خانه / ویدئو / گفتاری از دکتر علی‌اشرف صادقی در آیین یادبود زنده یاد ابوالفضل خطیبی
کلیک کنید

گفتاری از دکتر علی‌اشرف صادقی در آیین یادبود زنده یاد ابوالفضل خطیبی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ ویدئو: دکتر علی‌اشرف صادقی در آیین یادبود زنده یاد ابوالفضل خطیبی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی به بررسی ویژگی های علمی و شخصیتی این استاد شاهنامه پژوه پرداخت. علی‌اشرف صادقی همچنین پیشتر در آیین یادبود ابوالفضل خطیبی در دایره المعارف بزرگ اسلامی گفته بود : خطیبی واقعاً عاشق ایران بود و دلش برای ایران می‌تپید و غم ایران را می‌خورد. علاقه به شاهنامه نیز از همین‌جا ناشی شده بود؛ شاهنامه که شناسنامه ماست و او که در تمام ابعادش مطالعه و بررسی می‌کرد و تنها به متن آن توجه نداشت. اگر کسی اهل علم باشد،…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.51 ( 1 امتیازات)
0

باشگاه شاهنامه پژوهان _ ویدئو: دکتر علی‌اشرف صادقی در آیین یادبود زنده یاد ابوالفضل خطیبی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی به بررسی ویژگی های علمی و شخصیتی این استاد شاهنامه پژوه پرداخت.

علی‌اشرف صادقی همچنین پیشتر در آیین یادبود ابوالفضل خطیبی در دایره المعارف بزرگ اسلامی گفته بود : خطیبی واقعاً عاشق ایران بود و دلش برای ایران می‌تپید و غم ایران را می‌خورد. علاقه به شاهنامه نیز از همین‌جا ناشی شده بود؛ شاهنامه که شناسنامه ماست و او که در تمام ابعادش مطالعه و بررسی می‌کرد و تنها به متن آن توجه نداشت. اگر کسی اهل علم باشد، نمی‌توان عاشق ایران نباشد و خطیبی عاشق این فرهنگ و شاهنامه بود، چون عمقاً ایران‌دوست بود. امیدوارم مقالات تحقیقی‌اش در مجلات بخارا، نامه فرهنگستان، نشر دانش و زبان ها و گویش‌های ایرانی توسط کسی که به ایران و شاهنامه علاقه دارد، جمع‌آوری شود.

ابوالفضل خطیبی برگزیده جایزهٔ حامیان نسخ خطی به خاطر مقالهٔ «اصالت کهن‌ترین نسخه: فلورانس ۶۱۴ ه‍. ق» و از همکاران جلال خالقی مطلق در ویرایش شاهنامه بود. از آثار این شاهنامه پژوه و استاد زبان و ادب فارسی می توان به فرامرزنامه بزرگ، شبرنگ نامه، آیا فردوسی محمود را هجو گفت؟ و تقدیرباوری در منظومه های حماسی فارسی اشاره داشت. ابوالفضل خطیبی همچنین عضو هیئت علمی و معاون گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و معاون سردبیر مجله«نامه ایران باستان»، نگارنده بیش از صد مقاله علمی به ویژه درباره شاهنامه در دانشنامه‌ها و مجلات تخصصی ادبی بود و در ویرایش شاهنامه با جلال خالقی مطلق در جلد هفتم همکاری داشت.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس