خانه / خبر شاهنامه / آیین شاهنامه‌خوانی (نما نقالی) با اجرای رسول نجفیان
کلیک کنید

آیین شاهنامه‌خوانی (نما نقالی) با اجرای رسول نجفیان

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : آیین شاهنامه‌خوانی به همراه تصاویر و نمایش همزمان فیلم (نما نقالی) با اجرای رسول نجفیان از تاریخ ۱۱ تا ۱۳ مرداد ماه از ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۵۰ دقیقه در تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار خواهد شد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایسنا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، در این مراسم شاهنامه‌خوانی به شیوه‌ای مدرن و نوین همراه با نقالی و سرایش فرازهایی از اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر ایرانی و نقل داستان «زال و سیمرغ» با همخوانی و همسرایی گروهی ۲۰ نفره به…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.51 ( 1 امتیازات)
0

نمانقالی زال و رودابه

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : آیین شاهنامه‌خوانی به همراه تصاویر و نمایش همزمان فیلم (نما نقالی) با اجرای رسول نجفیان از تاریخ ۱۱ تا ۱۳ مرداد ماه از ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۵۰ دقیقه در تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار خواهد شد.

به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایسنا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، در این مراسم شاهنامه‌خوانی به شیوه‌ای مدرن و نوین همراه با نقالی و سرایش فرازهایی از اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر ایرانی و نقل داستان «زال و سیمرغ» با همخوانی و همسرایی گروهی ۲۰ نفره به همراه تکنیک‌های موسیقایی نوین اجرا خواهد شد.

به نقل از نجفیان هدف از بهره‌گیری از این تکنیک نوین، نقل داستان‌های شاهنامه به زبان ساده است بدون اینکه جوان امروزی از آن خسته شود.

وی در ادامه افزود: اولین و مهم‌ترین مسئله توجه به این امر است که نه تنها دوران این شاعران سپری نشده، بلکه نیاز مردم روز به روز از لحاظ تربیتی به محتوای آثار این بزرگان بیشتر شده و جوانان حتی پیران و نوجوانان از عبرت ها، پندها و درس هایی که در این داستان های اساطیری عنوان شده می توانند بهره کامل را ببرند.

وی در ادامه در خصوص پیشینه هنر نقالی و شاهنامه خوانی اذعان داشت: این هنر دارای قدمتی طولانی در تاریخ سرزمین ما بوده و به فراخور زمان خود در سوگواری ایام محرم و ائمه اطهار و حتی در جشن‌ها نیز اجرا می‌شده است. پیش از اسلام و پس از آن نیز مراسمی چون “سوگ سیاوش” یا “سیاووشون ” برگزار می‌شده و بسیاری از این شباهت‌ها نیز در مسئله عاشورا به چشم می‌خورد. در گذشته قهوه‌خانه‌ها در هر منطقه و محله به عنوان مراکز اقتصادی و فرهنگی محل تجمع نقال‌ها بوده و پیرهای دانا به نقل داستان‌های شاهنامه می‌پرداختند.

نجفیان با بیان اینکه با این هنر از دوران نوجوانی آشنا شده، در رابطه با تجربه نقالی‌اش مطرح کرد: کار مهمی که اینجانب در زمینه این هنر انجام دادم، گردآوری اطلاعات و نوحه‌هایی با قدمت ۵۰۰ ساله از روستاها بوده که بر اساس لالایی رایج مادران سوگوار در غم جوانان خود و تعزیه‌خوان‌ها و نوحه‌خوان‌ها صورت گرفته است. این آهنگ‌ها همگی برگرفته از شاهنامه خوانی روستایی با ترکیبی جوانانه و جوان پسند است و در این برنامه داستان زال و سیمرغ از شاهنامه با تکنیک مدرن، نقالی خواهد شد.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس