خانه / خبر شاهنامه / آخرین خبرهای شاهنامه / اسطوره سیاوش منتشر شد
کلیک کنید

اسطوره سیاوش منتشر شد

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : اسطوره سیاوش منتشر شد. کتاب «اسطوره سیاوش» نوشته فهیمه گردگیران توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انتشارات سوره مهر، کتاب «اسطوره سیاوش» نوشته فهیمه گردگیران تولید حوزه هنری استان مازندران، به‌تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است. مطالعه مسائل اساطیری ازجمله موضوعات بسیار مهم در فرهنگ و ادب هر کشوری، به‌‏ویژه در فرهنگ و ادب ایران است. در این قسمت، اسطوره سیاوش فوق‌‏العاده جلوه‌‏گر است. هرچند فردوسی این اسطوره را در شاهنامه بیان کرده، اما…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.66 ( 1 امتیازات)
0

اسطوره سیاوش منتشر شد
باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : اسطوره سیاوش منتشر شد. کتاب «اسطوره سیاوش» نوشته فهیمه گردگیران توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انتشارات سوره مهر، کتاب «اسطوره سیاوش» نوشته فهیمه گردگیران تولید حوزه هنری استان مازندران، به‌تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است.

مطالعه مسائل اساطیری ازجمله موضوعات بسیار مهم در فرهنگ و ادب هر کشوری، به‌‏ویژه در فرهنگ و ادب ایران است. در این قسمت، اسطوره سیاوش فوق‌‏العاده جلوه‌‏گر است. هرچند فردوسی این اسطوره را در شاهنامه بیان کرده، اما پیش از او هم مطرح بوده است. بنابراین، اسطوره سیاوش از جمله موضوعاتی است که هم‌ افراد، اعم از عوام و خواص به آن توجه ویژه دارند.

نویسنده کتاب «اسطوره سیاوش» می‌گوید یک‌اسطوره فقط اسطوره نیست؛ بلکه مبانی و پایه‏‌هایی دارد که در طول زمان شاخ ‏و برگ‏‌هایی به آن داده‌‏اند. اما بی‌ریشه نیست و دیده‏‌ایم که برخی از اسطوره‌‏ها در اثر کاوش و تحقیق باستان‏شناسان و محققان تبدیل به تاریخ شده‏‌اند؛ همچون باغ اِرَم. درست است که داستان سیاوش، اسطوره است؛ اما معلوم نیست که روزگاری یک شخصیت تاریخی نشود. در نتیجه ضروری است محققان و باستان‏شناسان ریشه‏‌های اسطوره‏‌ها را از زیر خاکستر بیرون بکشند؛ زیرا اسطوره‌‏ها در دنیا تاریخی ممتد دارند.

داستان راست‏‌گفتاری، پاک‏دامنی، تعهد به پیمان، مظلومیت، خسته‏‌جانی و شهادت ناجوانمردانه سیاوش، چه پیش از اسلام در باورهای مهری و چه پس از اسلام تا به امروز، در فرهنگ و ادب ایران تأثیرگذار بوده و این اسطوره نزد ایرانی هنرمند و نژاده جایگاهی بس عظیم پیدا کرده است.

داستان‌‏های کهن و اسطوره‏‌ها اصولاً حقایقی نمادین و پر رمز و راز هستند؛ یعنی در نهاد آن‏‌ها حقیقتی وجود دارد؛ اما وقایع داستانی ممکن است با آرایه‌‏های خیالی و رؤیایی تنظیم شده باشد. سیاوش از چهره‌‏های درخشان اساطیری ایران باستان به شمار می‏‌رود. در این پژوهش، چهره سیاوش در نزد محققان و عامه مردم، داستان‌‏های مربوط به او و شخصیت مذهبی‌‏اش بیان می‌‏گردد.

اسطوره سیاوش جزء باورهای مردم باستان در بین‌‏النهرین است که بر اثر مهاجرت وارد فرهنگ ایران شده‌ است. این‌اسطوره سینه‏ به ‏سینه گشته تا به دست فردوسی رسیده و او نیز در شاهنامه به آن شاخ‏ و برگ داد.

انگیزه فهیمه گردگیران، در گزینش این موضوع، علاقه به شاهنامه فردوسی به‏‌ویژه غم‏نامه سیاوش است. گرچه تحقیقات بسیار روی شاهنامه انجام شده و کتب متعدد در این‌زمینه وجود دارد، اما هنوز کافی نیست؛ زیرا این‌اثر به عنوان شاهکار جاودان و پشتوانه فرهنگ ایران و ایرانی است. بنابراین، تلاش شده در زمینه‌‏ای دیگر جاودان بودن این‌حماسه ملی بیان شود.

این‌کتاب با ۲۲۰ صفحه و شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه منتشر شده است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس