خانه / گزارش / یازده کشور خارجی در همایش شاهنامه حضور دارند
کلیک کنید

یازده کشور خارجی در همایش شاهنامه حضور دارند

باشگاه شاهنامه پژوهان _گزارش : یازده کشور خارجی در همایش شاهنامه حضور دارند . مدیر روابط خارجی و امور بین الملل شهرداری مشهد گفت: حضور ۱۱ کشور خارجی در 'همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم' قطعی شده است. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان حسین کشیری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون حضور کشورهای روسیه، هند، گرجستان، لهستان، ترکیه، انگلستان، تاجیکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، اسپانیا و پرتغال در این همایش قطعی شده و احتمال افزایش میهمانان خارجی تا ۱۵ کشور هم وجود دارد. وی ادامه داد: این همایش با میزبانی شهرداری و شورای اسلامی…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 3.7 ( 1 امتیازات)
0

یازده کشور خارجی در همایش شاهنامه حضور دارند

باشگاه شاهنامه پژوهان _گزارش : یازده کشور خارجی در همایش شاهنامه حضور دارند . مدیر روابط خارجی و امور بین الملل شهرداری مشهد گفت: حضور ۱۱ کشور خارجی در ‘همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم’ قطعی شده است. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان حسین کشیری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون حضور کشورهای روسیه، هند، گرجستان، لهستان، ترکیه، انگلستان، تاجیکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، اسپانیا و پرتغال در این همایش قطعی شده و احتمال افزایش میهمانان خارجی تا ۱۵ کشور هم وجود دارد.
وی ادامه داد: این همایش با میزبانی شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد از ۲۳ تا ۲۵ اردیبهشت ماه جاری با رویکرد بررسی موضوع جاده ابریشم و شاهنامه برگزار می شود.
مدیر روابط خارجی و امور بین الملل شهرداری مشهد گفت: ‘همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم’ مورد توجه کارشناسان و شاهنامه پژوهان در سراسر دنیا قرار گرفته است. با وجود اینکه در سطح بین الملل دچار تحریم هستیم حضور کشورهای خارجی در این اجلاس بیانگر موفقیت جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی عمومی و پارادیپلماسی است.
وی افزود: علاقه مندان به فرهنگ و ادب ایرانی در کشورهای دیگر همواره در صحنه هستند. حضور کشورهای خارجی در این همایش نشاندهنده ارزش و توجه کشورهای گوناگون به فرهنگ و تمدن ایران است.
کشیری همچنین تاثیر شاهنامه و فردوسی در مسیر جاده ابریشم، نقش شاهنامه در تحکیم و گسترش زبان فارسی، باورهای دینی و مذهبی در آیینه شاهنامه، نقش خراسان کهن در گذرگاه جاده ابریشم و تبیین جلوه‌های اخلاقی عرفانی شاهنامه’ را از محورهای ‘همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم’ برشمرد.
‘شاهنامه’ اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی متولد ۳۲۹ و درگذشتهٔ ۴۱۶ هجری قمری در توس خراسان بزرگترین شاعر حماسه‌ سرای ایرانی است. این اثر حماسی منظوم شامل ۵۰ هزار بیت، برجسته ‌ترین سروده‌ حماسی جهان است که افسانه‌ ها و تاریخ ایران زمین را از آغاز تا حمله عربها در قالب چهار دودمان پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان ارائه می کند. شاهنامه نفوذ بسیاری در جهتگیری فرهنگ فارسی و نیز بازتابهای شکوه‌مندی در ادبیات جهان داشته‌ است و شاعران بزرگی مانند گوته و ویکتور هوگو از آن به نیکی یاد کرده ‌اند.
‘جاده ابریشم یا راه تاریخی ابریشم’ نیز عنوان شبکه ارتباط زمینی گسترده ای است که در گذشته بزرگترین شاهراه بازرگانی جهان تلقی می شد. این مسیر به مدت هزار و ۷۰۰ محل عبور بازرگانان و مبادلات تجاری و فرهنگی در حوزه شرق، غرب و جنوب آسیا تا شمال آفریقا و اروپا بود که تا قرن پانزدهم میلادی مورد استفاده قرار داشت.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس