خانه / یادداشت ها / من درد بوده‌ام همه: دربارۀ ادعای فاشیستی بودن شاهنامه / ابوالفضل خطیبی
کلیک کنید

من درد بوده‌ام همه: دربارۀ ادعای فاشیستی بودن شاهنامه / ابوالفضل خطیبی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش: برنامه سینمایی هفت دوشنبه شانزدهم بهمن ماه بار دیگر خبرساز شد . این برنامه که با باشندگی محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم لاتاری و رضا رشیدپور به عنوان مجری برگزار می شد به فیلم لاتاری پرداخت . اما در میانه این برنامه کارگردان این فیلم شاهنامه را اثری فاشیستی و نژادپرستانه خواند و گفت که می تواند چند بیت از ابیات شاهنامه را در اینباره بخواند .محمدحسین مهدویان (زاده ۱۳۶۰ - بابل) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس و سازنده فیلم ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز است . او دارای مدرک کارشناسی سینما (گرایش کارگردانی) از دانشگاه…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.78 ( 2 امتیازات)
0

من درد بوده ام همه

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش: برنامه سینمایی هفت دوشنبه شانزدهم بهمن ماه بار دیگر خبرساز شد . این برنامه که با باشندگی محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم لاتاری و رضا رشیدپور به عنوان مجری برگزار می شد به فیلم لاتاری پرداخت . اما در میانه این برنامه کارگردان این فیلم شاهنامه را اثری فاشیستی و نژادپرستانه خواند و گفت که می تواند چند بیت از ابیات شاهنامه را در اینباره بخواند .محمدحسین مهدویان (زاده ۱۳۶۰ – بابل) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس و سازنده فیلم ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز است . او دارای مدرک کارشناسی سینما (گرایش کارگردانی) از دانشگاه سوره و همچنین کارشناسی ارشد تهیه‌کنندگی از دانشگاه صدا و سیما می‌باشد.این برنامه و اظهارنظر با واکنشهای دوستداران ایران, شاهنامه و چهره های فرهنگی و شاهنامه پژوهان روبرو شده است. در تازه ترین واکنش ها ابوالفضل خطیبی در یادداشتی با عنوان من درد بوده ام همه به گفته های محمد حسین مهدویان در برنامه هفت مبنی بر فاشیستی بودن شاهنامه واکنش نشان دادند . آنچه در ادامه می آید متن این یادداشت است. ابوالفضل خطیبی در بخشی از این یادداشت آورده است جناب مهدویان! اکنون که ادعای شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌فهمی کرده‌ای، اگر موافق هستی، در یک برنامۀ زندۀ تلویزیونی روبه‌روی من بنشین.

 

ابن اثیر مورخ و عالم بزرگ دنیای اسلام در حدود هشتصد سال پیش نوشت: شاهنامه قرآن ایرانیان است و امروز که از هم‌گسیختگی اجتماعی در ایران فراگیر شده است، تنها و تنها کتابی که می‌تواند همبستگی اجتماعی را در ورای قوم‌ها و زبان‌ها و عقاید مختلف در محدودۀ قلمرو ایران تقویت کند، شاهنامه است؛ ولی در چنین زمانۀ پرآشوبی که دانایان دل‌سوخته از به خطر افتادن کیان ملی سخن می‌گویند، در سیمای ملی، کارگردان تازه ‌به دوران رسیده‌ای چون محمدحسین مهدویان در برنامۀ سینمایی هفت در گفتگو با مجری رشیدپور، با وقاحت تمام می‌گوید: شاهنامه اثر فاشیستی است. مهدویان به رشیدپور می‌گوید: شاهنامۀ فردوسی را احتمالاً قطعاً خوانده‌اید؟ رشیدپور هم می‌گوید: بله خوانده‌ام. سپس مهدویان می‌گوید: می‌شود شاهنامه را یک اثر فاشیستی، نژادپرستانه و پر از شعار و خشونت تعبیر کرد. غیر از این است؟ رشیدپور هم می‌گوید: نه به این شدت و جناب مهدویان می‌افزاید: می‌خواهید من بعضی از ابیات شاهنامه را بخوانم که خیلی فاشیستی است؟ کانسپت کلی شاهنامه همین است که من دارم می‌گویم (پایان نقل قول) باری، از نگاه من شاهنامه یک متن مقدس نیست و می‌توان آن را بی‌رحمانه نقد کرد و هیچ اشکالی ندارد که کسی در سیمای ملی با مخاطبان میلیونی به این نتیجه برسد که شاهنامه یک اثر فاشیستی است و آن را در معرض داوری همگان بگذارد، ولی در همین سیمای ملی که خط قرمزهای آن بیداد می‌کند، آیا اجازه می‌دهند که همۀ آثار و تأکید می‌کنم همۀ آثار بدون سانسور در برنامه‌ای زنده نقد شوند؟! آیا در سیمای ملی حتی آثاری چون بحار‌الانوار مجلسی را که مملو است از احادیث جعلی و هر روزه بدانها استناد می‌کنند، می‌توان در یک برنامۀ زنده نقد کرد؟! جناب مهدویان! از همان قید «احتمالاً قطعاً» در حرفهایت آشکار است که نه تو شاهنامه را خوانده‌ای و نه آن جناب مجری. به اندازۀ سن و سال تو دربارۀ شاهنامه تحقیق کرده‌ام و اکنون می توانم ادعا کنم شاید و شاید ۲۵% از شاهنامه را فهمیده باشم، آن وقت تو با این سن و سال، بدون آنکه حتی به یک بیت از شاهنامه یا به یک داستان استناد کنی یا شاهد بیاوری و استدلال کنی، لاف می‌زنی که شاهنامه اثری فاشیستی است و همین است و جز این نیست؟ جناب مهدویان! در همینجا اعلام می‌کنم: اکنون که ادعای شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌فهمی کرده‌ای، اگر موافق هستی، در یک برنامۀ زندۀ تلویزیونی روبه‌روی من بنشین و من شاهنامه را باز می‌کنم و روبه‌رویت قرار می‌دهم؛ از همان آغازِ هرصفحه‌ای که آمد، ۵ بیت را از رو بخوان. اگر همین پنج بیت را درست خواندی – معنی پیشکش- ریش نداشته‌ام را پیش دوستداران شاهنامه گرو می‌‌گذارم و جایزۀ گزافی برایت تهیه می‌کنم.

 

ابوالفضل خطیبی

کلیک کنید

۲ نظر

  1. دکتراحمدرضانظری چروده

    درود برفاضل ادیب ودانشمند جناب دکترابوالفضل خطیبی. ونقدبسیارعالی علمی آقای بیسواد شاهنامه ندیده ،مهدویان که ادعای فاشیستی بود شاهنامه را می کند.شاهنامه تنها افتخارقومی ایرانیان است.اگرپیش ازحمله اعراب شاهنامه مکتوب می شد وبه نظم درمی آمد هرگز تازیان جرات نمی کردند قدم به خاک پاک ایران بگذارند وبعدازشکست اعراب ایرانیان بیشتر به مسایل ملی وحماسی وتاریخی خود می پردازند واین نوعی بیداری قومی است که موجبش شاهنامه است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس