خانه / سخن / محمد امین ریاحی : فردوسی تجسم یک ایرانی آرمانی است
کلیک کنید

محمد امین ریاحی : فردوسی تجسم یک ایرانی آرمانی است

باشگاه شاهنامه پژوهان _ سخن :  محمد امین ریاحی در سخنی می گوید : فردوسی تجسم یک ایرانی آرمانی است. فردوسی بالاتر از اینکه شاعر بزرگی باشد، حکیم بزرگ و معلم بزرگ و تجسم یک ایرانی آرمانی است. بزرگترین جنبه شخصیت فردوسی که کمتر بدان توجه شده، همین است که او نه تنها بزرگترین شاعر ایران، بلکه در همان حال حکیم و متفکر و راهنمای فکری بزرگی است. رمز اینکه در صد و پنجاه سال اخیر، و بلافاصله بعد از ترجمه نخستین قطعات از شاهنامه، جهانیان این همه توجه به عظمت مقام فردوسی و ارزش کار او یافته‌اند، و دانشمندان…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.61 ( 1 امتیازات)
0

محمد امین ریاحی : فردوسی تجسم یک ایرانی آرمانی است
باشگاه شاهنامه پژوهان _ سخن :  محمد امین ریاحی در سخنی می گوید : فردوسی تجسم یک ایرانی آرمانی است.

فردوسی بالاتر از اینکه شاعر بزرگی باشد، حکیم بزرگ و معلم بزرگ و تجسم یک ایرانی آرمانی است. بزرگترین جنبه شخصیت فردوسی که کمتر بدان توجه شده، همین است که او نه تنها بزرگترین شاعر ایران، بلکه در همان حال حکیم و متفکر و راهنمای فکری بزرگی است. رمز اینکه در صد و پنجاه سال اخیر، و بلافاصله بعد از ترجمه نخستین قطعات از شاهنامه، جهانیان این همه توجه به عظمت مقام فردوسی و ارزش کار او یافته‌اند، و دانشمندان عالم این همه کتاب و مقاله درباره او منتشر کرده‌اند، همین است. عظمت تفکر فردوسی، همیشه دوست و دشمن را به تحسین واداشته است. در آن قرنهای تعصب و اختناق پیش از مغول، که اندیشه و حکمت بشدت زیر فشار بود، و مخصوصاً صوفیان با خرد و حکمت بر سر ستیز و عناد بودند و فلاسفه را تکفیر می‌کردند، افسون سخن فردوسی و قدرت اندیشه او سبب شده بود که صوفیان خردستیز هم، یا تحت تأثیر عظمت اندیشه او، یا از سرناچاری و به ملاحظه علاقه عامه مردم به او، ستایشش کنند و نمونه این ستایشها را از گفته‌های احمد غزالی و احمد جام و اسفندیار جالیزبانی و عطار خواهیم دید.

کلیک کنید

یک نظر

  1. شاهنامه راستی و مردی ، قدرت و برومندی ، زایش و سایش ، فراز اندیشی و فرونیشنی ، کیاست و تدبیر و مردم مداری را همگی یکسر و یکتن در قامت اسطوره عینیت بخشیده و کمتر اثری را سراغ هست که چنین جامع الاطراف و لطیف تمام زیبایی هایِ هنری بشری را یکجا تجمیع کرده باشد و ریتم و کلام و معنا را در قالب صحنه های حماسی به دم دست ما کشانده است چنانکه بدون هیچ تکلفی در یک لحظه از دنیای سیمانی و زندگی ماشینی به باغ اساطیر و دنیای باستان و تماشای دیوان و نمایش سحران فرو می غلتی.
    فردوسی وطنم مادرم پدرم آموزگارم هنرم عشقم وهمه امیدم
    است….
    اگر یاس خوش بوی شاهنامه، حریت و شجاعت و رادمردی ایرانمردان را نوید رجعت نداده بود در دم مرگ برما واجب بود…
    یقین هست که ایران سر بر خواهد آورد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس