خانه / خبر شاهنامه / آخرین خبرهای شاهنامه / لیلی افشار چشم از جهان فروبست
کلیک کنید

لیلی افشار چشم از جهان فروبست

باشگاه شاهنامه پژوهان_ گروه خبر: جهان موسیقی «خون ایرانی و روح فلامنکو» را از دست داد. لیلی افشار نخستین برگزیده نشان گردآفرید چشم از جهان فروبست.   لیلی افشار چشم از جهان فروبست. لیلی افشار زاده سال ۱۳۳۸ بود و دوم آبانماه ۱۴۰۲ در تنکابن چشم از جهان فرو بست.  به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان لیلی افشار نوازنده مشهور گیتار و گردآفرید فرهنگ و هنر ایران پس از گذراندن یک دوره بیماری چشم از جهان فروبست. لیلی افشار در تهران به دنیا آمد و از ده سالگی فراگیری گیتار را آغاز کرد. او  با درجه های لیسانس و فوق لیسانس…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.56 ( 1 امتیازات)
0

لیلی افشار چشم از جهان فروبست
باشگاه شاهنامه پژوهان_ گروه خبر:
جهان موسیقی «خون ایرانی و روح فلامنکو» را از دست داد. لیلی افشار نخستین برگزیده نشان گردآفرید چشم از جهان فروبست.

 

لیلی افشار چشم از جهان فروبست. لیلی افشار زاده سال ۱۳۳۸ بود و دوم آبانماه ۱۴۰۲ در تنکابن چشم از جهان فرو بست.  به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان لیلی افشار نوازنده مشهور گیتار و گردآفرید فرهنگ و هنر ایران پس از گذراندن یک دوره بیماری چشم از جهان فروبست.

لیلی افشار در تهران به دنیا آمد و از ده سالگی فراگیری گیتار را آغاز کرد. او  با درجه های لیسانس و فوق لیسانس موسیقی در رشته نوازندگی گیتار از کنسرواتور موسیقی بستن و نیوانگلند در سالهای ۱۹۸۱ و ۱۹۸۳ فارغ التحصیل شد و نخستین زنی در جهان بود که موفق به دریافت درجه دکتری نوازندگی گیتار از دانشگاه ایالتی فلوریدا شده است. او همچنین مدتی در مرکز هنرهای تجسمی بنف در کانادا و فستیوال موسیقی اسپن در امریکا تحصیل کرد و دیپلم شایستگی آکادمی موسیقی کیجیانا در سی ینای ایتالیا سه بار به او اعطا شده بود. لیلی افشار مدت پنج سال در فستیوال موسیقی اسپن به تدریس گیتار مشغول بود. در سال ۱۹۸۶ او یکی از دوازه نوازنده گیتار از سراسر جهان بود که برای اجرا در حضور گیتاریست مشهور بین المللی آندره سگویا در کلاس های پیشرفته او در دانشگاه فلوریدای جنوبی انتخاب شد. آن زمان بود که سگویا پیش بینی کرد که او روزی نوازنده مشهوری خواهد شد. سگویا همچنین به او می گوید که خون ایرانی (پرشیا) و روح فلامنکو را در او دیده است.

لیلی افشار استاد دانشگاه ممفیس بود. از آثار منتشر شده او می توان به مسخ، ساغر، گذار در نوا، ۲۴ کاپریچوی گویا، هزار و یک ‌شب، Musica da Camera،  و باخ برای گیتار کلاسیک  و از کتابهای منتشر شده ایشان به: آموزش گیتار کلاسیک از مبتدی تا پیشرفته، پنج آواز محلی ایرانی، باخ برای گیتار کلاسیک  که از سوی نشر ماهور در ایران به چاپ رسیده است اشاره کرد. لیلی افشار همچنین برنده جوایز پرشمار و گوناگون است. از جوایز و افتخارات او می توان به جایزه استاد برجسته دانشگاه ممفیس در سال ۲۰۰۰، برنده جایزه سالانه نوازنده برتر گیتار در دوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم از آکادمیای ملی هنر چپپتر ممفیس،  جایزه ارویل اچ گیبسون در سال ۲۰۰۰ برای بهترین نوازنده زن گیتار کلاسیک، برنده جایزه هنر تنسی در رشته موسیقی، جایزه ملی هنر، جایزه اول انجمن گیتار آمریکا، جایزه بزرگ گیتار درجشنواره موسیقی اسپن و جایزه اول انجمن ملی مدرسین موسیقی، برنده جایزه اول انجمن ملی مدرسین سازهای زهی و عضویت در بین دوازده گیتاریست برجسته جهان برای نوازندگی در کلاسهای آندره سگویا اشاره داشت.

لیلی افشار در سال ۲۰۰۱ پس از ۲۰ سال با همراهی و کوشش سیمون آیوازیان به ایران سفر کرد و در کنسرتی به اجرای برنامه پرداخت. او پس از آن در سفرهای گوناگون، اقدام به برگزاری کارگاه های ویژه گروهی برای نوازندگان و هنرجویان گیتار در ایران کرد.

لیلی افشار در سال ۱۳۹۷ برگزیده نشان گردآفرید شد. نشانی که به پیشنهاد و بنیانگذاری کوروش جوادی به پاس نقش و جایگاه برجسته ی زنان ایرانی در بالندگی تاریخ و فرهنگ و هنر ایران زمین به آنان پیشکش می شود. لیلی افشار در نشستی، «گردآفرید فرهنگ و هنر شدن» را بسیار ارزشمند خواند و آن را نشانی با ارزش در کارنامه خود دانست. همچنین در این نشست یک نسخه شاهنامه فردوسی به لیلی افشار پیشکش شد. کتابی که به گفته او جای آن در کتابخانه اش خالی بود.

این نوازنده و موسیقیدان سرشناس پس از گذراندن یک دوره بیماری چشم از جهان فروبست.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس