خانه / بایگانی / هنر / گزارشی از نمایش سایه بازی “پرهای آتش” در دانشگاه هاروارد
کلیک کنید

گزارشی از نمایش سایه بازی “پرهای آتش” در دانشگاه هاروارد

باشگاه شاهنامه پژوهان _ونوس پیرمومن : در روزهای شانزده و هفده آوریل در سالن فیتزجرالد دانشگاه هاروارد(F eathers of Fire) " نمایش سایه بازی "پرهای آتش به میزبانی و همت مرکز مطالعات خاورمیانه این دانشگاه برگزار شد.نمایش سایه بازی "پرهای آتش" با ایده،طراحی و کارگردانی حمید رحمانیان، اقتباسی است هنری از داستان عاشقانه زال و رودابه که دراوج لطافت و خلاقیت تماشاچیان را در سالن میخکوب کرد.این نمایش که به زبان انگلیسی اجرا شد با صداگذاری های به جا و انتخاب موسیقی مناسب توانست به خوبی با مخاطبان خود ارتباط برقرار…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0
نمایش سایه بازی پرهای آتش

نمایش سایه بازی پرهای آتش

باشگاه شاهنامه پژوهان _ونوس پیرمومن : در روزهای شانزده و هفده آوریل در سالن فیتزجرالد دانشگاه هاروارد(F eathers of Fire) ” نمایش سایه بازی “پرهای آتش به میزبانی و همت مرکز مطالعات خاورمیانه این دانشگاه برگزار شد.نمایش سایه بازی “پرهای آتش” با ایده،طراحی و کارگردانی حمید رحمانیان، اقتباسی است هنری از داستان عاشقانه زال و رودابه که دراوج لطافت و خلاقیت تماشاچیان را در سالن میخکوب کرد.این نمایش که به زبان انگلیسی اجرا شد با صداگذاری های به جا و انتخاب موسیقی مناسب توانست به خوبی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. چیزی که این نمایش را از دیگر نمایش ها متمایز می کند تلفیق عروسک بازی با بازی هنرپیشه های ماسک به صورت و جابجایی های به موقع منبع نور است که همگی به صورت زنده و با دقت فراوان اجرا شدند.
نمایش روز ۱۶ اوریل در ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر با خوش آمدگویی و سخنرانی کوتاهی از یک استاد زبان فارسی دانشگاه هاروارد درباره تاریخچه سایه بازی در ایران و شرق آغاز شد و با توضیحاتی درباره نحوه اجرای نمایش و همچنین اختصاص وقتی به پرسش و پاسخ با حمید رحمانیان به پایان رسید. باید اشاره کرد، نمایش با خلاقیت و ظرافت های خاصی که به کار برد ,برای تمامی سنین به ویژه کودکان و نوجوانان جذابیت داشت به طوری که بیشتر سوالات از سوی کودکان پرسیده شدند! به علاوه در خارج از سالن غرفه ای جهت فروش محصولات فرهنگی مربوط به نمایش برپا بود. آقای رحمانیان در انتها به نکات جالب توجه ای اشاره کردند از جمله اینکه دلیل انتخاب این داستان از شاهنامه،با وجود اینکه بیننده با داستانهای غربی چون (Rapunzel) راپانزل و (Jungle Book) کتاب جنگل و مانند آن آشناست با کشورهای مختلف و گروه های سنی گوناگون ارتباط بهتری برقرار می کند.
در ابتدای داستان یک راوی با صدایی به سبک انگلیسی قدیم داستان را معرفی می کند و تماشاچی مشتاق صحنه ای را می بیند که پهلوان سام را در در حال پدر شدن به تصویر کشیده شده است. محتوای داستان در ادامه اقتباسی است از داستان زال و رودابه اما با برخی نوآوری ها و بعضا گفت و گوهای خنده آور و لطیفی که از خامه نویسنده به متن اصلی افزوده شدند. از جمله دیگر تغییرات حذف صحنه های نبرد بود که به نظر ما در کنار تغییراتی که پیش از آن اشاره شدند مخاطب خردسال را راضی تر نگاه می دارد.

حمید رحمانیان کارگردان و طراح نمایش سایه بازی پرهای آتش

حمید رحمانیان کارگردان و طراح نمایش سایه بازی پرهای آتش

نمایش سایه بازی پرهای اتش با بهره گیری از بازی هشت هنرپیشه و صد و بیست صحنه پویانمایی شده و نقاشی های متحرک با ایجاد سایه ها در نماهای دور و نزدیک بر روی پرده سینما اجرا شد. بنا به معرفی پیش از نمایش سعی کارگردان بر این بود که صحنه ها و ماسکهای هنرپیشه تمامی برگرفته از طرح های فرهنگی ایرانی باشد، برای مثال عروسک اژدها در نمایش مورد بحث برگرفته از اژدهای مینیاتور شاهنامه شاه عباسی است.
نقطه اوج نمایش جاییست که راوی داستان با صدای حماسی چارلی وارون که از ابتدای داستان به گوش تماشاچیان می رسید در دیالوگ آخر نمایش خودش را این طور معرفی می کند:
“من پسر زال سپید موی و رودابه خوبچهرم . مادرم مرا “رستم” نامید. من نبردهایی کردم که هیج رزماور دیگری یارایی آن نداشت. من برای نجات پادشاهم چه درد ها که نکشیدم. من دیوان را رام کرده و لشکر های زیادی را در بزنگاه نجات دادم. اکنون داستان من آغاز می شود: حماسه مستطاب شاهنامه.”

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس