خانه / کتاب شناخت / کتاب وِهْرُ‌ود و اَرَنگ اثر ژوزف مارکوارت
کلیک کنید

کتاب وِهْرُ‌ود و اَرَنگ اثر ژوزف مارکوارت

باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت: وِهرود و اَرَنگ که نام دو رود جیحون و سیحون در زبان پهلوی است، وِهرود و اَرَنگ کتابی از شرق‌شناس بزرگ ژوزف مارکوارت (۱۸۶۴-۱۹۳۰) عمدتاً دربارۀ اسامی جغرافیایی سرزمین‌های شمال شرق ایران و غرب ترکستان است. نویسنده این کتاب با استفاده از منابع متعدد چینی، یونانی، اوستایی، پهلوی، فارسی و عربی نام‌های مختلف رودهای جاری در آن سرزمین و تحولاتی را که این نام‌ها از سر گذرانده‌اند مورد مطالعه قرار داده و جای‌جای به اساطیر ایرانی و جغرافیای تاریخی آن مناطق نیز پرداخته است. ذکر نام‌های مختلف رودهای جاری در سرزمین‌های میان دو رود کهن‌سال…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.7 ( 1 امتیازات)
0

کتاب وِهْرُ‌ود و اَرَنگ اثر ژوزف مارکوارت
باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت: وِهرود و اَرَنگ که نام دو رود جیحون و سیحون در زبان پهلوی است، وِهرود و اَرَنگ کتابی از شرق‌شناس بزرگ ژوزف مارکوارت (۱۸۶۴-۱۹۳۰) عمدتاً دربارۀ اسامی جغرافیایی سرزمین‌های شمال شرق ایران و غرب ترکستان است. نویسنده این کتاب با استفاده از منابع متعدد چینی، یونانی، اوستایی، پهلوی، فارسی و عربی نام‌های مختلف رودهای جاری در آن سرزمین و تحولاتی را که این نام‌ها از سر گذرانده‌اند مورد مطالعه قرار داده و جای‌جای به اساطیر ایرانی و جغرافیای تاریخی آن مناطق نیز پرداخته است. ذکر نام‌های مختلف رودهای جاری در سرزمین‌های میان دو رود کهن‌سال سیحون و جیحون و بررسی تحولات این نام‌های جغرافیایی از برجستگی‌های کتاب مارکورات است و نشان از دقت نظر و وسعت اطلاعات این خاورشناس نامور و ایران‌دوست آلمانی دارد.

از آنجا که در تحقیقات مارکوارت عبارات زیادی به حروف چندین زبان باستانی یا غیرمعمول در ایران (پهلوی، یونانی، چینی، سریانی، ارمنی، گرجی و جز اینها) هست که حروفچینی همۀ آنها امکان‌پذیر نیست، کتاب حاضر به خطّ مترجم و به‌طور لوحی (افست) چاپ شده است.

وِهرود و اَرَنگ: جستارهایی در جغرافیای اساطیری و تاریخی ایران شرقی، ژوزف مارکوارت، برگردان از داود منشی‌زاده در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه به قیمت ۶۵۰۰۰ تومان از سوی انتشارات دکتر محمود افشار منتشر شده است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس