خانه / کتاب شناخت / ضحاک تاریخ از دل اسطوره نوشته ساقی گازرانی
کلیک کنید

ضحاک تاریخ از دل اسطوره نوشته ساقی گازرانی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت : کتاب ضحاک تاریخ از دل اسطوره نوشته ساقی گازرانی و برگردان سیما سلطانی است. ساقی گازرانی در سال ۲۰۰۷ دکترای خود را در رشته‌ی تاریخ از دانشگاه ایالتی اوهایو دریافت کرد، و از همان زمان به بعد به پژوهش و انتشار آثاری درباره‌ی ابعاد گوناگون ژانرهای ادبی و تاریخی سده‌های میانه‌ی ایران پرداخته است. روایت های خاندان رستم و تاریخ نگاری ایرانی و کتاب آرش کمانگیر جای خالی داستان آرش از دیگر آثار اوست . هدف این پژوهش نشان دادن برخی از کاربردهای سنت شاهنامه‌نگاری به عنوان ژانری تاریخ‌نگارانه بود که از طریق بررسی…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.61 ( 1 امتیازات)
0

ضحاک تاریخ از دل اسطوره نوشته ساقی گازرانی
باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت : کتاب ضحاک تاریخ از دل اسطوره نوشته ساقی گازرانی و برگردان سیما سلطانی است. ساقی گازرانی در سال ۲۰۰۷ دکترای خود را در رشته‌ی تاریخ از دانشگاه ایالتی اوهایو دریافت کرد، و از همان زمان به بعد به پژوهش و انتشار آثاری درباره‌ی ابعاد گوناگون ژانرهای ادبی و تاریخی سده‌های میانه‌ی ایران پرداخته است. روایت های خاندان رستم و تاریخ نگاری ایرانی و کتاب آرش کمانگیر جای خالی داستان آرش از دیگر آثار اوست .

هدف این پژوهش نشان دادن برخی از کاربردهای سنت شاهنامه‌نگاری به عنوان ژانری تاریخ‌نگارانه بود که از طریق بررسی موردی داستان ضحاک دنبال شد. این جستار تحلیلی همه‌جانبه و جامع از سبک و سازوکار این ژانر نیست، بلکه تلاشی است برای نشان دادن راه‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توان به تشخیص گفتمان تاریخی در سنت شاهنامه‌نگاری دست یافت.

به نظر نویسنده، برخلاف آن‌که گفته‌اند ایرانیان پیش از اسلام فاقد تاریخ‌اند، آنان تاریخ‌نگاری خاص خود ـ سنت شاهنامه‌نگاری ـ را داشته‌اند. این اثر، که یکی از مهم‌ترین آثار بازمانده‌اش شاهنامه‌ فردوسی است، دغدغه‌هایی از جنس تاریخ‌های بعد از خود دارد. در واقع، سنت شاهنامه‌نگاری ایرانی جایی برای مشروعیت‌یابی و مشروعیت‌زُدایی، زدوخوردهای سیاسی، نمایش قدرت و در نهایت دست بردن در رویدادها مطابق با خواست قدرت زمانه بوده است.

کتاب «ضحاک، تاریخ از دل اسطوره» نوشته ساقی گازرانی با ترجمه سیما سلطانی در ۹۶ رویه، شمارگان دو هزار نسخه از سوی نشر مرکز منتشر شده است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس