باشگاه شاهنامه پژوهان _ نگارخانه : جشنواره ملی عکس شاهنامه به عنوان رویدادی فرهنگی و هنری در پیوند با شاهنامه و شاهکار همیشه جاودان فردوسی بزرگ با بنیانگذاری و دبیری کورش جوادی هر دو سال یکبار از سوی باشگاه شاهنامه پژوهان, هفته نامه امرداد و باشگاه نقالان با موضوعاتی مانند : تندیس و آرامگاه فردوسی در توس, تندیس فردوسی در سراسر ایران و جهان, نقالی و هنرهای نمایشی در پیوند با شاهنامه, نقاشی های دیواری در پیوند با شاهنامه و نمود شاهنامه در زندگی ایرانیان برگزار می شود . این جشنواره در دور نخست خود از بین بیش از هزار…
امتیاز کاربر: 4.66 ( 4 امتیازات)
0
باشگاه شاهنامه پژوهان _ نگارخانه : جشنواره ملی عکس شاهنامه به عنوان رویدادی فرهنگی و هنری در پیوند با شاهنامه و شاهکار همیشه جاودان فردوسی بزرگ با بنیانگذاری و دبیری کورش جوادی هر دو سال یکبار از سوی باشگاه شاهنامه پژوهان, هفته نامه امرداد و باشگاه نقالان با موضوعاتی مانند : تندیس و آرامگاه فردوسی در توس, تندیس فردوسی در سراسر ایران و جهان, نقالی و هنرهای نمایشی در پیوند با شاهنامه, نقاشی های دیواری در پیوند با شاهنامه و نمود شاهنامه در زندگی ایرانیان برگزار می شود . این جشنواره در دور نخست خود از بین بیش از هزار و دویست عکس که از سراسر ایران به دبیرخانه جشنواره در تهران ارسال شد پنجاه و هفت عکس را به عنوان آثار منتخب برگزید که این آثار پس از نمایش در نمایشگاه هایی در تهران, دبی و آرامگاه فردوسی اکنون برای نخستین بار در فضای مجازی منتشر می شود. گفتنیست از میان آثار برگزیده عرفان سامان فر نفر نخست, جاوید تفضلی نفر دوم و علیرضا آزادکیا نفر سوم جشنواره را به خود اختصاص دادند . همچنین سیامک جعفری از رفسنجان, صادق ذباح از خراسان رضوی و سمانه اصغری از سبزوار در این جشنواره شایسته تقدیر دانسته شدند .
پنجاه و هفت عکس برگزیده در کتابی نفیس با عنوان نگارخانه شاهنامه و با مقدمه میرجلال الدین کزازی, جلال خالقی مطلق و قدمعلی سرامی به عنوان نخستین کتاب عکس شاهنامه بزودی روانه بازار خواهد شد . بخشهایی از یادداشت جلال خالقی مطلق شاهنامه پژوه برجسته که پس از تماشای آثار برگزیده دور نخست جشنواره به نگارش درامده است برای نخستین بار و همزمان با انتشار عکسها در فضای مجازی به پیشگاهتان تقدیم می شود . جلال خالقی مطلق در این یادداشت که با عنوان حاشیه ای بر کتاب نگارخانه شاهنامه به نگارش درآمده است آورده اند :
نگارنده این سطور در زندگی خویش کتابهای مصوّر از شاهنامه و آثار دیگر ادب فارسی اثرِ نگاره گران دیروز و امروز بسیار دیده است، ولی کتاب حاضر بر دل او تأثیری دیگر داشت و احساسی را زنده کرد که غربی ها بدان “نوستالژی” می گویند. این اصطلاح در اصل به معنی “دلتنگی برای میهن” است، ولی امروزه عموما به معنی “دلتنگی و اشتیاق و میل و آرزو به گذشته” به کار می رود و شاید بتوان آنرا کوتاه “گذشته گرایی” و یا “گذشته یادی” و یا “گذشته دلی” گفت. در کتاب حاضر “نوستالژی” در هر دو معنی کهن و نوی آن بخوبی نمود می کند.
من بر ارزش هنری مینیاتورهای قدیمی واقفم. ولی از سوی دیگر، دیدن اینکه رستم با آن همه ابهّت و یال و کوپال در آن تصویرها با سرِ تراشیده و چشمهای مغولی، مانند کودکان یتیم در گوشه ای کِز کرده است، راستش چنگی به دل من نمی زند. در مقابل، بیشتر نگاره ها و تندیس های کتاب حاضر ادعائی در زمینه هنر رسمی و سنتی ندارند، بلکه مجموعه ای از هنر مردم است؛ ساده تر بگویم، سفره دل مردم است که اگر خوراکهای رنگین در کاسه های زرّین ندارد، ولی نان و پنیر و سبزی اش لذّتی ویژه دارد.
در این مجموعه گوئی فردوسی و شاهنامه اش جزو لاینفکّ زندگی مردم شده، فرزانه طوس با مردم در خانه و کوی و بازار در رفت و آمد و گفتگوست و در غم و شادی آنها شریک است. یکجا تصویر حکیم را به دیوارکوچه یا خانه ای کشیده اند، چنانکه گوئی او بر رفتار مردم نظارت می کند…
… در عکسی دیگر، دختری جوان و زیبا با شور و هیجان سرگرم نقّالی است، چنانکه گوئی فریادزنان می خواهد مردمی را که در این قرن کج آئین مدام در تلاش معاش روزانه اند، دمی به یاد تاریخ و فرهنگ گذشته اشان بازخواند.
… یکی از نگاره های بسیار دلپسند این کتاب، نمایش نخستین دیدار شبانه زال و رودابه است. در این نگاره تصویر رودابه را بر بالای سردرِ خانه ای می بینیم که گیسوی بلند خویش را به پائین افکنده و زال که تصویرش را بر پائین دیوار خانه کشیده اند، گیسوی رودابه را در دست دارد. آنچه بر زیبائی این تصویر میافزاید اینکه در عکسی که از این نگاره گرفته اند، زن و مرد جوانی از جلوی آن خانه در حال گذراند، بی آنکه نگاهی به آن نگاره بیاندازند. البته نه از بی اعتنائی، بلکه از اینرو که آن نگاره را قبلا بارها دیده اند و برایشان دیگر تازگی ندارد. ولی در بیننده با دیدن این عکس این احساس پدید میاید که گوئی داستان عشق زال و رودابه جزوی از زندگی روزانه مردم شده است…
… نگارنده در خانه ایرانیان تابلوهای خنک و بی محتوا بسیار دیده است. از جمله تابلوهائی که در آنها پیرمردی ژنده پوش و ژولیده موی که گویا خیّام یا حافظ است، نیمخیز شده تا دستش را به دامان زن جوان و رعنائی که سازی یا قرابه ای در دست دارد برساند. ای کاش صاحبان این هنرهای بازاری بهره اندکی از ذوق مردم آن خانه داشتند.
شما را نمی دانم، دیدن برخی از نگاره ها و تندیس های این کتاب مرا که عمری میان کوهِ کیومرث و آسیابِ یزدگرد همچون روحی سرگردان پَرسه می زنم، دلتنگِ روزگاران رفته کرد و در عین حال سپاسگزار گردآورندگان این مجموعه زیبا.
جلال خالقی مطلق
هامبورگ، مهرماه۱۳۹۵
برای نخستین بار شاهنامه را از دریچه دوریبن های عکاسی خواهید دید. این عکسها تا به حال منتشر نشده است .
نقالی محسن میرزاعلی عکاس : علی رجبی نژادمقدم از تهران
حمام توکلی شیراز
عکاس : عرفان سامان فر از شیراز
یادمان رستم و سهراب.سبزوار
عکاس : هادی دهقانپور از سبزوار
نفر سوم جشنواره / بازار هفتگی خرم آباد در کنار قلعه فلک الافلاک
عکاس : علیرضا آزادکیا از لواسان
چهره ها . تهران . بوستان ورشو
عکاس : امین قره سوفلو از گنبدکاووس
میدان فردوسی عکاس: زینب مهدوی از تهران
المان نصب شده توسط شهرداری قم
عکاس : علی کاشانی زاده از قم
پارسی .توس
عکاس : امیر حق شناس از مازندران . آمل
قلعه فرود. روستای گرو
عکاس : عبدارضا ناصر مقدسی از تهران
خان هفتم . میدان ارگ سمنان
عکاس : حامد نیستانی از خراسان شمالی . بجنورد
فرزند تاریخ . تهران . تجریش . دبستان ایران عکاس : امیر احسان اسماعیلی از تهران
چشم انداز ناخواسته .بلوار ساحلی گلستان
عکاس : علی سراج همدانی از اهواز
بدون نام
عکاس : روشنک شبانیانی از مشهد
میدان فردوسی تهران
عکاس : عباس پورجعفری از کرمان
نام این درس فردوسی
عکاس : محمدحسن باقری از خراسان رضوی . شهرستان قوچان
: تندیس فردوسی در شهرک توحید سبزوار
عکاس : نعمت الله معینی امین از خراسان رضوی
: آرامگاه فردوسی
عکاس : علی حسنعلی زاده از قوچان
رقص شمشیر سیستانی
عکاس : امین برنجکار از شیراز
تربت حیدریه . روستای زرگ
عکاس : امیر عنایتی از خراسان رضوی . تربت حیدریه
تربت حیدریه . روستای زرگ
عکاس : امیر عنایتی از خراسان رضوی . تربت حیدریه
دیوار نقاشی کارخانه قند . تربت حیدریه
عکاس : امیر عنایتی از خراسان رضوی . تربت حیدریه
خان سوم . دیوار پارک قوچان
عکاس : اردلان حسنعلی از خراسان رضوی . قوچان
حماسی . شهر سی سخت یاسوج
عکاس : داود ایزد پناه از یاسوج
نفرنخست جشنواره / ارگ کریمخان شیراز
عکاس : عرفان سامان فر از شیراز
سلطان سخن . توس . آرامگاه فردوسی
عکاس : افشین آذریان از اصفهان
وطن نام تو نام نامداران. مشهد
عکاس : شرمین نصیری از مشهد
: سخن بر برگ. سبزوار
عکاس : سمانه اصغری از سبزوار
ادای احترام استاد کزازی به پیکره ی ابوالقاسم فردوسی . برج میلاد
عکاس : رامبد رستگار از تهران
حمام مهدی قلی بیک مشهد
عکاس : هادی دهقانپور از سبزوار
دیوارنگاره های داستانهای شاهنامه
عکاس : هادی دهقانپور از سبزوار
فریاد
عکاس : همایون مهرزاد از تهران
مرشد
عکاس : امیرحسین کمالی از اصفهان
بی نام
عکاس :منا عباس نژاد از مشهد
پلی در زمان . پل کریمخان
عکاس : همایون مهرزاد . تهران
بی نام
عکاس : عطا رنجبر زیدانلو از خراسان رضوی . قوچان
زورخانه ورزش اصیل ایرانی
عکاس : امیرحسین کمالی از اصفهان
نقالی
عکاس : علی رجبی از تهران
آرامگاه فردوسی
عکاس : سیامک جعفری از رفسنجان
میدان فردوسی . تهران
نام عکاس : حسین رزاقی نژاد
ارامگاه فردوسی
عکاس : جاوید تفضلی از بجنورد
نفر دوم جشنواره / تندیس فردوسی
عکاس : جاوید تفضلی
تندیس فردوسی
عکاس : جاوید تفضلی از بجنورد
آرامگاه فردوسی
عکاس : میلاد حدادیان از خراسان . قوچان
آرامگاه فردوسی
عکاس : میلاد حدادیان از خراسان . قوچان
آرامگاه فردوسی
عکاس : محسن اسماعیلزاده از مشهد
نقاشی دیواری سه راه ادبیات
عکاس : محسن اسماعیلزاده از خراسان . مشهد
فردوسی
میدان فردوسی مشهد
عکاس : علیرضا رادپور از مشهد
ارامگاه فردوسی
عکاس : صادق ذباح از خراسان رضوی
میدان فردوسی . مشهد
عکاس : صادق ذباح از خراسان رضوی
: نبرد رستم با اژدها / باغ ملی . شهرستان قوچان
عکاس : مهدی حاتمی از خراسان رضوی . قوچان
زنگ ورزش
دبستان آیت الله سعیدی . خراسان رضوی . شهرستان قوچان
تندیس رستم شاهنامه . کلاردشت
عکاس : شیما زارع از تهران
نقاش در حال کشیدن دیوارنگاره ای از فردوسی در یکی از سفره خانه های مشهد
عکاس : سهیل زند آذر از رشت
آرامگاه فردوسی
عکاس : سیامک ایمانپور از مشهد
رستم و دیو . رشت . محله ساغری سازان
عکاس : محترم صدرالذاکرین از رشت
شاهنامه
رشت محله پیرسرا
عکاس : محترم صدرالذاکرین از رشت
گیومرث . رشت . محله پیرسرا
عکاس : محترم صدرالذاکرین از رشت