خانه / خبر شاهنامه / کارگاه دانشجویی پوستر در جهت معرفی شاهنامه و فردوسی برگزار شد
کلیک کنید

کارگاه دانشجویی پوستر در جهت معرفی شاهنامه و فردوسی برگزار شد

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه هنر : کارگاه دانشجویی پوستر در جهت معرفی شاهنامه و فردوسی برگزار شد . برگزاری کارگاه دانشجویی پوستر در جهت معرفی شاهنامه و فردوسی در دانشگاه فرهنگ و هنر البرز و با باشندگی المیرا نیکنام به عنوان استاد راهنما همراه بود . در این کارگاه که شامل ۶۰ پوستر فرهنگی ، هنری و تجاری می شد، حدود ۳۰ اثر با مضمون داستان های شاهنامه و معرفی فردوسی و موضوعات متنوعی که این مضمون به خود گرفته بود همچون نمایش( تیاتر)، موسیقی( کنسرت…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0
کارگاه دانشجویی پوستر در جهت معرفی شاهنامه و فردوسی

کارگاه دانشجویی پوستر در جهت معرفی شاهنامه و فردوسی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه هنر : کارگاه دانشجویی پوستر در جهت معرفی شاهنامه و فردوسی برگزار شد . برگزاری کارگاه دانشجویی پوستر در جهت معرفی شاهنامه و فردوسی در دانشگاه فرهنگ و هنر البرز و با باشندگی المیرا نیکنام به عنوان استاد راهنما همراه بود .

در این کارگاه که شامل ۶۰ پوستر فرهنگی ، هنری و تجاری می شد، حدود ۳۰ اثر با مضمون داستان های شاهنامه و معرفی فردوسی و موضوعات متنوعی که این مضمون به خود گرفته بود همچون نمایش( تیاتر)، موسیقی( کنسرت ها)، بزرگداشت و نمایشگاه های هنری به گرافیست های معاصر ایران که به این موضوع علاقمند هستند معرفی شد.
هنرجویان با ساخت احجام شخصیت ها چون رخش، احجام نوشتاری چون حروف رستم و سهراب، انواع چاپ های منوپرینت و لینو، نگارگری،خوشنویسی، آثاری را با دستمایه شاهنامه طراحی کردند.شخصیت پردازی های به جا و درست از بیژن و منیژه، ضحاک ماردوش، سیاوش، اژدها و دیو، سیمرغ و رخش قابلیت کاربردی بیشتری به آثار داده و پوسترهای حماسی را در کنار پوستر های احساسی به یکپارچگی در نشان دادن غرور ملی فراخوانده بود.
المیرا نیکنام استاد راهنما و برگزار کننده این دوره حدود یک دهه است که در جهت جمع آوری پوسترهایی با این مضمون فعالیت دارد. از پوسترهای از نظر دور مانده در آرشیو های موزه ها و سالن های تیاتر تا پوسترهایی که امروزه بدست طراحان نامی و جوان طراحی می شود.او مقالات متعددی در این زمینه تالیف نموده تا بتواند شیوه و چهارچوب درستی را برای طراحی موضوعات کاملا ایرانی معرفی کند.

المیرا نیکنام

المیرا نیکنام

المیرا نیکنام در گفتگو با باشگاه شاهنامه پژوهان درباره این کارگاه گفت : شاهنامه یکی از پرمایه ترین و بی نیازترین گنجینه های تصویری دنیاست، چنان که در اکثر اوقات با “کمدی الهی” دانته به عنوان تجلی گاه مهمی از فرهنگ و تاریخ اروپایی مقایسه می شود. نخستین کتابیست که پاسدار کلمات درست و زیبای زبان دری گردیده و اسطوره ها و تاریخ ایران را با صحت و امانت به دست ما سپرده است.سرشار از واقعیت های بصری و تصورات دراماتیک است و فرهنگ ، هنر و اسطوره را چنان به هم پیوند میدهد که هر روز برای ما تازگی دارد.ظلم ضحاک، صداقت سیاوش، شجاعت رستم، عشق بیژن… همه و همه درس های اخلاقی و در عین حال گنجینه تصویری مناسبی برای گرافیست های امروز میباشد.میزانسن، نور، حرکت، صدا در سم و شیهه اسبان،چکاچک شمشیرها، حماسه های قهرمانانه و عاشقانه، طراح را به دنیایی جدید میبرد…
پیش بردن یک روش اصولی و مشخص برای پی بردن به ویژگی های یک اعلان ایرانی و در نهایت تشخیص درست و یا اشتباه بودن شیوه طراحی توسط خود دانشجو در پایان دوره و ارتباط ویژگی های محتوایی آن با ترکیب بندی، رنگ و غیره هدف اصلی این دوره بوده است. قبل از هرگونه آموزشی آثار هنرمندان نامی در این زمینه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در مرحله بعد هنرجویان به جمع آوری آرشیو های تصویری از گنجینه ها اقدام کردند تا آشنایی مقدماتی را نسبت به این مضمون داشته باشند.
این گونه اعلان ها میتوانند مرجع مناسبی برای آن دسته از طراحانی باشند که علاقمند به نقش مایه های ایرانی، رنگ های ایرانی، موضوعات وطراحی مختص برای اینگونه شخصیت ها هستند.

کارگاه طراحی پوستر شاهنامه

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس