خانه / خبر شاهنامه / آخرین خبرهای شاهنامه / شهروزنامه آمد / انتشار شاهنامه به شکل روزنامه
کلیک کنید

شهروزنامه آمد / انتشار شاهنامه به شکل روزنامه

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : شهروزنامه منتشر شد. «شهروزنامه» (شاهنامه‌ای به سبک روزنامه‌ای) بیش از دو ماه است به شکل منظم (جز روزهای تعطیل رسمی) منتشر می‌شود و به شماره چهلم رسیده است. «شهروزنامه» تلاش دارد روایتی روزنامه‌نگارانه از شاهنامه فردوسی ارائه دهد. انتشار «شهروزنامه» در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام، کست‌باکس و اخیرا یوتیوب در دو فرمت متن و پادکست از بیست‌وپنجم اسفندماه ۱۴۰۰ (همزمان با سالگرد پایان سرایش شاهنامه فردوسی) آغاز شده است. محمدجواد روح، روزنامه‌نگار و سردبیر هفته‌نامه «صدا» که مدیریت این کار و نویسندگی آن را برعهده دارد، درباره ایده «شهروزنامه» می‌گوید: از مدتی قبل…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.56 ( 1 امتیازات)
0

شهروزنامه آمد / انتشار شاهنامه به شکل روزنامه

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : شهروزنامه منتشر شد. «شهروزنامه» (شاهنامه‌ای به سبک روزنامه‌ای) بیش از دو ماه است به شکل منظم (جز روزهای تعطیل رسمی) منتشر می‌شود و به شماره چهلم رسیده است. «شهروزنامه» تلاش دارد روایتی روزنامه‌نگارانه از شاهنامه فردوسی ارائه دهد.

انتشار «شهروزنامه» در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام، کست‌باکس و اخیرا یوتیوب در دو فرمت متن و پادکست از بیست‌وپنجم اسفندماه ۱۴۰۰ (همزمان با سالگرد پایان سرایش شاهنامه فردوسی) آغاز شده است.

محمدجواد روح، روزنامه‌نگار و سردبیر هفته‌نامه «صدا» که مدیریت این کار و نویسندگی آن را برعهده دارد، درباره ایده «شهروزنامه» می‌گوید: از مدتی قبل در این فکر بودم که با استفاده از بستر فکری و فرهنگی شاهنامه، کاری را شکل دهم که در نهایت به ایده «شهروزنامه» رسیدم. ایده‌ای که جدا از تجربه حرفه‌ای‌ام یعنی روزنامه‌نگاری هم نیست.

وی می‌افزاید: در «شهروزنامه» تلاش می‌کنیم که در قالب یک روزنامه، روایتی از رخدادها و داستان‌های شاهنامه ارائه دهیم؛ با این فرض که واقعا آن زمان، روزنامه و روزنامه‌نگاری وجود داشته است.

سردبیر شهروزنامه توضیح داده که با این نگاه، رخدادهای شاهنامه در ژانرهای خبر، گزارش و گاه گفت‌وگو و حتی تحلیل به قلم روزنامه‌نگاری که در آن مقطع با همه محدودیت‌ها، بخشنامه‌ها و فشارها کار می‌کرده، بازروایی می‌شود و درعین‌حال، با ابزارهای ژورنالیسم و گرافیک بازنمایی می‌شود.

وی می‌گوید: در «شهروزنامه» سعی کرده‌ام و خواهم کرد که تا جایی که می‌توانم، خود را در جایگاه روزنامه‌نگار و روزنامه‌ای در آن شرایط قرار دهم و از اینکه روزنامه به منثور کردن نظم فردوسی فروکاهد، اجتناب کنم.

محمدجواد روح همچنین با اشاره به این‌که در این مدت کوتاه، بازخوردهای مثبتی از اهالی فکر و فرهنگ، روزنامه‌نگاران و نیز مخاطبان عام دریافت کرده‌ است، بیان می‌کند: تاکنون ۶۵ شماره «شهروزنامه» آماده و ۳۹ شماره آن منتشر شده است که امیدواریم با وجود سنگینی و حجم زیاد داستان‌ها و رخدادهای شاهنامه، بتوانیم روند انتشار منظم و مناسب کار را ادامه دهیم.

گفتنی است علاقه‌مندان برای پیگیری مطالب و پادکست‌های «شهروزنامه» می‌توانند به آدرس shahrooznameh@ در تلگرام یا اینستاگرام یا یوتیوب مراجعه کنند و یا در اپلیکیشن کست‌باکس کلمه «شهروزنامه» (به فارسی) را جست‌وجو کنند.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس