل شد

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : محمد دبیرسیاقی به بخش عمومی منتقل شد. محمد دبیرسیاقی که چندی پیش در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌ سی‌ یو) بستری شده بود به بخش عمومی بیمارستان منتقل شد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان مازیار دبیرسیاقی فرزند این نویسنده، پژوهشگر و مصحح متون کهن ادبیات فارسی - با بیان این‌که وضعیت او بهتر شده است، به ایسنا گفت: پدرم در شرف ۱۰۰ سالگی است و کهولت سن دارد، اما نسبت به سنش شرایط مناسبی دارد؛ می‌تواند راه برود، ارتباط برقرار کند و گاه حرف بزند. خدا را شکر وضعیتش بهتر شده و حدود دو…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

محمد دبیرسیاقی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : محمد دبیرسیاقی به بخش عمومی منتقل شد. محمد دبیرسیاقی که چندی پیش در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌ سی‌ یو) بستری شده بود به بخش عمومی بیمارستان منتقل شد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان مازیار دبیرسیاقی فرزند این نویسنده، پژوهشگر و مصحح متون کهن ادبیات فارسی – با بیان این‌که وضعیت او بهتر شده است، به ایسنا گفت: پدرم در شرف ۱۰۰ سالگی است و کهولت سن دارد، اما نسبت به سنش شرایط مناسبی دارد؛ می‌تواند راه برود، ارتباط برقرار کند و گاه حرف بزند. خدا را شکر وضعیتش بهتر شده و حدود دو ساعت پیش به بخش منتقل شد و اگر خدا بخواهد و با صلاحدید پزشکش، طی چند روز آینده از بیمارستان مرخص خواهد شد.

سیدمحمّد دبیرسیاقی (زادهٔ ۴ اسفند ۱۲۹۸ خورشیدی در قزوین) پژوهشگر، نویسنده، شاعر، مدرس ادبیات فارسی و مصحح متون کهن پارسی است. او در سال‌های ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۴ در گردآوری لغت‌نامه دهخدا با علی‌اکبر دهخدا همکاری داشت و از نخستین دستیاران دهخداست؛ مدت ۹ سال با علامه علی‌اکبر دهخدا در تنظیم مطالب حروف «ظ»، «ض»، «ل» و «پ» و ۱۱ سال با دکتر محمد معین در «لغت‌نامه دهخدا» و در انجمن ایران‌شناسی همکاری داشته است. پس از پایان تالیف لغت‌نامه دهخدا، بنا به وصیت علامه دهخدا در کنار دکتر معین و دکتر سیدجعفر شهیدی به بررسی و تالیف لغت‌نامه پرداخت. دهخدا از او به عنوان یک جوان کوشا در زمینه تنظیم لغت‌نامه یاد کرده است.

دبیرسیاقی تاکنون نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده‌ است، که از میان آن‌ها می‌توان به «شاهنامه فردوسی»، «دیوان منوچهری»، «نزههالقلوب»، «فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه» و «تصحیح لغت فرس اسدی طوسی» اشاره کرد.

انتهای پیام

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس