خانه / خبر شاهنامه / همایش شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم برگزار می شود
کلیک کنید

همایش شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم برگزار می شود

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : همایش شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم برگزار می شود . به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایلنا، شهرِ بهشت، همیشه مورد توجه خیل عظیمی از مردم ایران و جهان بوده است، چه بسیار آنها که برای زیارت حریم قدسی اما مهربانی‌ها به این شهر سفر می‌کنند و چه آنها که به عنوان توریست و مسافر، از اقصی نقاط جهان، بار سفر بسته و برای دیدن جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، مذهبی، فرهنگی و طبیعی به این شهر می‌آیند. دسته‌ای دیگر نیز که علاقمند زبان و ادبیات ما بوده، در شهر خود یا شهر…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : همایش شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم برگزار می شود . به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایلنا، شهرِ بهشت، همیشه مورد توجه خیل عظیمی از مردم ایران و جهان بوده است، چه بسیار آنها که برای زیارت حریم قدسی اما مهربانی‌ها به این شهر سفر می‌کنند و چه آنها که به عنوان توریست و مسافر، از اقصی نقاط جهان، بار سفر بسته و برای دیدن جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، مذهبی، فرهنگی و طبیعی به این شهر می‌آیند.

دسته‌ای دیگر نیز که علاقمند زبان و ادبیات ما بوده، در شهر خود یا شهر ما، به آموختن زبان شیرین پارسی مشغول‌اند و باز هم باید به مشهد سفر کنند تا زنده نگهدارنده‌ این زبان، یعنی فردوسی توسی و آرامگاهش را به عنوان یک اثر فاخر تاریخی ببینند.

در این میان مدیران شهری و اعضای شورای شهر با همراهی اساتید زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی، میزبان تعدادی از ایران‌شناسان چینی بودند که برای توسعه همکاری‌ها و همچنین دیدن جاذبه‌های مشهد، به این شهر سفر کرده و در نشستی، به گفتگو و تبادل نظر پرداختند تا راه‌های توسعه همکاری‌های مشترک را بیابند.

نرگس شالچیان، معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در این نشست گفت: امیدوارم آرامش و تنوع جاذبه‌های مشهد را با خود به شهرتان به یادگار ببرید و سفیر خوبی برای معرفی مشهد باشید.

وی افزود: مشهد دو ظرفیت بزرگ ملی و مذهبی یعنی حرم مطهر و فردوسی را دارد که هیچ شهری در دنیا متناظر آن را ندارد. ما در این ظرفیت‌ها می‌توانیم فصل مشترک‌های زیادی با هم داشته باشیم.

شالچیان ادامه داد: اولین گام از این فصل مشترک برای همکاری، برگزاری همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم است که به همت مدیریت شهری مشهد، ۱۵ می سال ۲۰۱۹ میلادی مصادف با ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، یعنی روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، خواهد بود.

وی گفت: این همایش به ریاست دکتر یاحقی، استاد زبان و ادبیات فارسی و مدیر قطب علمی فردوسی‌شناسی و ادبیات خراسان در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.

غلامحسین نوعی، مدیرعامل شرکت پارسه نیز در این رابطه گفت: پیرو تفاهم نامه‌هایی که دانشگاه فردوسی با دانشگاه‌های چین منعقد کرده است، تبادلات علمی بین این دو صورت می‌گیرد لذا مقرر شد نشست ‌های مشترک برای دغدغه‌های مشرک مانند راه ابریشم که برای چینی‌ها هم مهم است برگزار کنیم.

وی افزود: کار دوم، انتشار نشریات مشترک است. موضوع سوم نیز، موضوع توسعه گردشکری و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این راستا است. با هماهنگی که با دانشگاه فردوسی و دانشگاه چین صورت گرفت به زودی اولین دستاورد این نشست‌ها با همکاری اداره کل روابط عمومی شهرداری منتشر می‌شود.

نوعی تصریح کرد: زمینه همکاری مشترک میراث فرهنگی استان با میراث فرهنگی شهر شی ان چین نیز فراهم شده است. امیدواریم با توجه به اینکه شهرداری در چند سال گذشته همایش‌هایی را برای جاده ابریشم به صورت بین‌المللی برگزار کرده و سال ۹۸ هم می‌خواهد اینم همایش را برگزار کند، حضور وسیع محققان چینی را در این همایش داشته باشیم.

وی همچنین از اعلام آمادگی طرف چینی برای بازسازی برخی از بناهای بجای مانده در اطراف جاده ابریشم خبر داد.

لازم به ذکر است در این نشست که در طبیعت زیبای پاییزی پارک کوهسنگی مشهد برگزار شد، جونگ یی هان، استاد ایران شناس دانشگاه تربیت مدرس شهر شی اَن استان شیاشی کشور چین، احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر و محمدرضا فرهادی‌نیا، مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد و جمعی از اساتید زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی و ایران‌شناسان چینی حضور داشتند.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس