خانه / خبر شاهنامه / آخرین خبرهای شاهنامه / رستم و اسفندیار به شکل یک اثر تئاتری می آید
کلیک کنید

رستم و اسفندیار به شکل یک اثر تئاتری می آید

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : رستم و اسفندیار به شکل یک اثر تئاتری می آید رستم و اسفندیار برای یک اثر تیاتری در شیراز ضبط و تصویربرداری شده است. داریوش ثمر، هنرمند شیرازی داستان رستم و اسفندیار را از شاهنامه فردوسی برای تولید یک اثر تئاتری ضبط و تصویربرداری کرد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از  خبرنگار مهر، داستان رستم و اسفندیار از شاهنامه فردوسی، دستمایه یک اثر خوانشی منظوم به هدایتگری داریوش ثمر است که پس از ماه‌ها کوشش این کارگردان نمایش، در تالار حافظ جهت ضبط صوتی و تصویربرداری برای ارائه در درگاه‌های غیر…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.75 ( 1 امتیازات)
0

رستم و اسفندیار به شکل یک اثر تئاتری می آید
باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : رستم و اسفندیار به شکل یک اثر تئاتری می آید رستم و اسفندیار برای یک اثر تیاتری در شیراز ضبط و تصویربرداری شده است. داریوش ثمر، هنرمند شیرازی داستان رستم و اسفندیار را از شاهنامه فردوسی برای تولید یک اثر تئاتری ضبط و تصویربرداری کرد.

به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از  خبرنگار مهر، داستان رستم و اسفندیار از شاهنامه فردوسی، دستمایه یک اثر خوانشی منظوم به هدایتگری داریوش ثمر است که پس از ماه‌ها کوشش این کارگردان نمایش، در تالار حافظ جهت ضبط صوتی و تصویربرداری برای ارائه در درگاه‌های غیر حضوری تنظیم شده است.

در این پروژه هنروران الیاس دهقانی (راوی)، داریوش ثمر (اسفندیار، گشتاسپ، جاماسب، زال دستان)، اسفندیار دهقانیان (رستم)، سعیده امینی (شرح خوان صحنه و نقش سیمرغ)، لاله امامی (نقش کتایون)، ملیکا رضایی (سیمرغ و شرح خوان و درخت گز)، نازنین ضحاکی (سیمرغ و شرح خوان)، کیمیا مرادی (سیمرغ و شرح خوان) نقش‌خوانی دارند و عاطفه مسلمی (سیمرغ و پخش موسیقی)، آرشام کمالی (افکت و دستیار صحنه) را انجام می‌دهند.

داریوش ثمر درباره این پروژه به خبرنگار مهر، گفت: همه بخش‌های شاهنامه حکیم توس پر از تصاویر و صدا و دارای قالبی حماسی و با شکوه و تراژیک است اما شاید داستان رستم و اسفندیار یک خاصیت برتر برای هنرهای نمایشی داشته باشد که آن کشمکش‌هایی عمیق بین انسان و خودش و تقدیر است، تقدیر عنصر برتر و پی رنگ این داستان است.

این هنرمند شیرازی ادامه داد: هم قهرمان داستان رستم پیر با منش پهلوانی خود که در بند شدن را هرگز نمی‌پذیرد مسیر تراژدی را مهیا می‌کند برای خودش با تمام هشدارهای زال و هم اسفندیار جوان که می‌داند اختر و سرنوشت او مسیری غمبار را برایش رقم زده و انگار خود خواسته به آن می‌افزاید تا زودتر به سرانجام برسد.

به گفته ثمر، یک درهم تنیدگی تراژیک و برخوردی قهرمانانه از دو نگرش با دقیق‌ترین و بدیع ترین تصاویر از رستم و اسفندیار در مثنوی حکیم توس گنجانده شده که جای واکاوی بسیار دارد و البته در کتاب داستان داستان‌ها، رستم و اسفندیار به کوشش محمدعلی اسلامی ندوشن این اشعار فصل بندی شده که با سر فصل‌های اشعار بخش‌های داستان خاصیت خوانشی بهتری را ایجاد می‌کند.

وی افزود: با راهنمایی استاد عبدالله آهار، کتاب برای این منظور گزینش شد که از ایشان تشکر و قدردانی می‌کنم و همچنین از استاد احمد و سرپرست گروه تئاتر آریا شیراز تقدیر می‌کنم که مشوق و همراه کار بودند.

ثمر با بیان اینکه پروژه یادشده برای اردیبهشت آینده و در تقارن با بزرگداشت فردوسی آماده می‌شود، از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس که با سختگیرانه ترین موازین بهداشتی برای اخذ مجوز و همراهی دریغ نداشت، تشکر کرد.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس