خانه / خبر شاهنامه / آخرین خبرهای شاهنامه / نکوداشت دکتر محمدرضا راشدمحصل برگزار شد
کلیک کنید

نکوداشت دکتر محمدرضا راشدمحصل برگزار شد

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش: نکوداشت دکتر محمدرضا راشدمحصل برگزار شد. مراسم نکوداشت دکتر محمدرضا راشدمحصل عصر دوشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ در تالار فردوسی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی برگزار شد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از خردسرای فردوسی در آغاز مراسم دکتر حسنی، رئیس دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی به حاضران خوشامد گفت و در ادامه آقای حسین‌زاده، مدیر کل ارشاد اسلامی استان و دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خراسان، دکتر محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، دکتر اصغر دادبه، دکتر محمدجعفر یاحقی و دکتر سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.51 ( 1 امتیازات)
0

نکوداشت دکتر محمدرضا راشدمحصل برگزار شد
باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش:
نکوداشت دکتر محمدرضا راشدمحصل برگزار شد.

مراسم نکوداشت دکتر محمدرضا راشدمحصل عصر دوشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ در تالار فردوسی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از خردسرای فردوسی در آغاز مراسم دکتر حسنی، رئیس دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی به حاضران خوشامد گفت و در ادامه آقای حسین‌زاده، مدیر کل ارشاد اسلامی استان و دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خراسان، دکتر محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، دکتر اصغر دادبه، دکتر محمدجعفر یاحقی و دکتر سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد به ایراد سخنرانی پرداختند.

در بخش نخست مراسم آقای حسین‌زاده ضمن خوشامدگویی به مهمانان به اهمیت نکوداشت بزرگان و مفاخر پرداخت و گفت: گرامی‌داشت مفاخر و بزرگان، گرامی‌داشت دانش و فرهنگ است.

در ادامه دکتر محمود شالویی به سخنرانی پرداخت و گفت: به قول سعدی انسان نیاز به دو عمر دارد؛ که با یکی تجربه به‌دست بیاورد و با دیگری آن را به‌کار بندد. چون این امر میسر نیست برخویش لازم می‌دانیم از مسیر آنانی که این راه را پیمودند و تجربیات گران‌سنگی به‌دست آورده‌اند، بهره بگیریم و بیاموزیم و باید گفت که از زمرهٔ ایشان و بهترینشان، دکتر محمدرضا راشد محصل هستند. او ادامه داد: وقتی سال گذشته بنده به این سمت منصوب شدم از اولین کسانی که مرا مورد لطف خویش قرار داد دکتر یاحقی بودند، ایشان در ضمن لطف و تبریکشان به بنده تاکید ‌کردند که دکتر راشد محصل فراموش نشود. من از همان زمان پیگیر بودم و خوشحالم که امروز این محفل برگزار شده و خود استاد هم در این مراسم حضور دارند و نکوداشتی بس نیکوست. شالویی گفت:

دکتر راشد که نزد استادانی چون زریاب خویی، زرین‌کوب و شهیدی به تحصیل علم پرداخته، به خرد و حکمتی توجه دارد که والا و اصیل است. از خدای بزرگ می‌خواهیم که سایهٔ بلند ایشان را بلندتر بدارد و عمری طولانی با نعمت و برکت به ایشان ارزانی کند و شاگردان و دانش‌جویان هم‌چنان خوشه‌چین فضل و درایت ایشان باشند.

سپس دکتر اصغر دادبه که خود از دوستان صمیمی و رفیق پنجاه سالهٔ استاد است، سخن خود را با غزلی از سعدی در وصف دوست، آغاز کرد و در ادامه گفت: آدم‌هایی که بسیار می‌دانند فراوان‌اند، اما آن‌هایی که به باورمندی دست یافته‌اند انگشت‌شمار. ازین روست که تا منافع‌شان به خطر می‌افتد، معامله می‌کنند.
استاد راشد تمام سختی‌ها و دشواری‌ها را پذیرفته‌اند و تن به معاملهٔ باورهای خویش نداده‌اند.

ایشان سخنرانی خود را با این دو بیت در وصف آزادگی دکتر راشد به پایان رساند:

لایق به هر سری نبود تاج افتخار
آزادگی به سرو سرافراز می‌دهند
ما را رسد مدیحهٔ «راشد» که وصف گل
با بلبلان قافیه‌پرداز می‌دهند.

در بخش بعدی مراسم دکتر محمدجعفر یاحقی، استاد دانشگاه و مدیر مؤسسهٔ خردسرای فردوسی، ضمن تشکر از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و شخص دکتر شالویی بابت برگزاری این مراسم بیان کرد: من هم مثل دکتر دادبه ۵۰ سال است که دکتر راشد را می‌شناسم. سه کلمه ایران و آزادگی و خرد شخصیت و سیمای دکتر راشد را برای ما تعریف می‌کنند.

و در ادامه تأکید کرد که از نظر من دکتر راشد یک ایرانی و ایران‌دوست اصیل است و هرکس که ایران را دوست دارد و بدان عشق می‌ورزد حتما به شاهنامه که دریایی بی‌کرانه است توجه دارد و  دکتر راشد این دریا را کشف کرده و با آن مانوس است. او به‌نظر من این آزادگی و پاک زیستن و نیز جوهر زندگی را در لابه‌لای صفحه‌های شاهنامه پیدا کرده و به آن عمل کرده است. دکتر راشد تجسم باورمندی و تعهد است و من آرزومندم که ما و دوست‌داران ایشان هرچه بیش‌تر از نفس ایشان بهره‌مند باشند.

پس از دکتر یاحقی، دکتر سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه به سخنرانی پرداخت و شیوهٔ شاگردپروری، فرهنگ‌دوستی و نوع‌دوستی و بزرگ‌منشی دکتر راشد محصل را در قالب خاطرات مشترک با استاد بیان کرد و افزود با این ویژگی‌ها و خصال نیکوست که همگان شیفتهٔ اویند.

در بخش بعدی مراسم استاد دکتر محمدرضا راشدمحصل ضمن قدردانی از برگزارکنندگان مراسم، به ذکر خاطرات و تجربیات سال‌ها خدمت در جای‌جایِ ایران پرداخت.

این مراسم با تقدیم هدایایی به دکتر راشد محصل و گرفتن عکس یادگاری پایان یافت.
نکوداشت دکتر محمدرضا راشدمحصل برگزار شد1

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس