خانه / خبر شاهنامه / مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش بین المللی شاهنامه ۱۰ اسفند است
کلیک کنید

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش بین المللی شاهنامه ۱۰ اسفند است

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش بین المللی شاهنامه ۱۰ اسفند است.  دبیر همایش بین ‌المللی 'شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم' گفت: پژوهشگران و علاقه مندان تا دهم اسفند ماه امسال می توانند مقالات و آثار خود را به دبیرخانه این همایش ارسال کنند. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایرنامحمد جعفر یاحقی روز سه شنبه در نشست خبری شورای سیاستگذاری همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم افزود: تاثیر شاهنامه و فردوسی در مسیر جاده ابریشم، نقش شاهنامه در تحکیم و گسترش زبان فارسی، باورهای دینی و مذهبی در…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.35 ( 1 امتیازات)
0

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش بین المللی شاهنامه 10 اسفند است

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش بین المللی شاهنامه ۱۰ اسفند است.  دبیر همایش بین ‌المللی ‘شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم’ گفت: پژوهشگران و علاقه مندان تا دهم اسفند ماه امسال می توانند مقالات و آثار خود را به دبیرخانه این همایش ارسال کنند. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایرنامحمد جعفر یاحقی روز سه شنبه در نشست خبری شورای سیاستگذاری همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم افزود: تاثیر شاهنامه و فردوسی در مسیر جاده ابریشم، نقش شاهنامه در تحکیم و گسترش زبان فارسی، باورهای دینی و مذهبی در آیینه شاهنامه، نقش خراسان کهن در گذرگاه جاده ابریشم و تبیین جلوه ‌های اخلاقی عرفانی شاهنامه از جمله محورهای این همایش است.
وی اظهار داشت: بررسی جلوه‌ های آشتی و صلح در شاهنامه، نقش فردوسی در سپهر ادبی جهان، ایران بزرگ فرهنگی در شاهنامه، نقش آفرینی زنان شاهنامه و شاهنامه توس جاده ابریشم با نگاه گردشگری نیز از سایر محورهای این همایش است.
مدیر قطب علمی فردوسی شناسی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: جاده ابریشم در فضای شاهنامه شناخته شده است و شاهنامه یک شیرازه فرهنگی است که مناطق مختلف از شرق تا غرب آسیا را به هم متصل کرده است.
یاحقی ادامه داد: در این همایش هم آوایی فرهنگ ‌های مختلف مطرح شده و پیام صلح آمیز جهانی از دل شاهنامه به جهانیان عرضه خواهد شد.
وی اظهار داشت: از نمایندگان فرهنگی کشورهای مختلف در حوزه جاده ابریشم برای شرکت در این همایش دعوت می شود.
رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: در گذشته جاده ابریشم معبری برای کارگزاری اقتصادی بوده است، با این حال این جاده گذرگاه فرهنگی نیز به شمار می‌ رود.
هادی بختیاری با تاکید بر پرداختن به عناصر ملی در کنار عناصر مذهبی به عنوان عامل هویت بخش افزود: پرداختن به عناصر ملی و مذهبی سبب انسجام بیشتر هویت می شود و می‌ تواند افراد را در مواجهه با مسائل توانمند کند.
وی اظهار داشت: در محیط شهری نباید از عناصر تاریخی و کالبدی شهر غافل شد و تلاش می‌ شود این موضوع را به گفتمان تبدیل کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست بر لزوم احیای رسوم شاهنامه و جان بخشی دوباره به آنها تاکید کرد.
ابوالفضل مکرمی ‌فر گفت: ثبت جهانی مسیر جاده ابریشم در فهرست آثار ملی و جهانی می تواند پیام صلح و دوستی ایران اسلامی و زبان و ادبیات فارسی را گسترش دهد.
وی افزود: شاهنامه می‌ تواند بسترساز ساخت صدها فیلم شود.
رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران طوس شورای اسلامی شهر مشهد هم در این نشست گفت: طرح‌ های فردوسی و توس در حال آماده‌ سازی است و طبق پیش بینی مشاور طرح، سالانه پنج میلیون نفر از این مجموعه فرهنگی و تاریخی دیدن خواهند کرد.
سید مسعود ریاضی افزود: پس زمینه المان های نوروزی سال ۹۸ در مشهد بر اساس شاهنامه طراحی خواهد شد.
وی ادامه داد: ایجاد مسیر دسترسی جلوخان فروسی به کهن دژ، طراحی دروازه ای در مسیر سه راه فرودسی، طراحی مسیر باغراه شاهنامه از سه راه فردوسی تا پل کشف رود و اجرای پروژه ۳۰ هکتاری پردیس آرامگاه فردوسی از مهمترین برنامه های در دست اقدام شهرداری در حوزه آرامگاه توس است و می کوشیم بخش عمده ای از این برنامه ها تا پایان این دوره مدیریت شهری محقق شود.
معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: نخستین همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم با تاکید بر تاثیر جاده ابریشم در توسعه گردشگری مبتنی بر ابیات شاهنامه اثر فاخر حکیم ابوالقاسم فردوسی، اردیبهشت ماه ۹۸ در مشهد برگزار خواهد شد.
نرگس شالچیان افزود: نقل شاهنامه، اجرای طرح سفیران گردشگری با همکاری مدارس، برپایی نمایشگاه موضوعی توس، رونمایی از مستند شاهنامه برای فردوسی، برپایی تورهای مشهد شناسی و مشهدگردی از جمله ویژه برنامه های این همایش است.
وی ادامه داد: آثار و مقالات راه یافته به این همایش پس از داوری در ۱۵ اسفند ماه امسال اعلام خواهد شد.
همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸با همکاری دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه فردوسی مشهد و شهرداری مشهد، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ، استانداری این استان و دیگر دستگاه های حامی برگزار می شود.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس