خانه / خبر شاهنامه / آثار نگارگری استاد تجویدی در شیراز به نمایش در می آید
کلیک کنید

آثار نگارگری استاد تجویدی در شیراز به نمایش در می آید

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : آثار نگارگری استاد تجویدی در شیراز به نمایش در می آید. بخشی از آثار از فرهنگ و تمدن ایران باستان به ویژه هنر ایران در دوران هخامنشی و همچنین اسطوره ها و شاهنامه فردوسی و اشعار خیام و بخش دیگر در زمینه دیوان اشعار حافظ و نظامی گنجوی و دیگر شاعران تصویرنگاری شده که هم از نظر تاریخی و هم از دید زیبایی شناسی مورد توجه است. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از خبرنگار مهر، آثاری که از سوی استاد تجویدی در…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.8 ( 1 امتیازات)
0
اثر استاد علی اصغر تجویدی

اثر استاد علی اصغر تجویدی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : آثار نگارگری استاد تجویدی در شیراز به نمایش در می آید. بخشی از آثار از فرهنگ و تمدن ایران باستان به ویژه هنر ایران در دوران هخامنشی و همچنین اسطوره ها و شاهنامه فردوسی و اشعار خیام و بخش دیگر در زمینه دیوان اشعار حافظ و نظامی گنجوی و دیگر شاعران تصویرنگاری شده که هم از نظر تاریخی و هم از دید زیبایی شناسی مورد توجه است. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از خبرنگار مهر، آثاری که از سوی استاد تجویدی در این نمایشگاه در معرض دید همگان قرار گرفته در زمینه نگارگری ایرانی می باشد که با استفاده از تکنیک آکرلیک، گواش و آبرنگ است. این هنرمند پیشکسوت در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آثار به نمایش در آمده گاهی به گونه ای کاملا رنگی است، عنوان کرد: در برخی از آثار نیز به شیوه قلم گری سفید و رنگی آثاری مشاهده می شود.

تجویدی با اعلام اینکه دست کم ۳۰ اثر نگارگری در نمایشگاه «سبز در سبز» به نمایش در آمده، افزود: اندازه آثار گوناگون است که در ۲ بخش از نظر محتوا آفریده شده اند؛ بخشی از آثار از فرهنگ و تمدن ایران باستان به ویژه هنر ایران در دوران هخامنشی و همچنین اسطوره ها و شاهنامه فردوسی و اشعار خیام و بخش دیگر در زمینه دیوان اشعار حافظ و نظامی گنجوی و دیگر شاعران تصویرنگاری شده که هم از نظر تاریخی و هم از دید زیبایی شناسی مورد توجه است.

خالق آثار ارزشمند نگارگری ایرانی در ادامه هدف از آفرینش این آثار را نشان دادن ویژگی های هنر ایرانی و زیبایی به جا مانده از گذشته پر افتخار این مرز و بوم برشمرد که شامل معماری، ادبیات، شعر و داستان های پهلوانی و عاشقانه بوده است.

تجویدی همچنین در ادامه افزود: این آثار در قالب نقش های زیبا و تخیلی و همچنین اغراق در اندام انسان ها، پرندگان و دیگر عناصر نگارگری، نقش گردیده است.

او که از دوران کودکی به هنر پرداخته عنوان کرد: از ۵ سالگی ناخودآگاه نقاشی می کردم و پس از پایان دوران دبیرستان برای ادامه تحصیل به دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران رفتم و در رشته هنرهای تجسمی با گرایش تندیس سازی به تحصیل پرداختم؛ بیشتر هنرها مانند معماری، نقاشی و تندیس سازی را به شیوه ای نو در نگارگری ایرانی بکار بردم که با نگارگری سنتی تفاوت زیاد دارد زیرا، آناتومی حسی و پرسپکتیو(بعدنمایی) در آثارم جایگاه ویژه ای دارد.

تجویدی که بیشتر آثار نگارگری را در اندازه های بزرگ خلق کرده افزود: معماری ایرانی به ویژه دوره هخامنشی، ساسانی و اشکانی و همچنین نوع ابزار و نقش هایی که در نقش برجسته های تخت جمشید و طاق بستان و یادمان های تاریخی وجود دارند، الگوهای آثارم هستند.

وی با اشاره به اینکه جشن ها، آیین ها و داستان های ایرانی موضوعاتی هستند که از آنان الهام می گیرد، افزود: آثاری در این زمینه ساخته ام مانند نوروز جمشیدی، جشن بهار ساسانیان، نوروز در تخت جمشید، دروازه خشایارشاه، کوروش در بابل، اَرِد و یسور آناهیتا(فرشته نگهبان آب) و درپشت پنج اوستا و غیره آثاری است که آفریده ام.

تجویدی با این توضیح که نگارگری را برگرفته از فرهنگ ایرانی کار می کند، گفت: نقاشی و نگارگری را با الهام از تندیس گری انجام می دهم.

او که سال ها پیش در نگارخانه نیایش شیراز نمایشگاه برگزار کرد، گفت: سال ۱۳۹۳ این نمایشگاه با کوشش شیما سهرابی برگزار شد که با استقبال فراوان روبه رو گردید البته، در دوسالانه نگارگری و جشنواره فجر آثاری در تهران به نمایش گذاشتم.

استاد علی اصغر تجویدی متولد ۱۳۲۷ شهرستان فسا عضو هنرمندان شهرک بین المللی هنرهای پاریس(سیته) در سال ۱۳۸۴ از سوی سازمان میراث فرهنگی نشان درجه یک هنری دریافت کرد و از چهره های ماندگاری است که در سال ۱۳۷۶ به پاس آفرینش اثر «نوروز در تحت جمشید» از سوی موزه هنرهای معاصر تهران لوح افتخار دریافت کرد؛ این هنرمند دارای دیپلم افتخار نگارگری ایرانی از کشور سوئد در سال ۲۰۰۲ هم می باشد.

او همچنین به مناسبت یادروز حافظ در شهر وایمار آلمان در سال ۱۳۹۰ موفق به دریافت لوح افتخار نمایشگاه نگارگری ایرانی شد و در نمایشگاه گروهی هنرمندان ایرانی در شارجه امارات متحده عربی و شهر کشکاش کشور پرتغال دیپلم افتخار کسب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین گشایش نمایشگاه آثار استاد تجویدی در نگارخانه «جم» با عنوان «سبز در سبز» جمعه ۷ اردیبهشت ماه جاری ساعت ۱۸ برگزار می شود که تا ۱۹ اردیبهشت ادامه دارد.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس