خانه / خبر شاهنامه / محمدعلی سجادی کارگردان سینما : دغدغه‌ام شاهنامه است
کلیک کنید

محمدعلی سجادی کارگردان سینما : دغدغه‌ام شاهنامه است

                            باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : محمد علی سجادی همراه با نمایش فیلم تمرینی برای اجرا در سینما فرهنگ گفت که دغدغه ام شاهنامه است . فیلم سینمایی «تمرین برای اجرا» ساخته محمدعلی سجادی شامگاه چهارشنبه ۱۲ آبان طی مراسمی با حضور عوامل فیلم در سینما فرهنگ روی پرده رفت. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، سینما فرهنگ در شامگاه بارانی چهارشنبه ۱۲ آبان میزبان محمدعلی سجادی و فیلم تازه‌اش («تمرینی برای اجرا») و جمعی از سینماگران بود که برای تماشای تازه‌ترین اثر سجادی که پس از ۸ سال دوباره روی صندلی کارگردانی نشسته بود، در این سینما جمع…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

                            تمرینی برای اجرا

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : محمد علی سجادی همراه با نمایش فیلم تمرینی برای اجرا در سینما فرهنگ گفت که دغدغه ام شاهنامه است . فیلم سینمایی «تمرین برای اجرا» ساخته محمدعلی سجادی شامگاه چهارشنبه ۱۲ آبان طی مراسمی با حضور عوامل فیلم در سینما فرهنگ روی پرده رفت. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، سینما فرهنگ در شامگاه بارانی چهارشنبه ۱۲ آبان میزبان محمدعلی سجادی و فیلم تازه‌اش («تمرینی برای اجرا») و جمعی از سینماگران بود که برای تماشای تازه‌ترین اثر سجادی که پس از ۸ سال دوباره روی صندلی کارگردانی نشسته بود، در این سینما جمع شده بودند.
در ابتدای مراسم، مسعود فروتن که به عنوان مجری در برنامه حضور داشت، رو به حضار گفت: «من برخلاف اختلاف سنی چندساله‌ای که با میکاییل شهرستانی دارم و از او بزرگترم، خودم را شاگرد او می‌دانم چرا که شهرستانی فن بیان را به من آموخت. خیلی خوشحالم که در این مراسم که متعلق به محمدعلی سجادی و فیلم تازه‌اش هست و بازیگران خوبی چون میکاییل شهرستانی در آن بازی کرده، حضور دارم. محمدعلی سجادی و من متعلق به یک نسل هستیم. او همیشه دغدغه شاهنامه را داشته و یادم می‌آید، اولین رمانی که نوشت («حیرانی») هم براساس داستان سیاوش بود. حدود ۴۰ سال پیش، فریدون رهنما به عنوان اولین سینماگر ایرانی با تکیه بر شاهنامه فیلم «سیاوش در تخت جمشید» را ساخت. شاهنامه‌ای که برای ما ایرانی‌ها قصه‌ای افتخارآمیز اما مهجور است. در حالی که نسل‌های پیش از ما همیشه در خانه‌هاشان، کتاب شاهنامه داشتند و شاهنامه‌خوانی می‌کردند، ما مدتی‌ است که این کتاب را فراموس کرده‌ایم و از آن دور افتاده‌ایم.»
در ادامه مراسم اکران خصوصی فیلم «تمرینی برای اجرا» محمدعلی سجادی با اشاره به اهمیت شاهنامه در سینما، صحبت‌هایش را آغاز کرد: «فیلم «تمرین برای اجرا» مسیر زیادی را طی کرد و به اینجا رسید. فیلمی استوار بر چهار دهه دغدغه و پژوهش من درباره شاهنامه… در دوران نوجوانی کتاب «سوگ سیاوشِ» شاهرخ مسکوب، اولین جرقه‌های شکل‌گیری این ایده و نوشتن این متن را در من به وجود آورد و پس از آن تلاش‌های بسیاری کردم تا بتوانم به این نامه باستانی بپردازم. در مجموع همیشه اما و اگرها درباره کارهای سینمایی وجود دارد و این فیلم هم از قاعده مستثنا نیست. ناگزیر این حرف‌های تکراری را دوباره می‌گویم که متاسفانه از اهمیت شاهنامه بسیار می‌گوییم اما در عالم واقعیت، فضای سینمای ملی ایران از این شاعر بزرگِ ملی ما خالی‌ست. باید بگویم که تصمیم گرفته‌ام در حد و توان خودم و با همکاری و همیاری شاگردانی که اگر نبودند «تمرینی برای اجرا» ساخته نمی‌شد، قدم‌هایی را در این راه بردارم. فیلم «تمرین برای اجرا» تجربه‌ای است که فکر می‌کنم اگر با امکانات بهتر ساخته می‌شد، می‌توانست بهتر عمل کند اما همین کورسو هم برایم غنیمت است. دغدغه‌ام شاهنامه است و این فیلم آغازی‌ است برای قصه‌های دیگری که دوست دارم به سرانجام برسانم‌شان.» در این مراسم سینماگران دیگری چون کیومرث پوراحمد، حمید لبخنده، فرهاد اصلانی، امیر آقایی، پویا امینی و همچنین شمس لنگرودی حضور داشتند.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس