خانه / خبر شاهنامه / اتاق فردوسی شناسی دانشگاه دولتی بانوان لاهور آماده تاسیس شد
کلیک کنید

اتاق فردوسی شناسی دانشگاه دولتی بانوان لاهور آماده تاسیس شد

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : اتاق فردوسی شناسی دانشگاه دولتی بانوان لاهور آماده تاسیس شد. بنا به درخواست اساتید، دانشجویان و علاقه مندان به زبان فارسی «اتاق فردوسی شناسی» در دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی بانوان لاهور فراهم شد. به گزارش  باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایرنا، در پی برگزاری همایش بین المللی فردوسی در اسفند ماه ۱۳۹۵ و بنا به درخواست استادان دانشگاه، دانشجویان زبان فارسی، پژوهشگران ایالت پنجاب و با همکاری نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور با بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی بانوان لاهور، زمینه تاسیس « اتاق فردوسی شناسی» در دانشکده…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

آرامگاه فردوسی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : اتاق فردوسی شناسی دانشگاه دولتی بانوان لاهور آماده تاسیس شد. بنا به درخواست اساتید، دانشجویان و علاقه مندان به زبان فارسی «اتاق فردوسی شناسی» در دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی بانوان لاهور فراهم شد.

به گزارش  باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایرنا، در پی برگزاری همایش بین المللی فردوسی در اسفند ماه ۱۳۹۵ و بنا به درخواست استادان دانشگاه، دانشجویان زبان فارسی، پژوهشگران ایالت پنجاب و با همکاری نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور با بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی بانوان لاهور، زمینه تاسیس « اتاق فردوسی شناسی» در دانشکده ادبیات این دانشگاه فراهم شده است.
‘احمد مرجانی نژاد’سرپرست خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور در این خصوص به ایرنا گفت: اتاق فردوسی شناسی دانشگاه دولتی – کالج – بانوان لاهور طی هماهنگی با رئیس بخش فارسی این دانشگاه دولتی تاسیس می شود.
وی اضافه کرد: بخش فارسی دانشگاه بانوان لاهور در سال ۱۳۹۵، با همکاری خانه فرهنگ ایران در لاهور در راستای فعالیت های حفظ و توسعه زبان فارسی در ایالت پنجاب، همایش بین المللی فردوسی را برگزار کرد و امسال نیز اتاق فردوسی شناسی در این دانشگاه تاسیس می شود.
مرجانی نژاد اضافه کرد: تمدن و فرهنگ مشترک، ریشه های درخت تنومند و کهنسال دوستی میان دو ملت ایران و پاکستان است و زبان فارسی در بطن زبان اردو زبان رسمی پاکستان، جایگاه خاص و منزلت فراوان دارد.
به گزارش ایرنا ، زبان فارسی نزدیک به یک هزار سال در کشورهای شبه قاره از جمله پاکستان زبان رسمی بود، تا اینکه انگلیس ها در قرن هجدهم میلادی با دستور دولتی به رسمیت آن خاتمه دادند و زبان انگلیسی را به جای آن رایج کردند.
درعین حال زبان فارسی نه تنها در این مناطق تاکنون از بین نرفته بلکه اقشار مختلف از ارباب علم و دانش و شعر و ادب آنرا فرا می گیرند.
این زبان در دانشکده ها و دانشگاه های مختلف تدریس می شود و دیوان های فارسی همچنان چاپ می شود. مجلات و کتب فارسی نیز از سوی دولت و بخش خصوصی چاپ می شود.
فارسی گویان و فارسی زبانان در ایالت های مختلف پاکستان به فارسی شعر می سرایند و اساتید زبان فارسی به تدریس این رشته ادامه می دهند.
نسخه های خطی فارسی در تمامی مناطق، موزه ها، کتابخانه های دولتی و خصوصی نگهداری می شود.
۶۰ تا ۷۰ درصد اشعار علامه اقبال لاهوری شاعر ملی پاکستان به زبان فارسی است، همچنین حدود ۷۰ درصد کلمات و واژه های زبان اردو، فارسی است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس