خانه / کتاب شناخت / فرهنگ واره لغات و ترکیبات عربی شاهنامه اثر سجاد آیدنلو
کلیک کنید

فرهنگ واره لغات و ترکیبات عربی شاهنامه اثر سجاد آیدنلو

باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت: فرهنگ واره لغات و ترکیبات عربی شاهنامه از آثار سجاد آیدنلو است . فرهنگ واره لغات و ترکیبات عربی شاهنامه از سوی انتشارات سخن منتشر شده است. این کتاب به این پرسش پاسخ می دهد که چه میزان از واژگان شاهنامه عربی است و چه میزان آمیختگی واژگانی عربی در شاهنامه استفاده شده است . همواره یکی از پرسش‌های همگانی خوانندگان و دوستداران شاهنامه این بوده است که آیا فردوسی در سرایش حماسه ملی ایران از واژگان عربی و آمیختگی واژگانی عربی نیز استفاده کرده است؟ این پرسش از گذشته پرسشی مهم برای پژوهشگران خارجی…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.8 ( 1 امتیازات)
0

فرهنگ واره لغات و ترکیبات عربی شاهنامه اثر سجاد آیدنلو
باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت: فرهنگ واره لغات و ترکیبات عربی شاهنامه از آثار سجاد آیدنلو است . فرهنگ واره لغات و ترکیبات عربی شاهنامه از سوی انتشارات سخن منتشر شده است. این کتاب به این پرسش پاسخ می دهد که چه میزان از واژگان شاهنامه عربی است و چه میزان آمیختگی واژگانی عربی در شاهنامه استفاده شده است . همواره یکی از پرسش‌های همگانی خوانندگان و دوستداران شاهنامه این بوده است که آیا فردوسی در سرایش حماسه ملی ایران از واژگان عربی و آمیختگی واژگانی عربی نیز استفاده کرده است؟ این پرسش از گذشته پرسشی مهم برای پژوهشگران خارجی و ایرانی بوده است و پژوهش های بسیاری در این باره به انجام رسیده است اما چون تکیه این آثار بر ویرایش های بی پایه شاهنامه بوده است نمیتوان بر این پژوهش ها چندان تکیه کرد و از بن مایه های ارزشمند در این زمینه به شمار نمی روند.

در فرهنگ‌واره لغات و ترکیبات عربی شاهنامه این نکته پرسش‌برانگیز و شگفت براساس دقیق ترین و دانشورانه ترین ویرایش شاهنامه یعنی ویرایش دوم دکتر جلال خالقی مطلق بررسی و واژه‌هایی از آن در هشت بخش شناسانده شده است:

 لغات و ترکیبات عربی  واژه‌های معرب٫ ترکیبات عربی- فارسی و فارسی- عربی٫ ترکیبات معرب- فارسی/ فارسی- معرب٫ اسامی خاص٫ کلمات مشکوک (از نظر اصالت ضبط و کاربرد)٫ واژه‌های نیازمند بررسی بیشتر٫ لغات عربی یا معرب ابیات دقیقی.

فرهنگ‌واره لغات و ترکیبات عربی شاهنامه اثر سجاد آیدنلو در ۲۰۰ رویه از سوی نشر سخن منتشر شده است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس