خانه / خبر شاهنامه / آرامگاه منسوب به کاوه آهنگر بازسازی می شود
کلیک کنید

آرامگاه منسوب به کاوه آهنگر بازسازی می شود

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : آرامگاه منسوب به کاوه آهنگر بازسازی می شود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: مرمت و بازسازی آرامگاه منسوب به کاوه آهنگر قهرمان اسطوره‌ای شاهنامه فردوسی در روستای مشهد کاوه شهرستان چادگان، آغاز شد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایلنا، فریدون الهیاری در روستای مشهد کاوه از توابع شهرستان چادگان با بیان اینکه این بنای تاریخی دو سال قبل ضمن استحکام بخشی بنا، بخشی از الحاقات و دخل و تصرف در این مجموعه تاریخی حذف شد. فریدون الهیاری با اشاره به نیاز‌های جدید مرمتی در این…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.62 ( 3 امتیازات)
0

آرامگاه منسوب به کاوه آهنگر بازسازی می شود
باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : آرامگاه منسوب به کاوه آهنگر بازسازی می شود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: مرمت و بازسازی آرامگاه منسوب به کاوه آهنگر قهرمان اسطوره‌ای شاهنامه فردوسی در روستای مشهد کاوه شهرستان چادگان، آغاز شد.

به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایلنا، فریدون الهیاری در روستای مشهد کاوه از توابع شهرستان چادگان با بیان اینکه این بنای تاریخی دو سال قبل ضمن استحکام بخشی بنا، بخشی از الحاقات و دخل و تصرف در این مجموعه تاریخی حذف شد.

فریدون الهیاری با اشاره به نیاز‌های جدید مرمتی در این بنا، افزود: امسال نیز قرار است ، محوطه سازی و مرمت سازه این بنا از محل اعتبارات ملی، صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه کاوه آهنگر یکی از قهرمانان اساطیری ایران زمین و از پیشگامان مبارزه با بیداد و بی عدالتی، در تاریخ ایران از جایگاه شایسته‌ای برخوردار است افزود: بنای مقبره کاوه آهنگر با قدمت حداقل ۷۰۰ سال در روستای مشهد کاوه واقع شده، در سال ۱۳۹۷ به شماره ۳۲۱۱۹ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

روستای مشهد کاوه، در شهرستان چادگان و در محور غرب استان اصفهان، در نزدیکی زاینده رود واقع است.

در بسیاری از منابع تاریخی نقل شده که در این روستا مدفن کاوه آهنگر قهرمان اسطوره ای شاهنامه و همچنین مقبره فرزندش قارون و دخترش قرار دارد.

بنای موجود ، بر فراز مقبره کاوه آهنگر در حدود ۷۰۰ سال قدمت داشته و متعلق به سده هفتم هجری قمری است.

کلیک کنید

۹ نظر

  1. بهنام گرجی

    با سلام
    طبق تحقیقات بنده در رساله ی مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه شهرکرد، شخصیت کاوه ی آهنگر، فریدون پیشدادی و ضحاک تازی در شاهنامه از لحاظ خویشکاری های تاریخی و نشانه های دینی معادل هایی در تاریخ هخامنشیان دارند که با شخصیت هایی در تاریخ دینی نیز مرتبط هستند.
    کاوه ی آهنگر معادل گبریاس ملقّب به اوگبارو همپیمان کوروش هخامنشی و منطبق با یکی از چهارآهنگر مقدس در تورات، فریدون معادل کوروش و منطبق با بلهاکاراناعیم در تورات و ذوالقرنین در قرآن کریم و ضحاک تازی معادل نبونید بابلی ملقب به بخت النصر دوم هستند که مفهوم اسطوره بودن آنگونه که در تعاریف مادّی گرایان مطرح است در باره ی این شخصیت ها صدق نمی کند و بر اساس دیدگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی که می فرماید: تو این را دروغ و فسانه مدان… بیش از آنکه بر افسانه یا اسطوره بودن این شخصیت ها تاکید کنیم بهتر است بر جنبه ی تاریخی و واقعی آنها بپردازیم تا شیطنت های دشمنان درباره ی پنهان کردن هویت واقعی و موثّر آنها ناکام بماند….

    • اقای گرجی قبلا هم خدمت شما عرض شد ولی پاسخ درستی برایش نداشتید
      از این گزاره که ایکس ممکن است وای باشد ، نمی توانید نتیجه بگیرید که پس ایکس همان وای است !
      لازمه تطبیق، ارجاع از منابع معتبر است نه ارائه بیانیه!
      چنین منهجی (استناد به پایان نامه ای که به ادعای خودتون علیرغم دفاع هنوز منتشر نشده و عدم ارایه منابع قابل اعتماد و اعتنا) هرگز علمی نبوده و نیست و شما نمی توانید بر اساس توهم توطئه، گزاره تاریخی بازتولید فرمایید.
      توهم وجود دشمنی غیر واقعی که نمی خواهد هویت واقعی کاوه اهنگر آشکار شود ، نه یک گزاره علمی بلکه یک مطلب به غایت مضحک است.
      لطفاً به صورت علمی و منطقی با قضایا برخورد کنید. تطبیق ظنی معادل کشف هویت نیست جناب

  2. کار درحوزه تاریخ واسطوره کاری دشوار است .من آقای گرجی را نمی شناسم اما همین قدر مطلعم که پایانامه ای دراین حوزه جای تقدیر فراوان دارد.همچنین بیان خلاصه ای از آن دریک پیام دلیل برغیرعلمی بودن آن نیست.مطمعنا کسانی که مشتاق به دیدن دلایل وشواهد این فرضیه علمی هستند می توانند به خود دانشگاه مراجعه واصل پایان نامه رامطالعه نمایند.

    • این یک مغالطه است دوست گرامی، “مغالطه طلب برهان از مخالف ”
      این که من ادعا کنم و بار استدلال رو به دوش مخاطب بگذارم و یگویم اگر میخوای دلیلش رو بدونی برو دانشگاه و پایان نامه بخون

      از اینجا تا قطب شمال :))))))))))

      مدعی موظف به اثبات و استدلال است و این کاملا بدیهی است

      عجیبه که فقط اقای گرجی و اقای قادر معتقدند باید ادعا کنند و خواننده ها اگه دلیل می‌خوان برن دنبالش :)))

      • من هم درکتاب آقای حمزه حسین زاده( ضحاک ازاسطوره تاواقعیت )به مطالبی نزدیک مطالب آقای گرجی برخوردم .البته دراون کتاب هارپاک را باکاوه معادل گرفته بودند.نمیدونم دقیق هارپاک به کاوه نزدیکتر هست یا گبریاس که درپیام بالابه اون اشاره شده ولی مشخصه هرچی هست مربوط به همین دوران میشه.به نظرم نظریه یکی بودن گبریاس وکاوه هم منطقی به نظر میرسه .بااین پیام ها تشویق شدم بیشترتحقیق کنم.

  3. یادمه یه سری رفتیم مقبره کاوه باخانواده اهالی میگفتن داخل مقبره کتیبه باستانی بوده که دزدیدنش خیلی اعصابم خورد شد .اگه حرفشون درست باشه حتما اون کسی که اونجا خاکه باید تاریخی باشه حالاکیه مشخص نیست.

  4. طبق اسناد باستان شناسی ضحاک درسرزمین بوری(بابل)باید باشه چون خدایان مار دوش بیشترمال همون بابل بودن .بیشتر سایت ها رو دیدم نوشتن ضحاک همان آژدیهاک یا آستیاک مادی میشه ولی به نظر من فقط اسمشون باهم شباهت داره

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس